actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2012, 10:18
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
Hoe langer op Facebook, hoe slechter de schoolresultaten

Kinderen met een televisie op hun slaapkamer en een eigen gsm scoren slechter op leestests, dat blijkt uit een grootse internationale studie.

Een studie bij 4.000 leerlingen in Engeland heeft aangetoond dat het bezit van een tv, dvd en gsm leidt tot lage scores op leestests. Twee derde van de tienjarige Britten heeft een eigen televisietoestel, evenveel kinderen hebben een dvd-speler en een gsm. Deze kinderen scoorden gemiddeld 20 punten lager op leestests dan hun leeftijdsgenoten die deze gadgets niet hadden. Het bezit van een muziekinstrument leidt tot een boost van 30 punten.

Hoelang?
Een op de vijf tienjarigen zijn minstens drie uur per dag bezig met het kijken naar tv of een dvd. 13 procent van de 14-jarigen zijn drie uur per dag bezig met sociaalnetwerksites gedurende drie uur. Hoe meer tijd ze hieraan besteedden, hoe slechter hun schoolresultaten.

Wereldwijde vergelijking
Dit onderzoek past in een internationale studie die naar de prestaties van kinderen qua lezen, wetenschappen en wiskunde peilde. Daaruit blijkt dat twee keer meer jongeren in Groot-Brittannië ondermaats scoorden op leestests in vergelijking met Amerikaanse leeftijdsgenoten. Ook scoren ze op vlak van wiskunde slechter dan hun evenknieën in Hongarije, Tsjechië en Slovakije. Qua wiskunde waren jongeren uit Zuid-Korea, Singapore, Hong Kong, Japan en Taiwan het beste. Ook zeiden Britse leerkrachten dat leerlingen niet genoeg sliepen, wat hun meewerking in de klas negatief beďnvloedde. Heel wat kinderen kapten ook met een tekort aan voedingsmiddelen, wat de schoolprestaties niet ten goede komt.

Meer dan een kwart van de kinderen in de lagere school en een op de tien jongeren uit de middelbare school werden de laatste maand gekwetst door onder meer geduw en getrek.

Bron: Hln.be

Mening:
Naar mijn mening zit er in dit onderzoek toch een grond van waarheid. Het is inderdaad zo, dat wanneer kinderen veel op internet bezig zijn (voor niet-schoolse activiteiten), ze het schoolwerk links gaan laten liggen en leukere dingen gaan doen. Hoe waren we zelf? Wij gingen vroeger buiten spelen alvorens we aan ons huiswerk begonnen, want dat was toch veel leuker!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th February 2013, 18:26
Gilles.Knuts Gilles.Knuts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hasselt
Posts: 50
Hoe langer op Facebook, hoe slechter de schoolresultaten

Ik ben van mening dat dit probleem niet enkel te verklaren valt doordat de leerlingen deze technologie plezant vinden, wat wel degelijk zo is.
Maar ik vermoed dat de sociale factor meer invloed heeft.
Zo ben ik er zeker van dat op sociale netwerksites zeer weinig wordt gepraat over goede vorderingen op schoolvlak, wat uiterst normaal is.
Toch komt hier weinig positieve stimulans om te studeren voort, die leerlingen ongetwijfeld oppikken.
Daarbij kan je de laksheid in de geschreven teksten optellen, en als resultaat een weinig geruststellende uitkomst verwachten.
Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen die de regel bevestigen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th March 2013, 21:33
I*ndy.Van.Noten I*ndy.Van.Noten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2012
Locatie: Pulderbos
Posts: 38
Ik ga grotendeels mee in de voorgenoemde reacties. Het is namelijk ook echt zo dat wij vroeger na school buiten gingen spelen met vriendjes, wat voor ons toen van groot sociaal belang was. Spijtig genoeg is die sociale factor nu verschoven naar sociale netwerksites, waardoor deze erg belangrijk zijn geworden voor deze kinderen. Dit alles heeft dan een negatieve invloed op niet enkel de schoolresultaten van de leerlingen, maar ook op de algemene gezondheid en conditie van de jeugd. Ook dit lijkt mij zorgwekkend. Want waar men vroeger met z'n allen ging spelen op een plein, gaat men nu met z'n allen foto's/statussen/... posten op sociale netwerksites. Binnen deze netwerksites wordt dan ook zulke jongerentaal gebruikt waardoor het 'spellingsgevoel' van deze kinderen opmerkelijk verlaagd.
Natuurlijk is het ook zo dat hoe minder je slaapt, hoe slechter je resultaten zoals aangehaald in het artikel. Dit lijkt me logisch.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th March 2013, 07:29
J*nas.De.Mey J*nas.De.Mey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 44
Tegenwoordig is er minder aandacht voor correct taalgebruik, dat is zo. De sociale netwerksites, sms'jes en de algemene nonchalance van de mens van tegenwoordig dragen hier allemaal tot bij.

Standaardtaal is 'niet meer van deze tijd'. Bij snelle en toegankelijke vormen van communicatie hoort een snelle taal, lijkt het. Iedereen kent ze wel, de internetafkortingen, sms-taal en de dialectwoorden.

