|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Manke vooravond ondermijnt Vier
Het vernieuwde ‘Komen eten' en het nieuwe magazine ‘Plan B' zijn tot nu toe niet de verhoopte successen voor Vier.
Moet Vier ingrijpen en zijn vooravond bijsturen? Komen eten en Plan B bereiken op dit moment niet het publiek dat de zender voor ogen had. Vooral Komen eten is een streep door de rekening van Vier. Op VT4 haalde het programma vlot 350.000 livekijkers. Nog belangrijker is dat het programma ook heel goed scoorde in de doelgroep die adverteerders interesseert. Zij mikken op de 18- tot 54-jarigen die in hun gezin de boodschappen doen. Dinsdag bereikte Komen eten nog amper 3,7procent van die mensen, of 48.802 livekijkers, zijn laagste kijkcijfer ooit. Vroeger haalde het vlot 20procent van de commerciële doelgroep. Vier heeft zich nu als doel gesteld om als zender tegen het einde van het jaar gemiddeld 16 procent van die mensen te bereiken. Vorig jaar haalde zijn voorloper, VT4, zo'n 12procent in die doelgroep. Met De slimste mens en De Bende Haemers zit Vier flink boven die 16procent. De kruitfabriek flirt met de grens. Maar met een historisch laag marktaandeel trekt Komen eten, en ook Plan B, de cijfers dag na dag naar beneden. Achilleshiel Komen eten is dus van sterkhouder opeens achilleshiel geworden. De vraag is dan ook of het programma op dit moment nog leefbaar is voor de commerciële zender, en hoeveel tijd Vier het nog wil geven. ‘De score van Komen eten dinsdag was inderdaad laag', geeft Vier-woordvoerder Kristof Demasure toe. ‘Maar over een paar weken zullen we pas de tendensen zien over de hele zender. Wat dat voor de inhoud van de programma's en het zendschema betekent, staat vandaag helemaal niet vast.' ‘Ik zou de bazooka bovenhalen', zegt een televisiemanager. ‘Komen eten met zo'n marktaandeel is niet langer houdbaar. Het programma zal niet lang op die plek blijven staan. Tegen Het journaal programmeren was geen slimme zet. Het is heel moeilijk om daarvan te winnen.' Intussen sleutelt VTM ook verder aan Voor de show, dat tegenover Plan B en het kijkcijferkanon Blokken staat. Dinsdag boeide het programma 202.700 livekijkers. En dat mogen er voor de zender meer zijn in de commerciële doelgroep. Volgens Het Laatste Nieuws onderzoekt VTM of het showbizzmagazine bijgestuurd kan worden of vervangen moet worden door iets nieuws. Eerder stopte VTM na Ella met telenovelles in de vooravond, hoewel Ella 350.000 livekijkers lokte. ‘Niet rendabel' en ‘te duur' gaf de zender toen als reden. Fictie is sowieso het duurste tv-genre, met 200.000 à 250.000 euro per aflevering voor een misdaadreeks. Studioprogramma's zoals De kruitfabriek zijn goedkoper, maar duurder dan reality zoals Komen eten. ‘Een uur televisie in primetime kost snel tussen 90.000 à 100.000 euro. Kleinere zender zoals Vijf maken heel veel programma's van een half uur die zo'n 15.000 euro kosten', zegt Nico Van De Velde, de oprichter van het productiehuis Hotel Hungaria. ‘De algemene regel is: alle programma's die in marktaandelen onder de zendergemiddelden scoren, zitten in de oranje zone', zegt een tv-manager. ‘Het programma komt in de rode zone terecht als het onder het gemiddelde scoort én als het veel kost om het te maken. Komen eten is geen duur programma, maar het is ook niet goedkoop. Het zou boven het zendergemiddelde moeten scoren om leefbaar te zijn. Dure programma's in de vooravond en na 23 uur zijn sowieso geen goed idee. Daar is geen economische basis voor. In primetime kun je meer in programma's investeren.' Prestige Bij Vier is De kruitfabriek, dat de zender tot de speerpunt van zijn schema heeft gemaakt, het prestigeprogramma in primetime. Dinsdag zakte D e kruitfabriek weg tot 191.000 kijkers. Daarmee doet de show het wel nog beter dan de desastreuze 144.000 kijkers op vrijdag, toen het programma ineens voor de helft een quiz werd. Woestijnvis stuurt nu bij, meldt De Morgen, en schrapt de ingebouwde quiz op vrijdag al na één aflevering. Vier kiest ervoor om te investeren in de actuashow en die te laten groeien. Bovendien is het een dagelijkse afspraak dat een publiek trekt dat commerciële zenders tot nu toen niet konden bereiken. ‘Een programma met de ambitie van De kruitfabriek zou toch 350.000 à 400.000 kijkers moeten halen', zegt een voormalige televisiemanager. ‘Dat het dat niet haalt, is op zich geen probleem. Maar bij Vier zijn er na de eerste week te veel programma's die onder het kritische minimum zitten, zoals Man bijt hond, Komen eten en Plan B. Een programma kost al snel 50.000 euro. Dan wil je minimaal 200.000 kijkers.' Bron: De Standaard Mijn mening: Dit had ik eigenlijk zien aankomen. Uiteraard werd de komst van Vier (en Vijf) met argusogen bekeken. Dat de kijkcijfers nu tegenvallen, is natuurlijk een vette kluif voor de commentatoren om de zender mee af te schieten. In mijn ogen moet Vier en Vijf ook de kans krijgen om te groeien. Langs de andere kant is het denk ik geen evidente opdracht voor deze zenders om tussen de 'alleenheerschappij' van VRT en VMMa in te breken. Het toont aan hoe sterk deze twee zenders in de Vlaamse huiskamer verankerd zijn. Het is ondertussen duidelijk dat het vernieuwde Komen Eten, die inderdaad een sterkhouder was, niet aanslaat bij de kijker. De kijker is hard voor de nieuwe zenders. Ook sterkhouders als De Slimste Mens haalt niet hetzelfde succes als op één. Vier was veelbelovend, maar stelt ook mij teleur. Ik heb bij die programma's ook niet meer hetzelfde gevoel als op één. Ik denk dat de hofleverancier van één, die de dreigende concurrent kon worden, nu wel eens 'verpletterd' zou kunnen worden door één. Laatst aangepast door nic.andriessen : 27th September 2012 om 12:14. |