actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2013, 19:25
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
"Hiv wordt te weinig besproken én gerelativeerd"

"Hiv wordt te weinig besproken én gerelativeerd"

Hoewel het leefbaarder is geworden, blijft aids een ongeneeslijke, chronische infectie. Die waarschuwing stuurt de organisatie Wel Jong Niet Hetero vandaag richting jongeren naar aanleiding van de Wereldaidsdag, die morgen plaatsvindt. Tegelijkertijd roept ze ouders ook op het taboe rond seks te doorbreken en een meer actieve rol te spelen bij het bespreken van veilig vrijen.

De organisatie haalt cijfers aan waaruit moet blijken dat homomannen koploper zijn in condoomgebruik en zich het vaakst laten testen op aids. Toch blijft het aantal hiv-besmettingen binnen die groep jaar na jaar toenemen. Gemiddeld één homoseksuele man per dag krijgt te horen dat hij besmet is, luidt het.

Pilletje
De holebi-jongerenorganisatie ziet een dubbel probleem: enerzijds is er een gebrek aan sensibilisering en anderzijds wijst ze op het relativeren van hiv. Woordvoerder Michiel Vanackere wijst op alarmerende uitspraken zoals "Het is maar één pilletje per dag" en "Je sterft er toch niet meer aan" die steeds vaker onveilig vrijgedrag lijken te verantwoorden, maar die een gigantisch gezondheidsrisico inhouden.

Stigma
"Inderdaad, sterven aan hiv doen we in dit land niet meer en ja, er zijn behandelingen die uit één pil per dag bestaan. Men lijkt te vergeten dat hiv nog steeds zorgt voor heel wat fysieke ongemakken, om nog maar te zwijgen van de psychische gevolgen en het maatschappelijk stigma", aldus Vanackere.

Veilig vrijen
Wel Jong Niet Hetero vindt dat voor onderwijs, maar ook voor ouders een rol is weggelegd bij het bespreken van veilig vrijen. "Het is opvallend dat in discussies over seksuele voorlichting in eerste instantie naar onderwijs wordt gekeken en niet naar ouders", zegt Vanackere. "Het wordt dringend tijd dat ook zij nog eens gewezen worden op de verantwoordelijkheid die ze dragen als het gaat om het veilig vrijgedrag van hun kind".

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...lativeerd.dhtml

Mijn mening:
Ik ben helemaal akkoord met dit artikel: hiv moet meer besproken worden, zowel door ouders als door leerkrachten. Hiv is nog steeds een taboe terwijl we dit net bespreekbaar zouden moeten maken om op die manier jongeren te sensibiliseren tegen onveilig vrijen. Het is inderdaad zo dat je in België niet meer sterft aan hiv als je hiervoor medicatie neemt, maar dat wil niet zeggen dat er daarom geen ongemakken meer met gepaard gaan. Tijdens mijn PAV-lessen zal ik dit dus zeker bespreekbaar proberen maken en eigenlijk zou iedereen dit moeten doen, niet alleen de leerkrachten maar ook de ouders.

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 30th November 2013 om 19:43.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2013, 17:48
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Booischot
Posts: 98
Volledig eens met dit artikel en met de mening van Caroline. Belangrijk hierbij is dat de ouders een eerstelijnsfunctie hebben. Het is aan hen om hun kinderen hier meer info over te geven. Het probleem hierbij kan echter zijn dat ouders zelf niet al te veel weten over wat HIV net is, de gevaren en de gevolgen e.d. Om eerlijk te zijn ben ik ook helemaal niet op de hoogte van deze ziekte. Ik denk dat een infoavond voor ouders, georganiseerd door de school, een goede tussenoplossing is. Op die manier worden ouders op een correcte manier geïnformeerd en kan hen ook aangeleerd worden hoe ze dit met hun kinderen kunnen bespreekbaar maken.
__________________
Believe in yourself and all that you are. Know that there is something inside you that's greater than any obstacle.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.