actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2013, 10:59
L*sa.vanRossem L*sa.vanRossem is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vosselaar
Posts: 19
Kroaten stemmen over verbod op het homohuwelijk

Kroaten stemmen over verbod op het homohuwelijk

Kroaten kunnen vandaag in een referendum aangeven of zij vinden dat het homohuwelijk moet worden verboden. Zij hoeven daarbij slechts antwoord te geven op de op het stembiljet gestelde vraag: "Bent u het ermee eens dat het huwelijk een verbintenis is tussen een man en een vrouw?"

Conservatieve katholieke groepen hebben aangedrongen op de volksraadpleging en eisen dat in de Kroatische grondwet wordt opgenomen dat het huwelijk alleen is weggelegd voor man en vrouw.

Stemt de Kroatische bevolking in met de in het referendum gestelde vraag, dan komt er met een grondwetswijziging een verbod op het homohuwelijk. Uit peilingen zou blijken dat een meerderheid van de Kroaten tegen het homohuwelijk is.

Bron:
De Morgen 1 december 2013
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...ohuwelijk.dhtml

Commentaar:
Het homohuwelijk, het is een zeer actueel en gevoelig onderwerp. Het feit dat over het homohuwelijk gestemd moet worden is normaal, want in een democratie moet iedereen zijn mening geven. Ik sta echter niet achter de vraag op het stembiljet. Een mening moet volledig objectief kunnen zijn. Deze vraag lokt een volledig subjectieve redenering uit. Natuurlijk is een huwelijk een verbintenis tussen een man en een vrouw, maar ook voor homoseksuelen en dat wordt niet vermeld. Een vraag die eerder een objectieve mening uitlokt zou zijn: “Bent u voor of tegen het homohuwelijk?”
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2013, 14:24
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Ik ben het eens met L*sa over de vraag op het stembiljet. Al moet ik wel zeggen dat een mening niet echt objectief is ... Desalniettemin zou de peiling moeten weergeven hoeveel procent van de bevolking voor of tegen het homohuwelijk is en dat is met zo'n vraag niet mogelijk. Er zou een veel beter overzicht kunnen weergegeven worden, indien er enkel pro's en contra's geteld moesten worden. Volgens mij werd er met die vraag geen duidelijkheid geschept over hoe de bevolking in Kroatië écht over het homohuwelijk denkt. Ik zou het jammer vinden moest er verder niets met die stemming gebeuren. Met de vraag op het stembiljet alleen hebben ze het antwoord al klaargespeeld.
__________________
- Some people are so poor, all they have is money
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th December 2013, 19:21
alexandra.moorkens's Avatar
alexandra.moorkens alexandra.moorkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 97
Kroatië zegt neen tegen homohuwelijk

Kroatie zegt neen tegen homohuwelijk

01/12/2013 om 20:41 door Van onze redacteur Henk Tack | Bron: BELGA
Tweet


De Kroaten hebben zondag in een referendum gestemd voor een grondwetswijziging die het homohuwelijk onmogelijk moet maken. Dat blijkt uit de eerste gedeeltelijke resultaten die betrekking hebben op 60 procent van de stemmen. Bijna tweederde antwoordde ‘ja’ op de vraag of de grondwet het huwelijk moet definiëren als ‘een verbintenis tussen een man en een vrouw’.

Conservatieve ngo’s en de rooms-katholieke Kerk hadden voor het referendum geijverd. De centrumlinkse regering, mensenrechtenactivisten en prominente kunstenaars en wetenschappers hadden zich tegen het amendement gekeerd. Volgens hen gaat het om een inbreuk op de mensenrechten en de rechten van minderheden.

