actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th December 2013, 09:57
lorenz.teunen@stu.khk.be lorenz.teunen@stu.khk.be is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Kessel
Posts: 81
Zwarte voorpagina na geweld tegen journaliste

De Oekraïnse krant Lvivska Gazeta pakte donderdag uit met een zwarte frontpagina en de zin 'We hebben geen woorden als journalisten worden geslagen'. Dat gebeurde nadat een bekende Oekraïense oppositiejournaliste en pro-Europese activiste dinsdagnacht zwaar werd toegetakeld in Kiev.
Tijdens de nacht van dinsdag op woensdag werd Tetjana Tsjornovol van de weg gereden in Boryspil, een voorstad van Kiev. Ze probeerde te vluchten, maar werd daarna brutaal in elkaar geslagen door twee mannen. Ze liep een gebroken neus, een hersenschudding en verschillende blauwe plekken op. Volgens artsen zou ze minstens drie operaties moeten ondergaan.

De achtervolging op de snelweg kon gefilmd worden dankzij een dashboardcamera in de wagen van Tsjornovol. Hoewel er op de video het jaartal '2010' staat, toont het wel degelijk de beelden van de achtervolging.

De foto's van de toegetakelde journaliste gingen de wereld rond en lokten internationale verontwaardiging uit. Honderden manifestanten trokken naar het ministerie van Binnenlandse Zaken, waarop de president het geweld veroordeelde en een onderzoek beval. Het incident was het laatste in een lange reeks aanvallen op journalisten en burgeractivisten die kritiek uitten op de regering.

Woensdag identificeerde de politie drie verdachten en voerde ze al twee arrestaties uit.

Oproep tot solidariteit

Na het voorval riep zangeres Ruslana de Oekraïnse journalisten op tot solidariteit en ze spoorde hen aan om de zaak tot op het bot uit te spitten. 'Ik geloof dat jullie in staat zijn ervoor te zorgen dat niemand (anders) lijdt en dat zij die schuldig zijn tot politieke gerechtigheid gebracht zullen worden', schreef de zangeres op haar Facebook-pagina. 'Eervolle journalisten, jullie zijn het volk, en jullie zijn de vierde macht. Vandaag steunt de vrede in onze natie op jullie, op jullie principes en op jullie solidariteit.'

De Oekraïnse krant Lvivska Gazeta kloeg het geweld aan door donderdag een zwarte voorpagina te brengen met de zin: 'We hebben geen woorden als journalisten worden geslagen'.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf2013...ampaign=seeding

mening :
Eerst en vooral wens ik de journaliste in kwestie veel succes en een spoedig herstel. U heeft afgezien, geleden en dit allemaal om een zinloze reden. U was op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats.

Anderzijds raad ik jullie aan om een kijkje te nemen naar de beelden van de achtervolging. Ik hoop dat niemand van ons de doodsangsten en de onmacht van deze vrouw moeten doorgaan. De achtervolging geeft mij een leeg en somber gevoel,
in mijn ogen heeft de mens in zijn totaliteit gefaald.

Hoe dat zoveel auto's en vrachtwagens voorbij reden en niemand deed iets, is een ander aspect dat mij somberheid toespreekt....
De mens heeft in zijn totaliteit gefaald.

Mijn beeld van de wereld is nu een pak groter geworden, Oekraïne is, door dit soort volk en acties, in mijn ogen NIET meer welkom in de Europese Unie. Buiten een financiële Unie die zekere politieke machten deelt, zijn wij ook een ethische Unie, die deze acties tegen journalisten (DON'T KILL THE MESSSENGER) veroordelen. Dit allemaal omdat ze oppositie voerde en dit op kerstnacht.
De mens heeft in zijn totaliteit gefaald.

Aan de daders en opdrachtgevers van deze actie :" Ik hoop dat jullie de democratie en rechtssysteem krijgen van Poetin, jullie verdienen het"

Laatst aangepast door lorenz.teunen@stu.khk.be : 27th December 2013 om 10:12.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th December 2013, 10:20
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
Lorenz, Wat een pakkend artikel en mening rond een gevoelig thema. Niet alleen vind ik de mening goed geformuleerd en prachtig geschreven, maar ook zet je de huidige situatie in de juiste context en veroordeel je niet alleen de daders, maar ook de opdrachtgevers (in wezenlijke essentie de overheid).
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.