Ik denk niet dat de oorzaak van het probleem bij de sociale netwerksites ligt. Als je niet of minder studeert gaan je resultaten naar beneden, ongeacht de activiteit die je beoefent wanneer je niet studeert. Het 'probleem' is dat sociale netwerksites de activiteit bij uitstek is om als afleiding te fungeren. Ze zijn overal en altijd beschikbaar (tegenwoordig gewoon via de gsm), daarom spenderen zoveel mensen tijd op deze sites.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 10th April 2013, 14:49
dries.crauwels dries.crauwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Essen
Posts: 54
Facebook doet resultaten dalen?

Ik kan niet meer dan het volledig eens zijn met deze uitspraak. Facebook haalt effectief de schoolcijfers naar beneden, indien er sprake is van een verslaving. En ik denk dat we bij 3 uur per dag achter de computer zitten enkel en alleen voor Facebook wel mogen spreken van een lichte verslaving. Maar wat als we Facebook verbieden aan de leerlingen? Zullen de cijfers dan omhoog gaan? Volgens mij niet, er zullen al gauw andere alternatieve oplossingen komen denk ik, als die er al niet zijn. Facebook is dan wel een van de vele dingen waar studenten tijd en punten mee verliezen. Facebook is ook, en zal het altijd blijven een hulpmiddel voor sommige leerlingen. Zolang het gratis blijft, maar hoelang zal het nog duren voor je moet betalen voor alles wat je wilt posten. Op de startpagina staat dan wel: "Het is gratis en dat zal het ook altijd blijven." Ik ben er rotsvast van overtuigd dat het aanmaken van een account altijd gratis zal blijven, anders heeft Facebook een serieus proces aan zijn been. Maar er staat niets over het posten van berichten, chat-functies (wat in de UK al betalend is geworden, als ik de actuele berichten heb gelezen) en het aanmaken van groepen. Het zijn juist die laatste twee waardoor de schoolresultaten van de leerlingen ook omhoog gaan. Groepswerkjes? Het was nog nooit zo makkelijk iets te delen en dergelijke. Nog een vraagje? Facebook open en er zullen genoeg leerlingen zijn die je verder kunnen helpen.

Besluit: Facebook haalt cijfers van leerlingen die Facebook gebruiken als tijdverdrijf, maar geeft andere leerlingen de kans om hogere resultaten te verkrijgen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 11th April 2013, 14:35
Lien Wijnants Lien Wijnants is offline
Lien Wijnants
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Minderhout
Posts: 25
Ik verschiet niet echt van dit bericht. Maar ik moet toegeven dat ik ook gretig gebruik maak van Facebook.
Iedere keer ik mijn boeken pak en mijn computer om voor school te beginnen werken, check ik eerst mijn facebook voor nieuwe berichten. Vroeger bestond Facebook niet en chatten we om MSN. Daar kon je evengoed aan verslaafd zijn.
Veel posten doe ik niet op Facebook, maar ik vind het wel handig om het als hulpmiddel voor school te gebruiken. Zit je met een vraag over één of ander schoolwerk? Zet het op Facebook en er reageert vast wel iemand op. Ook is het makkelijk om een groep aan te maken van je klas bijvoorbeeld en daar kunnen dan allerlei bestanden gedeeld worden. Facebook hoeft dus daarom geen oorzaak te zijn voor slechte punten, het kan zelfs een hulpmiddel zijn. Je moet alleen weten wanneer en hoe het te gebruiken.
Gebruik van Facebook met mate moet kunnen vind ik, maar overmatig gebruik schaadt.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 11th April 2013, 18:09
Charlotte Le Dreff Charlotte Le Dreff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Westerlo
Posts: 59
Hoe langer op Facebook, hoe slechter de schoolresultaten

Uit eigen ervaringen kan ik beamen dat dit waar is. In het eerste en tweede middelbaar zat ik ook heel vaak op MSN. Ik was ook een prominente gebruiker van chat taal. Voor mij was het bijna een must om deze onder de knie te krijgen, gewoon AN praten was immers niet cool genoeg. (mss = misschien, trug = terug, en zo verder) Ik was altijd heel goed in spelling, dictees en dergelijke. Op een gegeven moment was het zo erg met mij gesteld, dat ik op een dictee geschreven had 'trug', zonder een e tussen de t en de r. Ik kreeg mijn dictee terug en iedereen begon te lachen omdat ze zo iets hadden van 'wie weet nu niet hoe je terug moet schrijven'. Ik merkte nadien als ik aan het schrijven was dat ik eigenlijk echt moest nadenken over woorden die eerst zo vanzelfsprekend waren. Dit vond ik een beetje schrikwekkend en ben toen stap voor stap beginnen afbouwen met chat taal. Nu gebruik ik ook Facebook, maar die chat taal probeer ik zoveel mogelijk achterwegen te houden. Facebook is gewoon een echte afleiding. Iedereen zit er altijd op, is altijd maar met onnuttige dingen bezig terwijl ze beter voor school zouden kunnen werken. Het is spijtig genoeg een soort van gewoonte geworden voor de meeste mensen. Ik zeg dikwijls tegen mezelf 'ik ga even op Facebook checken en dan ga ik er meteen af' maar als ik dan naar de klok kijk, zit ik er soms al meer dan een uur op. De tijd gaat zo snel dan! Facebook is ook de reden waarom ik dikwijls te laat ga slapen..
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.