|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Vrachtschip gezonken na aanvaring op Noordzee
Het autovrachtschip Baltic Ace, dat vanavond alarm sloeg na een aanvaring op de Noordzee, is zo goed als zeker gezonken. Dat heeft de Nederlandse kustwacht gemeld. Aan boord waren 24 opvarenden. Zeker dertien bemanningsleden konden worden gered. Het lot van elf anderen is nog onbekend.
De Baltic Ace botste tegen een vrachtschip in Nederlandse wateren op ongeveer 100 kilometer van Rotterdam. Reddingsschepen, meerdere helikopters en twee marinefregatten zoeken momenteel naar overlevenden. Ook een Belgische helikopter neemt deel aan de reddingsactie, die door de wind en hoge golven belemmerd zou worden. Zeker dertien bemanningsleden zijn intussen gered. Vijf van hen worden per helikopter naar Rotterdam-The Hague Airport gebracht, vier gaan naar het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam. Twee opvarenden zijn opgepikt door het schip Corvus J, dat met de Baltic Ace in aanvaring kwam, maar nauwelijks schade opliep. De bestemming van de twee anderen is nog onbekend. Over het lot van elf andere opvarenden ontbreekt voorlopig informatie. Een reddinghelikopter zoekt het gebied af met infrarood apparatuur. De schepen botsten bij een belangrijk knooppunt voor de haven van Rotterdam. De oorzaak van het ongeluk is nog onbekend. De weersomstandigheden waren relatief goed, meldt de kustwacht. De botsing heeft alvast geen gevolgen voor de haven van Rotterdam, de grootste haven van Europa, aldus een woordvoerder van het Nederlandse havenbedrijf. Volgens de scheepvaartwebsite Marine Traffic vertrok de Baltic Ace, dat onder vlag van de Bahama's vaart, vanmiddag uit Zeebrugge, met als bestemming Kotka in Finland. Het schip is 148 meter lang en weegt 7.787 ton. De Griekse rederij Baltic Highway is eigenaar van het vaartuig. De Corvus J zou onderweg zijn van Grangemouth in Schotland naar Antwerpen. Het is 135 meter lang en weegt ruim 6.000 ton. Eigenaar is de Duitse rederij Jüngerhans. Bron: De Morgen: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...-Noordzee.dhtml Eigen mening: De zeeën zijn al zo gevaarlijk om op te varen omdat deze onvorspelbaar zijn, en dan gebeuren er nog zo'n domme ongevallen als botsingen tegen elkaar. Hebben de schepen niet zoiets als een radar, vaste scheepsroutes, radio... om elkaar te zien aankomen? Even later kwam er nog een artikel online(http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...-Noordzee.dhtml) dat handelt over de Nederlandse Rijkswaterstaat die een plan heeft uitgewerkt om de Noordzee veiliger te maken. Laatst aangepast door D*ies.Ameye : 6th December 2012 om 00:02. |
#2
|
|||
|
|||
Vrachtschip gezonken na aanvaring op Noordzee
Het is inderdaad een erg spijtig voorval. Alle boten die op de zee varen, moeten zich houden aan de regels van de wateren. Zoals bij het rijden met de wagen waar je de verkeersreglementen moet kennen, zo moeten schippers ook de reglementen kennen om op zee te varen. Met de moderne boordcomputers die aangeven of er iets in de onmiddellijke omgeving is, vind ik het ook wel eigenaardig dat niemand dit opgemerkt heeft. Ook de wetegeving voor de verlichting van de schepen is goed vastgelegd, een schip in nood bijvoorbeeld kan dit kenbaar maken door zijn verlichting juist te gebruiken. Voor een gewoon vaarbrevet te behalen, moet je in België een examen afleggen. Hiervoor zijn strenge normen en dan mag je nog niet varen met passagiers of met een vrachtschip. De opleiding die een schipper volgt om kapitein te worden van zo een boot is heel intensief. Spijtig genoeg zullen ongevallen nooit helemaal kunnen vermeden worden.
|
#3
|
|||
|
|||
Ik merk dat de verbaasdheid in de reacties nogal groot is. Moderne apparatuur geven nooit uitsluiting op ongevallen. Integendeel lijkt mij zelfs, denk maar aan het gps-gebruik in de auto's. Mensen vertrouwen dit materiaal vaak blindelings, vaak ook zo bij grote vrachtschepen lijkt mij. Dit zijn geen boten meer met een simpel stuur, tegenwoordig gaat dit allemaal computergestuurd. Een komende aanvaring vermijden is dus helemaal niet zo simpel volgens mij.
Verder moeten we er ook nog rekening mee houden dat dit ongeluk gebeurde op een van de drukste vaarroutes van de wereld. Dat maakt het risico op een ongeval altijd groter. In verband met dit vaarbewijs wil ik graag nog een opmerking maken. Iedereen in België mag met een trage motorboot (trager dan 20km/h) varen. Hier hoef je zelfs geen examen af te leggen. De aanwezigheid van zulke 'zondagsvaarders' kan soms voor gevaarlijke toestanden zorgen lijkt mij. De opleiding om stuurman te worden is al iets helemaal anders. Het gaat om zeer gespecialiseerde opleidingen. Als een student deze opleiding tot een goed einde brengt heeft hij al heel wat vaaruren achter de rug. Om derde stuurman te zijn is er een minimaal aan vaaruren nodig, net hetzelfde om tweede en eerste stuurman te worden. Als je kapitein van een schip wil worden, dan heb je al heel wat ervaring met andere woorden. Daar kan het dus ook niet aan liggen zou je denken. De schepen waren echter niet van Belgische of Nederlandse afkomst. We moeten ons dus misschien afvragen of de betrokken verantwoordelijken wel de nodige ervaring hadden. Ik blijf dit nieuws zeker volgen, het is eigenlijk echt een drama voor mens en natuur. Mogelijk had het voorkomen kunnen worden. |