actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd September 2012, 18:38
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question Lessen wiskunde ondermaats

Lessen wiskunde ondermaats


De wiskundelessen op de middelbare scholen voldoen niet. Dat zegt professor Raymond Boute van de UGent in De Morgen. Boute analyseerde de verschillende wiskundehandboeken. Boute merkt dat steeds meer jongeren op de universiteit middelbareschoolkennis ontberen. Hij legt de oorzaak bij de wiskundehandboeken.



"Wiskunde stoelt op precisie en dat is in deze boeken niet terug te vinden", zegt Boute. "De auteurs gaan slordig om met begrippen. Dat is pedagogisch onverantwoord. Het ligt niet aan de middelbareschoolleerlingen. Zij zijn bereid om te werken. Maar ze raken niet gepassioneerd door wiskunde, omdat de boeken chaotisch en onduidelijk zijn."


'Er zijn geen sterke wiskunderichtingen meer'

Ivan De Winne van de Vlaamse Vereniging voor Wiskundeleraars reageert dat leraars doen wat de eindtermen voorschrijven, maar dat dat vermoedelijk onvoldoende is. "Het grote probleem is dat er geen sterke wiskunderichting meer is. Zes uur wiskunde is het maximum."


Meer formules en bewijzen

De Winne zelf laat leerlingen opnieuw meer formules uit het hoofd leren, en werkt weer met bewijzen. "Het idee was lange tijd dat we jongeren zelf tot een oplossing moeten laten komen, omdat ze het dan beter onthouden. Maar dat werkt gewoon niet."


Blog Knack, 03-09-2012 (Belga/SD)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th September 2012, 16:16
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation Nijpend tekort aan leraren wiskunde

Nijpend tekort aan leraren wiskunde


BRUSSEL - ‘De wiskundeleraar is een uitstervend ras', waarschuwen de onderwijsnetten.



‘Ik maak mij grote zorgen', zegt Mieke Van Hecke, directeur-generaal van het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs. ‘Wij kampen met een groeiend tekort aan wiskundeleraars. Er zijn om te beginnen al te weinig jongeren die kiezen voor een universitaire studie wiskunde. En van de afgestudeerden kiest maar een klein deel voor het onderwijs. Velen onder hen komen in de bank- of verzekeringswereld terecht. Als gevolg daarvan moet wiskunde steeds vaker gegeven worden door leraren met een andere opleiding. Natuurkunde bijvoorbeeld, of chemie.'

Het gemeenschapsonderwijs zit met hetzelfde probleem, zegt een woordvoerster van afgevaardigd bestuurder Raymonda Verdyck: ‘De wiskundeleraar is een uitstervend ras. Dat is ook bij ons een punt van grote zorg. Wij weten van enkele grote scholengroepen dat het probleem vooral rijst in de derde graad: daar komt het steeds vaker voor dat men geen wiskundigen vindt om les te geven.'

Experts vrezen dat het gebrek aan wiskundeleerkrachten één van de factoren is die een negatieve impact hebben op de kwaliteit van het onderwijs. ‘Daarnaast zit er ook te weinig systematiek in de lessen', vindt oud-leraar en docent Rik Verhulst. ‘Het leerplan springt te veel van de hak op de tak.'


DS, 08-09-2012 (An Nelissen)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th September 2012, 16:30
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
‘Het leerplan springt te veel van de hak op de tak'

‘Het leerplan springt te veel van de hak op de tak'


Er zijn te weinig wiskundigen, en van de wiskundigen die afstuderen, vindt maar een klein deel de weg naar het onderwijs. Gevolg: wiskunde wordt steeds vaker gegeven door ingenieurs of door leraren die opgeleid zijn in een andere discipline.



Dat heeft een impact op de kwaliteit van ons wiskunde-onderwijs. ‘Behalve het tekort aan echte wiskundigen is ook de vermindering van het maximale aantal uren een probleem', zegt Arthur Schoeters, voorzitter van de Vlaamse Vereniging voor Wiskundeleraars. ‘Vroeger was dat standaard acht uur, vandaag nog zes. Dat is geen goede beslissing geweest.'

Hoewel heel wat scholen de optie gebruiken om er toch acht uur van te maken, vindt Paul Igodt, voorzitter van de Vlaamse Wiskunde Olympiade, dat de echt goede leerlingen te weinig worden uitgedaagd. ‘Er is een schaarste aan wiskundeleerkrachten, maar het niveau van onze leerlingen ligt nog altijd zeer hoog: er nemen elk jaar 20.000 scholieren deel aan onze Olympiade.'

‘Toch kan de kwaliteit van ons onderwijs beter. Vandaag staat het weten centraal, terwijl het redeneren belangrijker zou moeten zijn. Als ik dat wat sloganesk mag formuleren: weten kun je al surfend, om te redeneren moet je moeite doen. Inzicht verover je door te werken, door oefeningen te maken', zegt Igodt.

Rik Verhulst, die veertig jaar in het onderwijs stond, vindt dat de systematiek zoek is. ‘De trend van de laatste jaren is dat leerlingen moeten worden geboeid met verhaaltjes en vraagstukken die zogezegd uit het alledaagse leven komen. Men gaat ervan uit dat dat de motivatie zal aanzwengelen. Er ligt te weinig klemtoon op het aan mekaar breien van al die verhaaltjes. De wiskunde is een systematisch geheel. Vandaag springt het leerplan te veel van de hak op de tak.'


Kracht

Wiskunde moet ook een hoge graad van abstractie behouden, vindt Verhulst, want dat is net de kracht ervan. ‘Doordat wiskunde alles naar een abstract niveau tilt, kunnen problemen tot op het bot worden geanalyseerd. Het vlees wordt als het ware van het bot gehaald, zodat je de structuur goed ziet.'

Als het over het onderwijs gaat, ziet wiskundige Jean Paul Van Bendegem twee uitdagingen. ‘Je moet de sterke leerlingen voorbereiden op een universitaire opleiding. En je moet zoveel mogelijk leerlingen een aantal fundamentele inzichten bijbrengen. En dat moet kunnen zonder toegevingen te doen. Hoe precies, dat lijkt mij ook een vraag voor pedagogen, niet alleen voor wiskundigen.'


DS, 08-09-2012
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.