actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th March 2014, 11:18
E*ilie.Payne E*ilie.Payne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 101
Dalai Lama heeft geen problemen met homohuwelijk

Dalai Lama heeft geen problemen met homohuwelijk

De Dalai Lama heeft geen problemen met het homohuwelijk en veroordeelt homofobie. ‘Als twee mensen, een koppel, het praktischer achten, als hen dat tevreden stelt, als ze allebei volledig instemmen, dan oké’, zei de religieuze leider in een online interview met Larry King. ‘Het is oké, ik denk dat het een persoonlijke kwestie is.’
De Dalai Lama verwees nog naar boeddhistische teksten die homofilie in het verleden afkeurden, maar zijn visie lijkt dus veranderd. Zo veroordeelde hij ook de vervolging van en geweld tegen holebi’s. ‘Dat is niet goed, dat is een mensenrechtenschending’, klonk het nog.

De Dalai Lama is momenteel in de VS, waar hij donderdag nog een ontmoeting had met Congresleden. Op 21 februari zag hij ook president Barack Obama in het Witte Huis.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140307_01013394

Mijn mening

Ik was aangenaam verrast toen ik las dat de Dalai Lama dit goedkeurde, vooral ook omdat inderdaad in boeddhistische teksten dit volledig wordt afgekeurd. Ik denk dat dit misschien een begin kan zijn om meerdere religies te overtuigen om homofilie te aanvaarden. Het homohuwelijk overal wettelijk te maken, is een utopie. Dat is jammer genoeg niet haalbaar. Maar het is misschien wel een start om het meer aanvaard te maken in onze maatschappij.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th March 2014, 20:08
v*ncent.peeters v*ncent.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: herenthout
Posts: 97
Nog maar een bewijs van hoe sterk godsdiensten kunnen verschillen. Het boeddhisme kan je niet vergelijken met onze godsdienst. Ik denk dat we nog een aantal jaren kunnen wachten vooraleer een paus een dergelijke uitspraak doet. Wij moeten nu nog uitspraken aanhoren zoals: "AIDS is de straf van God." Ik hoop ook dat men tot nieuwe inzichten komt door dit goede voorbeeld. Persoonlijk beschouw ik religie als iets dat mensen verdeelt. Spiritualiteit daarentegen is iets dat mensen verenigt. Spiritualiteit is echter ver te zoeken vandaag de dag. Ik vind persoonlijk dat in het boeddhisme de nadruk veel meer op spiritualiteit ligt. Dit geldt voor de hele Oosterse cultuur tegenover het Westen. We zouden meer tijd moeten nemen om stil te staan bij deze dingen. Hopelijk heeft deze uitspraak een domino-effect maar ik betwijfel het.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th March 2014, 20:09
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 104
Dit is zeker goed nieuws. Het is mooi om te zien dat sommige religies, hun stromingen en hun leiders zich eindelijk open stellen voor holebi-rechten. Ook is het verfrissend om te zien dat ze van hun archaïsche standpunten afstappen en zich meer richten naar de standpunten van de 21ste eeuw. Wat ik vooral zo mooi vond aan de Dalai Lama zijn uitspraak, was de focus op de wederzijdse toestemming van de partijen. Vele religies hebben nog altijd geen probleem met uithuwelijking of relaties waar één of beide partijen niet gelukkig zijn. Het is dus een goed ding dat ze Dalai Lama erkend dat holebi’s net zoveel recht hebben op geluk als elk ander koppel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.