actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2013, 16:45
Simon.Boddaert Simon.Boddaert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Tielen
Posts: 85
Munten uit tijd van Viking-koning "Bluetooth" gevonden

In Denemarken heeft een tiener met een metaaldetector een reeks munten en juwelen gevonden uit het tijdperk van de Vikings. Volgens archeologen gaat het om "een belangrijk puzzelstuk van onze geschiedenis".
De 16-jarige Michael Stokbro Larsen vond de munten en andere stukken met een metaaldetector in het noorden van Denemarken. "Ik ga vaak op pad met de metaaldetector. Mijn vrienden vinden mij een nerd", zegt hij.

De vondst werd vorig jaar gedaan, maar nu hebben archeologen alles bestudeerd. Bij de vondst van 365 stukken zijn er 60 munten (foto boven) en ook onder meer een hanger van een halsketting (zie foto onder).

Door het soort kruis op de munten weten we dat het munten zijn uit de tijd van Harald Blauwtand, zegt Jens Christian Moesgaard van het Deense Nationaal Museum. "Het is van 1939 geleden dat zo veel munten uit het Viking-tijdperk gevonden zijn. Dit is een belangrijk puzzelstuk van onze geschiedenis."

Harald Blauwtand, jawel, die van bluetooth

Wikimedia
Harald Blauwtand, ook bekend als Harald I van Denemarken, was koning van Denemarken en van stukken van Noorwegen omstreeks 980. Hij bekeerde zich, mogelijk om politieke motieven, tot het christendom (foto in tekst: zijn doopsel). Blauwtand wordt beschouwd als de koning die het christendom vestigde in Noorwegen en Denemarken. Hij verenigde verschillende stammen uit de regio en smeedde ze tot een koninkrijk, zo luidt de overlevering.

De bluetooth-technologie voor de draadloze overdracht van gegevens tussen gsm's en computers, is naar deze Viking-koning vernoemd. Een van de ontwikkelaars van de technologie, Jim Kardach, was een boek over die periode aan het lezen en wou de naam bluetooth, omdat hij wou dat de technologie "zou verenigen", zoals Harald Blauwtand dat met de stammen deed.

Bron: De Redactie
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...8_Viking_Munten

Commentaar: Bij elke vondst ontrafelen we weer een stukje van de geschiedenis. Zeker muntvondsten zijn van groot belang, deze bevatten een enorme bron aan informatie, zie maar naar de Keltische muntvondsten waardoor men de oorlog in Gallië, gevoerd door Julius Caesar perfect heeft kunnen dateren en geografisch situeren. Jammer genoeg zullen we nooit echt weten wat er vroeger tot op het kleinste detail toe is gebeurt, vandaar dat het bestuderen van de geschiedenis toch een belangrijk onderdeel vormt van het onderwijs!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2013, 18:07
Wouter G Wouter G is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 69
De grootste archeologische vondsten zijn vaak toevallig, zoals ook deze. Het is ongelooflijk wat er zich vlak onder je neus kan bevinden. Ik ben er zeker van dat er nog veel meer van zulke ontdekkingen gedaan zullen worden, de mensen gaan ook meer en meer op ontdekking. Het is in dat opzicht dan ook onvermijdelijk dat iemand ooit wel eens iets vind. Ik vraag mij wel af wat de tiener heeft gekregen die de vondst heeft gedaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.