actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2013, 09:36
E*elyne.Van.Rompaey E*elyne.Van.Rompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Emblem
Posts: 80
‘Nederland en België sinds 1946 doelwit NSA’

De Amerikaanse geheime dienst NSA heeft Nederland tussen 1946 en 1968 afgeluisterd, net als enkele andere landen waaronder België. Dat blijkt uit een document van de Amerikaanse klokkenluider Edward Snowden, ingezien door NRC Handelsblad.

Nederland is niet op de hoogte gebracht van de afluisterpraktijken, omdat de Amerikanen vreesden dat het de relatie tussen de twee landen zou schaden. Naast Nederland zijn ook onder meer België, Duitsland en Frankrijk door de Amerikanen afgeluisterd, schrijft de Nederlandse krant.

Uit het document van Snowden blijkt niet of het afluisteren na 1968 is opgehouden. Het gaat om een recente inventarisatie van het NSA-archief vanaf 1946 tot 1968, waarin staat welke informatie openbaar gemaakt kan worden en welke niet.

Nederland was in die tijd een zogeheten ‘derde partij’ die volgens de NSA ‘unieke en waardevolle inzichten in contraterrorisme, antiproliferatie, en regionale veiligheidsproblemen’ leverde. ‘Hoewel ze misschien vermoeden dat ze targets waren voor 1968, zal hun samenwerking met de NSA waarschijnlijk afnemen als dit een publiek feit zou worden’, schrijft de NSA.

De Amerikaanse journalist Matthew Aid vermoedt dat de praktijken tot ver in de jaren negentig zijn doorgegaan.

Bron: www.destandaard.be, Zaterdag 23 november 2013
URL: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131123_00852942

Mening:
Ik vind dat afluisteren niet mag. Het lijkt wel of de NSA landen wil controleren op bepaalde zaken. Het grootste schandaal vind ik, dat de landen er niet van op de hoogte zijn. Het afluisterschandaal was al een aantal jaar bezig in verschillende landen en niemand wist van iets. Zelfs nu hoor je dat bijvoorbeeld Merkel wordt / werd afgeluisterd. De kranten stonden er vol van. Zulke dingen zouden in de toekomst niet meer mogen voorkomen. Ik vind het dan ook normaal dat de relatie tussen de afgeluisterde landen en de NSA verzwakt is. Je vertrouwt op elkaar en dan gebeurt er zoiets. Het is logisch dat mensen schuwer gaan reageren en met veel vragen zitten.

Laatst aangepast door E*elyne.Van.Rompaey : 23rd November 2013 om 09:45.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd November 2013, 11:43
a*melie.van.den.broeck a*melie.van.den.broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 117
Ik volg de mening van Evelyne niet ook al begrijp ik haar wel, maar wij kijken te nauw. We doen alsof wij het slachtoffer zijn van deze praktijken terwijl dit niet zo is. Als je niets verkeerd doet via de telefoon moet je je niet ongerust maken. Niemand heeft het over de verschillende terroristische aanslagen die ze misschien hebben kunnen vermijden of de schandalen die ze aan het licht hebben kunnen laten komen.

Ik geloof nooit dat afluisteren via telefoon persé slecht kan zijn. Zolang we geen fascistische praktijken gaan beginnen waarbij iedereen die een andere mening heeft, wordt vermoord is dit toch geen probleem. Als dit verhaal niet was uitgelekt, had niemand het geweten en was er ook nooit zo een drama geweest om slechts zo'n futiliteit.

Ik geloof dat de media dit verhaal wat heeft opgeblazen. Misschien maar goed ook want dan kunnen nu alle andere organisaties verder doen met hun afluisteren zonder dat iemand er oog voor heeft want geef nu toe: NSA is niet de enige organisatie die afluistert. Denk maar terug aan de afluisterpraktijken van 'News of the World' waarbij ze conversaties probeerden af te tappen van de slachtoffers hun telefoon waardoor de familie dacht dat deze nog leefden. Dit alles hebben ze gedaan om als eerste wereldnieuws te kunnen brengen. Hoe vaak wordt de ASTRID-radio van de brandweer wel niet afgeluisterd om als journalist zo snel mogelijk bij de feiten te kunnen zijn? Zelfs als klein kind heb ik ooit de politie kunnen horen via mijn walkie-talkie. Ik weet dat NSA op een veel groter domein heeft afgeluisterd, maar al mijn kleine voorbeelden maken uiteindelijk wel een groot geheel.

Mijn conclusie is dus duidelijk. Afluisteren is misschien slecht (ook al kan het volgens mij voor goede doelen gebruikt worden), maar om enkel NSA als de zondebok aan te duiden is niet juist.
__________________
Some of the best lessons we ever learn we learn from our mistakes and failures. The error of the past is the wisdom of the future.

- Tryon Edwards
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.