Kroatië is het jongste lid van de Europese Unie. De rooms-katholieke Kerk speelt er nog altijd een belangrijke rol.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131201_00865723

Mening:
Zowel Raisa als Lisa hadden het al gezegd, de referendum was subjectief opgesteld. We hadden al kunnen verwachten dat de Kroaten zouden zeggen dat het huwelijk iets tussen man en vrouw is. Het bovenstaande artikel bevestigt dit nog maar eens. Blijkbaar is Kroatië een zeer katholiek land. Ik snap wel dat zeer vrome katholieken het homohuwelijk maar niets vinden, volgens hun geloof kan dit niet. Ik vind dat ze niet zo hypocriet moeten zijn. Wat is een huwelijk? Een belofte aan je partner dat je bij elkaar gaat blijven zolang tot de dood een van hen meeneemt. Ik vind dat liefde je overkomt en het is niet dat je er voor kiest om verliefd te worden op iemand van hetzelfde geslacht. Neen, liefde is iets wonderbaarlijk en niet te voorspellen. Laat het dan ook zijn gang gaan en belemmer het niet door een wet op te stellen, die bepaalde soorten liefde of de verbintenis van die liefde verbied.
__________________
Als de nacht dan gekomen is, sterft een vlinder van pure droefenis.

Laatst aangepast door alexandra.moorkens : 8th December 2013 om 19:59.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th December 2013, 13:18
willem.van.huffel willem.van.huffel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
Een land waar het geloof nog sterk is bij de bevolking zullen zo'n kwesties direct veel aandacht opeisen dat zowel positieve als negatieve gevolgen kan hebben. In dit geval lijkt het op korte termijn negatief te zijn.

Ik was ergens wel verrast van de vraag op het stembiljet. De vraag was duidelijk zo gesteld ten nadelen van het homohuwelijk. Dus er sprake van enige invloed van een visie van een groep mensen/politieke partij. Op zich is het wel een probleem, maar het had ook anders kunnen uitlopen. Wat is politiek van de dag nu zonder enige subjectiviteit? Vrijwel niet bestaand zou ik zeggen, maar dat is mijn mening hierover.

Wat ik hierover ook nog aan denk is naar het aantal stemmen dat zijn uitgebracht over deze kwestie. Stemde iedereen, bijna iedereen of nauwelijks iemand? Want zo ver ik weet heeft Kroatië geen stemplicht (ik kan verkeerd zijn hierover). Mensen waar het eigenlijk niet veel kan schelen zullen niet geneigd zijn om te gaan stemmen. Het 'gevecht' zal bij zo'n situaties duidelijk liggen bij de (hoeveelheid) voorstanders en de tegenstanders. Het feit dat Kroatië nog zo gelovig is, heeft denk ik wel duidelijk in hun voordeel gespeeld. Maar wie weet, kan of zal de situatie in de toekomst nog wel veranderen.
__________________
It is amazing just how deep the principle of war is rooted in human nature. My archives contain war stories that are thousands of years old. Although the strategies have evolved, the motives seem to remain the same. Greed, envy, power and possessions always play a central role ...
(anno 2070 producers, E.V.E.)
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 11th December 2013, 10:13
Thomas.Schellekens Thomas.Schellekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Beerse
Posts: 95
Ik kan me wel vinden bij het stukje van Alexandra waarin ze ons vertelt dat liefde iets is dat je overkomt. Het geslacht van 'de tegenpartij' doet niet ter zake. De Kerk als instituut oogt in dit tijdsgewricht zeer weerspannig en ze denkt zeer rechtlijnig over o.a. homohuwelijken. Hierbij beroept de ze zich op haar eeuwen oude traditie, die moeilijk verstaanbaar is voor het gewone volk. De formele regel van de Kerk zegt dat mensen die homoseksueel georiënteerd als zodanig nooit gediscrimineerd mogen worden. Maar de communie en het huwelijk (lees wel: homohuwelijken) worden wel geweigerd. Dit is de formele regel! Dat het soms in praktijk anders is (homoseksuelen die wel ter communie 'mogen' gaan) is heus wel geweten door de Kerk. Het gaat niet over rechten, het gaat om de provocatie.

Scheiding van Kerk en staat speelt hier ook een onmiskenbare rol. Regeren met een heilig boek in de hand is middeleeuws en zorgt niet voor een welvarende rechtstaat. Landen die bestuurd worden met de Koran om o.a. het huwelijk via de grondwet onmogelijk te maken zijn hiervan een voorbeeld. De beslissingen van Kroatië om het homo huwelijk via de grondwet onmogelijk te maken en dus in feite te regeren met de bijbel is volgens mij tegen de regels van de Europese unie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.