actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th April 2013, 15:21
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Halen we energie uit golven van de Noordzee?

In de Oostendse haven is gisteren de Wave Pioneer te water gelaten. De golfenergieconvertor is een testproject om duurzame "blauwe" energie te halen uit de golfslag.

De convertor zal in deze testfase nog niet aangesloten worden op het elektriciteitsnet. De boei is uitgerust met een drijflichaam dat verankerd is met een kabel aan de zeebodem die de beweging van de golf volgt. De mechanische energie die ontwikkeld wordt door de beweging van de kabel wordt dan omgezet in elektriciteit.

Het unieke aan deze convertor is dat hij gebouwd is voor het gematigd zeeklimaat in de Noordzee. Het golfvermogen van 6,5 kilowatt per meter voor onze kusten, is vrij beperkt in vergelijking met bijvoorbeeld de westkust van Schotland en Ierland.

Hoewel het project nog in de testfase zit, wordt al gedacht over de toekomst. Het consortium FlanSea, bestaande uit de Universiteit Gent en zes Vlaamse bedrijven, denkt aan een golfenergieconvertorenpark in de nabijheid van de windmolenparken, omdat daar de nodige infrastructuur al aanwezig is.

Minister Vande Lanotte (SP.A), die gisteren aanwezig was in de Oostendse haven, lijkt alvast gewonnen voor het idee. "In het verleden leken windmolenparken ook exotisch, maar is het inmiddels normaal geworden. Misschien wordt het met de golfenergieconvertor net zo."

Of er een park komt, is grotendeels afhankelijk van de resultaten van de Wave Pioneer. Binnen enkele weken verhuist de boei van de Oostendse haven naar de open zee, op ongeveer een kilometer voor de kust van Oostende. Tot eind 2013 zal de boei uitvoerig getest worden.

Bron: De Redactie, 24/04/13

Mening: Dit lijkt mij echt een prachtig initiatief. Blauwe energie. Niemand die nog zal moeten klagen en protesteren omdat er windmolens zijn zicht vervuilen, niemand die zal moeten klagen omdat zonnepanelen zijn zicht vervuilen. Maar nog veel belangrijker: dit lijkt mij een veel meer ecologische energiebron dan zonne-energie. Bij zonnepanelen zit je met een heel chemisch proces en bovendien verslijten de panelen relatief snel. Ze brengen namelijk schadelijk afval voor. De boeien (evenzeer als de reeds geplaatste windmolens) lijken mij dan ook een prachtig alternatief. Veel schadelijk afval lijkt mij dit niet te hebben. Bovendien zijn deze toch van metaal vervaardigd en met andere woorden eenvoudig te recycleren en te hergebruiken. Ik hoop dat de testen een zeer mooi en positief resultaat zullen opbrengen. Dit is echt een pracht van een ‘uitvinding’. En volgens mij zal men ook zeer goed op voorhand kunnen voorspellen hoeveel energie men met deze bron kan produceren. De getijden kan men zeer nauwkeurig berekenen, dus men kan (volgens mij) ook berekenen hoeveel stroom dit zal opleveren. Dit is nog helemaal anders dan bij zonne- en windenergie. Hier is men zwaar afhankelijk van het weer, dat vaak onvoorspelbaar is. Ik hoop dat het wat kan worden met dit idee, ik sta er in ieder geval voor de volle 100% achter!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.