actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th September 2012, 11:59
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Truckers voeren actie tegen sociale dumping

Zowat 500 truckers zijn vanmorgen om 11 uur vertrokken richting Brussel. Vanop 5 plaatsen in het land rijden ze tegen 50 km per uur naar de Heizel.
De bedoeling is om rond half twaalf aan de Heizel aan te komen voor een grote protestactie. Op de Heizelvlakte staan een aantal toespraken op het programma. Nadien zouden de truckers in gespreide slagorde vertrekken zodat de avondspits zeker niet gehinderd wordt.

De truckers voeren actie tegen wat zij de ‘sociale dumping' noemen. Oost-Europese bedrijven — vaak zijn het postbusfirma's — overspoelen de laatste jaren de West- Europese transportmarkt met goedkope chauffeurs.

De Oost-Europese chauffeurs rijden vaak voor de helft of een derde van het loon van de West-Europese collega's. Het gevolg daarvan is dat veel kleine zelfstandige ondernemingen op de fles gaan.

‘Belgische bedrijven richten pro forma een postbusfirma op in Oost-Europa en laten Oost-Europese chauffeurs hier bij ons nationale transporten doen tegen dumpinglonen', zegt Frank Moreels van het ABVV. ‘Wij willen dat de Belgische regering en Europa optreden tegen die praktijken.'

‘We voeren actie tussen 11 en 14 uur', zegt Moreels. ‘We ontwijken daardoor bewust de ochtend- en de avondspits, omdat we niet willen dat de modale werkman last heeft van onze actie. Ik denk dat, op de één of andere manager na die niet gebonden is aan vaste uren, iedereen om 11 uur al lang op het werk is. De transportfirma's gaan wel last hebben van onze actie.'


bron:http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20120924_006

mening:
Persoonlijk ben ik meestal niet te vinden voor stakingen. Het is via te praten dat volgens mij de meeste conflicten worden opgelost.

Toch is dit een actie die volgens mij wel terecht is en mag worden uitgevoerd. De truckers zorgen er immers voor dat de gewone werkman geen last zal ervaren. Ze richten zich enkel tot transportfirma's.
Ik hoop dat er rekening wordt gehouden met deze staking. Dit is weer al maar eens een voorbeeld van de sterk toegenomen internationalisatie.

Hopelijk komen hierover strengere maatregels!
__________________
All we are same..
Give peace a chance!
~ John Lennon
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.