actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2013, 15:50
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
Boze ngo’s verlaten klimaatconferentie Warschau

De grote internationale ngo’s waaronder ook de Belgische vertegenwoordigers hebben donderdag de klimaatconferentie in Warschau verlaten. De rijke industrielanden ondermijnen een broodnodige oplossing voor de klimaatcrisis, zo luidt een gezamenlijk persbericht van de Belgische ngo’s aanwezig in de Poolse hoofdstad.
Het grote probleem volgens de ngo’s is dat het belang van de rijke industrielanden boven die van de wereldbevolking wordt geplaatst. Typerend voor deze houding is dat er gelijktijdig een steenkoolconferentie plaatsvindt in Warschau, een teken dat de Poolse regering in de greep zit van de Steenkoollobby, klinkt het.

De ngo’s, waaronder 11.11.11, Bond Beter Leefmilieu, WWF, Greenpeace, Oxfam en de vakbonden ABVV en ACV, trekken zich nu terug omdat de internationale klimaatconferentie op niets dreigt uit te draaien. ‘In plaats van verder tijd te verliezen in conferentiezalen investeren we nu onze energie in het mobiliseren van mensen: om overheden aan te zetten tot ambitieuze klimaatactie.’ De ngo’s blijven strijdvaardig. ‘Volgend jaar zullen we terugkeren naar de klimaattop in Lima, gesteund door de bevolking, om onze overheden te wijzen op hun verantwoordelijkheid tot het creëren van een duurzame en rechtvaardige toekomst.’

Vorige week kondigden negen leden van de Belgische delegatie nog een 24-urenstaking aan om de Belgische overheden op hun plichten te wijzen en solidair te zijn met de Filipijnse hongerstaker. Morgen is het de laatste dag van de klimaattop.

Bron: De Standaard online - http://www.standaard.be/cnt/dmf20131121_00849462

Mening: Ik vind het allereerst nogal een kinderachtige Calimeroreactie om met z'n allen naar huis te gaan omdat de ngo's vermoeden dat de grote industrielanden toch geen moeite gaan doen. Uiteraard zal dit een symbolisch gebaar geweest zijn, voornamelijk om media-aandacht te krijgen, maar toch lijkt het mij een weinig constructieve manier van werken.
Dit wilt natuurlijk niet zeggen dat de ngo's geen reden hebben om verontwaardigd te zijn tegenover rijke industrielanden. Zorg voor en behoud van ons milieu is iets waar we wel degelijk erg bewust mee bezig moeten zijn, en de grootste industrielanden hebben hier dan ook de grootste invloed op. Zij moeten hun verantwoordelijkheid oppakken, en zeker op zo'n klimaattop proberen te streven naar verbetering. Op dat vlak vind ik het goed dat er geëngageerde ngo's aanwezig zijn die hen wijzen op hun plicht, al zou ik liever hebben dat dit iets constructiever aangepakt wordt.

Laatst aangepast door B*am.Seels : 21st November 2013 om 15:58.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd November 2013, 14:59
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
Ik denk ook dat het terugtrekken van de 'kleinere' organisaties uit deze klimaatconferentie geen oplossing gaat bieden.
Als je de hele tijd gaat denken dat je niets kan veranderen dan ga je ook niets veranderen en in principe in een hoekje kan gaan zitten huilen.
Ik hoop dat hun voorbereiding voor Lima een beetje beter is, dat ze daar ook niet volledig de mist in gaan…
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.