actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 10th May 2012, 14:45
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User

Lopers voor auto's online vrij te koop

Lopers voor auto's online vrij te koop

Lopers voor auto's zijn online vrij te koop, zo blijkt uit een onderzoek van het Radio 2-consumentenprogramma 'Inspecteur Decaluwé'. Kopers betalen 150 euro voor een sleutel. Een sleutelset voor alle merken en types auto's kost 3.000 euro. Een reporter stelde vast dat de loper kopen en daarmee om het even welke auto ontgrendelen makkelijk is, maar dat de auto starten nog een andere zaak is.

De lopers die online te koop worden aangeboden, zijn bedoeld voor slotenmakers of takelfirma's. Niemand controleert echter wie de sleutels uiteindelijk koopt en wat de kopers ermee van plan zijn. Met die lopers kan ongeveer 90 procent van de auto's geopend worden. De auto ermee starten, kan echter niet.

Zowel politie als automobielsector zijn op de hoogte. Joost Caesemans, woordvoerder van de Belgische automobiel- en tweewielerfederatie Febiac, vraagt een Europese aanpak. 'Vanuit België kunnen we weinig doen, omdat dit nu eenmaal een Europese materie is', zegt Caesemans.

'Constructeurs moeten alle technische informatie over hun voertuigen beschikbaar stellen aan elke erkende autotechnicus en aan de veiligheids- en ordediensten. Op die manier verspreidt die info zich sowieso.'

'Wet zegt dat je ze mag kopen, maar niet illegaal mag gebruiken'

Auto's verder beveiligen is een mogelijkheid, maar Caesemans weet niet of dat veel zal uithalen. 'Gangsters vinden sowieso andere manieren, zoals blijkt uit de recente overvallen in Zuid-West-Vlaanderen. Bovendien zijn online ook lopers te vinden voor voordeuren. Wat gaan we daartegen doen?'

De politie erkent het probleem. 'De wet zegt enkel dat je die lopers of toestellen wel mag kopen, maar dat je ze niet illegaal mag gebruiken. Daarmee schrik je natuurlijk geen enkele dief af', zegt Ken Weckhuysen van de dienst Autocriminaliteit van de federale politie in het programma.

De Standaard, 10 mei 2012
Mening : 'Oei, dat menen ze nu toch niet?' was mijn eerste reactie toen ik dit artikel las. Lopers voor auto's zomaar online te koop en niemand controleert wat de kopers ermee van plan zijn? 3000 euro voor een loper die 90% van de auto's kan openen is toch een 'goede' investering voor een dief. Het speelt zelfs geen rol of je de auto kan starten of niet, de dieven kunnen op die manier toch al waardevolle dingen meenemen!

Vorige zomer ben ik naar Montreux geweest waar ik verbleef op een camping vlak naast het meer van Genève. Je spullen in de tent laten liggen dat gaat natuurlijk niet. Uit schrik om de spullen te verliezen tijdens een uitstap lieten we portefeuille, gsm enz.. in de auto liggen. Toen we terug kwamen, was alles gestolen. Dat was echt een rotervaring .. Maar met zo'n loper wordt het wel erg gemakkelijk voor de dieven..

En waar ik nog meer van verschiet is dat er online lopers voor voordeuren te koop zijn!..
Met citaat antwoorden
Oud 10th May 2012, 14:59
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User

Ik vind het eigenlijk schandalig dat zoiets mogelijk is.
Op de één of andere manier verschiet ik er echter niet van. Vandaag de dag is bijna alles te koop via het internet. Het verbaast mij dan ook niet dat criminelen hier gretig gebruik van maken.

Ik vind het echter wel vreemd dat men hier vanuit België niets aan kan doen. Het moet toch mogelijk zijn om die lopers via een ander circuit te verkopen aan mensen die het nodig hebben, zoals takeldiensten?

Tot slot vind ik het ook erg verontrustend dat er ook lopers van voordeuren te koop zijn op het internet...
Het internet wordt vanaag de dag gezien als een erg handig medium, hiermee worden echter wel de gevaren en nadelen die het internet met zich meebrengt bevestigd.
Met citaat antwoorden
Oud 11th May 2012, 12:15
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User

Net zoals Lien en Liesanne vind ik het ronduit schandalig dat zoiets mogelijk is. Toch verschiet ook ik hier niet van. Tegenwoordig kan je alles kopen wat je maar wil. Je moet enkel de juiste mensen kennen of de juiste plaats waar je moet zijn. Het is zeker heel erg dat zoiets kan gebeuren maar ik vrees ervoor dat niemand dit kan tegenhouden of dat het toch heel erg moeilijk zal zijn. Je kan misschien wel beginnen met het 'enkel verkopen aan mensen die het echt nodig hebben' maar dit zal waarschijnlijk toch opnieuw op één of andere manier in de illegale handel terecht komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:44.