actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th March 2012, 11:21
Maximous Maximous is offline
Michael.Stouten
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 72
Inbev-topman kan tot 135 miljoen euro incasseren

Inbev-topman kan tot 135 miljoen euro incasseren

Veertig topmanagers van bierbrouwer AB Inbev krijgen uitzicht op een bonuspakket ter waarde van 1,2 miljard euro. Voor ceo Carlos Brito ligt een recordbonus van 135 miljoen euro in het vizier.
Dat schrijft De Morgen vrijdag. Een en ander is een gevolg van een verloningsafspraak uit 2008, ten tijde van de overname van Anheuser-Busch. Toen werd beslist de veertig belangrijkste managers met een eenmalige bonus te belonen, in de vorm van aandelenopties.

Niemand twijfelde aan bonus

Vooraleer die bonussen in werking traden, moest de schuldenberg die was ontstaan door de overname tegen eind 2013 teruggedrongen worden tot minder dan 2,5 keer de bedrijfskasstroom. Niemand twijfelde eraan dat die doelstelling gehaald zou worden. Begin vorig jaar werd al duidelijk dat dit nog in 2011 zou gebeuren.

Als gevolg van de indrukwekkende klim van het beursaandeel, heeft elk van de 28 miljoen opties een virtuele waarde van minstens 41,5 euro, waardoor de waarde van de bonussen kan oplopen tot 1,2 miljard euro.

Loon van 2,5 miljoen

Brito’s totale vaste loon in 2011 bedroeg 1,16 miljoen euro. Daarbij komt ook nog eens 1,33 miljoen euro aan variabele beloning. Samen verdiende Brito dus bijna 2,5 miljoen euro. Dat is niet onaardig, maar wel een fikse daling. Twee jaar geleden streek de Braziliaan nog 4,4 miljoen euro op.

Zuinigheid

Intern wringen dergelijke hoge bedragen. Zuinigheid en hard werken zijn altijd het credo geweest in het bedrijf. Het is een van de succesfactoren van de brouwer. Paradoxaal genoeg gaat die zuinigheid hand in hand met zeer hoge vergoedingen voor de bedrijfstop.

Bron: DS

Mening

Dat een bedrijf zo'n winsten kan boeken in crisistijd, is zeer mooi. Maar dat ze dan deze excessieve winsten uitkeren als bonus aan hun topmanagers, vind ik er over gaan. Zeker als je weet dat dit bedrijf voor zuinigheid staat. Wat mij nog het meest van al verbaast, is dat Inbev de prijs van bier weeral gaat verhogen en dit terwijl hun bedrijf één van de meest rendabele van het moment is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th March 2012, 10:47
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
Ik vind het ook positief dat een bedrijf rendabel blijft tijdens de crisis. Maar van de bedragen van de bonussen word ik toch even niet goed. AB Inbev kondigde nog maar pas aan de prijs van het bier te zullen verhogen. Natuurlijk zal de cafébaas deze prijsstijging doorrekenen aan de klanten, wat in mijn ogen zijn volste recht is. Wanneer ze de prijsstijging van het bier aankondigden vond ik dit nog wel oké. De grondstoffen, de loonkosten,... alles is duurder geworden. Het is dan ook normaal dat het eindproduct duurder wordt. Maar wanneer ik gisteren de monsterbonussen zag staan, dacht ik toch wel even: 'waar moet dit allemaal naar toe?'
We zitten volop in een crisisperiode. Ik ben nog steeds van het moto: iedereen moet zijn steentje bijdragen en daar horen ook de topmanagers van AB Inbev bij.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th March 2012, 03:10
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Nu wil ik toch wel eens weten of er mensen zijn die zeggen: "Die mens heeft het verdiend, want hij heeft er hard voor gewerkt." Iets dat verdedigers van het huidige kapitalisme graag doen. Zeggen dat je er komt door hard te werken. Heeft dit nog iets met hard werken te maken?

Rekensommetje: Voor deze CEO zijn er 365 dagen in het jaar (vorig jaar toch). En ook voor hem bestaan die waarschijnlijk uit 24 uren. Op één jaar kan hij dus 8760 uren werken (zonder te slapen, eten, drinken, naar het toilet te gaan, een minuut niet te werken). Hij verdient 2 500 000 euro per jaar. Dat is volgens mijn berekeningen 285 euro per uur. Dat is ongeveer 17 keer zo veel als een gewone arbeider. Is dat dan rechtvaardig? Is dat dan omdat hij harder werkt dan die mensen? Ik heb hier de bonus van 135 miljoen nog niet in verrekend, want dan wordt het echt te walgelijk (15 639 euro per uur als je het omrekent, als je dit kan rechtvaardigen dan denk ik dat je niet echt van deze planeet bent.)
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th March 2012, 12:05
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Ik vind het ook helemaal niet juist dat deze personen zo'n hoge lonen uitgekeerd krijgen. Net zoals Jens al aanhaalde zegt de verdediging dat de mensen hier zéér had voor gewerkt hebben. Ik denk dat sommige mensen, arbeiders en zelfstandigen, veel harder moeten werken voor een loon dat immens veel lager ligt dan dat van deze topmannen.
Ik vraag me ook af hoe het mogelijk is om zulke hoge lonen uit te keren. Wordt dit gedaan om de winst van het bedrijf naar beneden te halen? Het zou beter zijn dat ze de prijzen van hun bier terug zouden verlagen. Dan is er net iets meer spraken van solidariteit. Het lijkt me nu eerder een egoïstische daad.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 12th March 2012, 12:24
henrothy.robine henrothy.robine is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: beerse
Posts: 81
Wat kan je hier anders doen dan zo luid mogelijk 'schandalig' uitroepen? Topmanagers mogen en moeten volgens mij een hoog loon krijgen, ze hebben een verantwoordelijke functie, een vrij zware job,... De vraag blijft natuurlijk of hun job in vergelijking honderden keren zwaarder is dan die van de overige werkende burgers. Maar soit, wat mij vooral misselijk maakt is dat die bedrijven (en ook banken) die deze belachelijke bedragen uitkeren, vorig jaar doodleuk stonden te verkondigen dat er moest bespaard worden en dat er mensen op straat stonden. Want ze maakten niet meer genoeg winst om twintig mensen in dienst te houden. Waar zit in hemelsnaam de logica? Verder lijkt het me ook straf dat wij meer moeten betalen voor een lekker pilsje terwijl de topman een bonusje krijgt van 1.2 miljard euro. Ik heb ook even gerekend en een gemiddelde Belg met een inkomen van 1400 euro netto, moet hier maar liefst 2000 (jaaa tweeduizend) jaar voor werken!

Ps. AB Inbev wil ook liefst geen belastingen betalen, want dan zal de prijs van het bier nog omhoog moeten en dan verhuizen we waarschijnlijk naar het buitenland. De loonkost is hier iets te hoog...

Goed bezig!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.