actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2012, 12:06
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
De vergeten slachtoffers van Sandy

1,8 miljoen Haïtianen getroffen door orkaan

Terwijl de wereld kijkt naar de VS, heeft orkaan Sandy in de Caraïben een nog grotere ravage aangericht. 1,8 miljoen Haïtianen lijden onder de gevolgen van de storm, zo schat de Verenigde Naties. Meer dan alleen met stroomtekorten kampen ze met honger, cholera en dakloosheid.

Zestig doden in Haïti, 11 in Cuba, 2 in de Bahama’s, 2 in de Dominicaanse Republiek en één in Jamaica. Nog voor Sandy in New York aan land ging, raasde de storm al verwoestend door de Caraïben. Een ramp voor Haïti, het armste land van het westelijk halfrond, dat nog amper hersteld is van de dodelijke aardbeving uit 2010. Dat blijkt uit een rapport van het bureau voor de coördinatie van humanitaire zaken van de Verenigde Naties (OCHA). Liefst 1,8 miljoen Haïtianen, bijna een vijfde van de totale bevolking, zijn door de storm geraakt. Broodnodige infrastructuur zoals wegen, scholen en ziekenhuizen liep ernstige schade op. Nog eens 18.000 woningen kwamen onder water te staan. Maar de grootste zorg van Haïti zijn de gevolgen op lange termijn. Sandy heeft in grote delen van het land tot 70 procent van de gewassen vernield, drie maanden nadat orkaan Isaac haar dat voordeed. Volgens de VN dreigt voor zo’n twee miljoen Haïtianen hongersnood. Ondervoeding was er al een ernstig probleem, maar Sandy is de druppel, zo luidt het.

Bevallen in tentenkamp

Voor de 350.000 mensen die sinds de aardbeving nog steeds in tentenkampen verblijven, was Sandy de zoveelste tegenslag. Zoals Fifi Bouille, die een baby ter wereld bracht terwijl de storm de palen bijna uit de grond trok. ‘Ik was zo opgelucht dat de bevalling uiteindelijk toch goed verlopen was. Maar nu zit ik met een nieuw probleem. Hoe ga ik mezelf en mijn kind te eten geven? Waar vind ik luiers, medicijnen. We hebben niets meer’, zegt Fifi in een Britse krant.

Naast honger dreigt een nieuwe cholera-epidemie. De overstromingen maken hygiëne weer wat moeilijker. De ziekte maakte er de afgelopen jaren al 7.500 doden en organisaties als het Rode Kruis en Artsen Zonder Grenzen vrezen dat de storm de plaag weer wat zal versterken. Nu al is 6 procent van de bevolking besmet.

Ook Cuba likt haar wonden. Daar stortten naar schatting 15.000 woningen helemaal in en raakten er 200.000 beschadigd. 890.000 mensen zitten zonder stroom. 375 gezondheidscentra en ziekenhuizen zijn geraakt, evenals 2.100 scholen.

En toch ging het de afgelopen week vooral over New York. Desalniettemin hoopt de premier van Haïti, Laurent Lamothe, dat er alsnog internationale hulpverlening op gang komt. Voorlopig boden alleen Venezuela, Mexico en Frankrijk hun hulp aan. ‘We zijn strijdkrachtig en willen vooruit. Maar de middelen hebben we niet’, aldus Lamothe.

Bron: De Standaard gevonden op 4-11-2012
http://www.standaard.be/artikel/det...121103_00356669

Mening:
Het is inderdaad zeer erg dat er voor deze landen nog maar weinig hulp geboden is. Zeker omdat zij nog maar juist boven water komen van de vorige natuurramp. Het is schrijnend om te zien hoe deze mensen zich toch staande proberen te houden in deze erbarmelijke omstandigheden.
Door al deze natuurrampen is de oogst vernield waardoor enorm veel mensen in hongersnood leven. Ik hoop dat er toch nog hulp van andere landen naar deze getroffen landen in armoede wordt gestuurd.

Ik vind dat we hier vaker bij moeten stilstaan, en niet zo snel moeten klagen dat we het 'slecht' hebben! Wij hebben het zeer luxueus in vergelijking met deze mensen. Leer tevreden zijn met wat je hebt en deel met je medemens als dat nodig is. Ben ook wat meer verdraagzaam en sta doe niet of je alleen op de wereld staat. Mijn groetmoeder zei altijd: 'Als je goed bent voor een ander, komt je het geluk vanzelf tegen.' Ik ben er zeker van dat hier een vorm van waarheid in schuilt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.