|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Honderden jongeren vernielen huis van jarig meisje
Een 14-jarig Brits meisje zal zich nog lang beklagen dat ze vrijdag een feestje in haar woning organiseerde. Ze nodigde via sociale media een hoop mensen uit, die haar huis helemaal vernielden. De schade bedraagt ruim 37.000 euro.
De balans na het feestje van Sarah, een 14-jarig Brits meisje, is zwaar. De muren in het huis werden beklad, meubels werden vernield, deuren afgebroken en zelfs een piano werd door een raam gegooid. Haar moeder Esther Hine (56), was aanwezg en slaagde er niet in om alles onder controle te houden. Doordat het feestje aangekondigd werd op Facebook, daagden ruim 200 bezoekers op in het huis in Essex. De schade herstellen zal ruim 37.000 euro kosten, weet de moeder. ‘Maar de verzekering komt niet tussen, want wij hebben die mensen uitgenodigd', vertelt ze aan The Daily Mail. ‘Ik had de ouders beloofd aanwezig te zijn om een oogje in het zeil te houden, maar het was niet mogelijk om dit te vermijden.' De buren waren bang en kwaad door de vele luidruchtige jongeren. ‘Het was angstaanjagend, zoveel jongeren in zo'n kleine straat', zegt een van de buren. De politie kwam ter plaatse en kon de gemoederen bedaren. Er vielen geen gewonden. Project X Sinds de film ‘Project X' gebeurt het meer en meer dat jongeren in hun huis een feestje geven en daar via sociale media belachelijk veel volk voor uitnodigen. In de film daagde voor een klein verjaardagsfeestje plots meer dan duizend man op, wat leidde tot enorm veel vernielingen in en rond het huis. Het bekendste voorbeeld bij ons in de buurt is het uit de hand gelopen verjaardagsfeestje van Merthe, een 15-jarig meisje uit het Nederlandse Haren. Honderden feestvierders daagden op, maar het feestje ontaardde al snel en er ontstonden zware rellen in het dorp. bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...121210_00397399 Eigen mening: Wat ik niet begrijp is dat iemand van die leeftijd, die waarschijnlijk heel wat uren op Facebook zit, niet weet dat je met één muisklik je 'evenement' privé kan maken. Er zullen weer tal van reacties tegen sociale media komen terwijl (in dit geval) deze website het perfect mogelijk maakt om het enkel te delen met de mensen waarmee je het wil delen, als je het juist gebruikt tenminste. Ik wil zeker niet goed praten wat de jongeren gedaan hebben, vernieling is uiteraard voor niets goed. |
|
|||
|
|||
Het is wel heel toevallig dat sinds het uitkomen van de film 'project X', er ineens heel wat verjaardagsfeestjes en dergelijke 'per ongeluk' openbaar gemaakt zijn. Pas nog zagen we in Nederland een dergelijke situatie, nu weer in Groot Britannië, ik geloof hier niet meer in het toeval. Project X is een heel populaire film geworden, en het zou me niets verbazen als deze jongeren dit wel eens zelf wilden meemaken. Jongeren van die leeftijd zitten inderdaad dagenlang op facebook, zij weten als geen ander waarvoor welk knopje dient. 'Per ongeluk' lijkt me dus heel onwaarschijnljik, spijtig genoeg natuurlijk.
|
|
||||
|
||||
Eigenlijk echt erg dat een onschuldig meisje op deze manier het slachtoffer wordt van zo'n vandalisme. Zoals de persoon voor mij al zei, kan je het event inderdaad met 1 muisklikje privé stellen, maar een 14-jarig kind verwacht zoiets toch zeker niet en zoiets is het meisje waarschijnlijk gewoon ontgaan.
Nu hopen dat de mensen deze 'Project X feesttrend' weer gauw een beetje aan de kant kunnen zetten, anders gaat er nog veel heisa gebeuren denk ik. Het is de laatste tijd een beetje een trend aan het worden, jammergenoeg dat er onschuldige mensen het slachtoffer worden |
|
|||
|
|||
Project X
Net zoals hieronder al eens is gezegd geweest, geloof ik ook niet meer in het 'toevallig' uitnodigen van zoveel personen.
De jeugd van nu is naar mijn mening echt wel op de hoogte van de werking van Facebook. Vaak genoeg komen er kadertjes op het scherm die om bevestiging vragen en dergelijke. Dit wil niet zeggen dat ik het meisje de schuld in de schoenen wil schuiven. Het is erg jammer dat er zoiets heeft plaatsgevonden. Misschien dat de makers van Facebook nu (met de 'trend' van Project X) een extra beveiliging moeten instellen en nog vaker om bevestiging moeten vragen. Facebook wordt de laatste tijd voor écht ALLES gebruikt... Ik weet nog goed dat ik naar de winkel de mooiste uitnodigingen ging zoeken en dan ging uitdelen in de klas. Dat was juist de gezelligheid van het organiseren. Op Facebook kan je gewoon op wat knopjes drukken... What's the fun in that? Misschien moeten we meer nadenken en beseffen dat alles ook zonder Facebook kan en mag. |
|
|||
|
|||
Misschien zou het nuttig zijn als Facebook nieuwe evenementen standaard op privé zet en je iets moet veranderen als je het openbaar wil maken?
Op die manier zou je eigenlijk al niet meer kunnen spreken van "per ongeluk"... Ik snap ook niet goed dat die jongeren niet beter weten. Zoals Lisse zegt; moet je echt iedereen uitnodigen via Facebook? Kan je niet gewoon een geschreven uitnodiging geven of een e-mail rondsturen? |