actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th January 2014, 16:04
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Lightbulb Facebook als virus: de epidemie is al bijna over

Facebook als virus: de epidemie is al bijna over


Het lijkt misschien wat eigenaardig om naar Facebook te kijken als een virus, maar wetenschappers ontdekten dat de levensloop van sociale netwerken verdacht veel overeenkomsten heeft met dat van een virus.



Dat Facebook in populariteit afneemt is bekend, maar hoe snel het zal gaan voordat het sociale netwerk in de vergetelheid is geraakt is de vraag.

Onderzoekers van Princeton University probeerden dat te voorspellen op basis van een simpel epidemiologisch model: SIR. Dit gaat uit van drie type mensen: de susceptible (vatbare), de infected (geïnfecteerde) en de recovered (genezen). Volgens hun berekeningen zal 80 procent van de Facebookers tussen 2015 en 2017 het sociale netwerk hebben verlaten en al grotendeels zijn vergeten.

Volgens de onderzoekers zijn er veel overeenkomsten tussen sociale netwerken en besmettelijke ziektes: beiden loopt men op door contacten met anderen. Het zijn vooral de mensen in je omgeving die je er toe aanzetten om een account aan te maken op Facebook. Epidemiologische modellen worden wel vaker gebruikt om levenslopen te beschrijven.

Voor dit onderzoek pasten de onderzoekers het model wel een beetje aan, omdat ze verwachten dat het 'genezingsproces' ongeveer op dezelfde manier verloopt als de infectie. Als ze zien dat de vrienden het netwerk weer verlaten, zullen ze geneigd zijn hetzelfde te doen. Ze hielden daar rekening mee in hun aangepaste SIR-model. Vervolgens testten ze het nieuwe model op het inmiddels overleden netwerk MySpace. Het model bleek perfect in staat om de levensloop van MySpace te beschrijven.


Hot or not?

Om het model los te kunnen laten op Facebook gebruikten de onderzoekers gegevens van Google Trends. Via deze dienst probeert Google aan de hand van zoekopdrachten te bepalen wat er populair is.

Google Trends wordt wel vaker gebruikt door wetenschappers, bijvoorbeeld om griepepidemieën te kunnen volgen. Volgens die gegevens en het aangepaste SIR-model bereikte Facebook in 2012 al zijn hoogtepunt en zal de populariteit de komende jaren snel afnemen.

Ergens tussen 2015 en 2017 zal tachtig procent van de gebruikers het netwerk hebben verlaten. Hoe lang het duurt voordat Facebook helemaal is verdwenen is nog niet te voorspellen, we hebben met Hyves gezien dat dit een langdurig en pijnlijk proces kan worden.


Blog Trouw, 24-01-2014 (Nienke Schipper)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th January 2014, 19:11
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Hmm, dan ben ik dus immuun voor de infectie. Als iemand antigenen nodig heeft, ik kan wel wat bloed missen

Ik ben wel benieud of Facebook gewoon vervangen gaat worden of dat er toch terug meer nadruk komt op de echte contacten. Hoewel die met Facebook volgens mij niet per se verdwenen waren, maar toch...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th January 2014, 15:17
v*ncent.peeters v*ncent.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: herenthout
Posts: 97
Ik denk dat het niet zo simpel is om Facebook uit ons leven te verbannen. Bovendien zou het niet lang duren vooraleer er een ander social-networkingsmiddel geïntroduceerd wordt dat ons terug helemaal in zijn ban heeft. De behoefte om vanuit de zetel thuis in contact te staan met de rest van de wereld zit te diep vastgeworteld in onze maatschappij. Er moeten andere maatregelen genomen worden om ons te verlossen van deze "aandoening". Men moet een andere manier vinden om zin te geven aan zijn/haar leven.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th January 2014, 16:50
eline.de.roover eline.de.roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 93
Persoonlijk denk ik dat Facebook een 'rage' is. Wat niet wegneemt dat ik het niet goed vind. Het heeft zijn voor- en zijn nadelen. Dat er gesproken wordt dat Facebook vergeten zal zijn denk ik echter niet echt dat dit zo zal zijn. Enkele generaties terug weten ook hoe de eerste tv er kwam en kunnen nog heel wat uitvindingen herinneren die ze voor het eerst gebruikt hebben. Tv is er ook gebleven en steeds populairder geworden en er zijn steeds meer zenders bijgekomen. Dit lijkt mij deels te illustreren hoe het met sociale media ook in zijn werk zal gaan. Voor Facebook was er nog Netlog en ook dat herinneren de gebruikers zich. Wellicht zullen er steeds verbeteringen komen en uitbreidingen van datgene dat al bestaat. Ik denk dat de tijd alles wel zal uitwijzen en dat we hier eerder niet echt over kunnen beslissen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.