actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2011, 13:51
Ilja.Bogaerts Ilja.Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 25
Twee Belgen op de drie willen kernuitstap

Twee Belgen op de drie willen kernuitstap

Een grote meerderheid van de Belgen, twee op de drie landgenoten, staat achter de kernuitstap zoals die in 2003 wettelijk bepaald werd. Dat blijkt uit een peiling door onderzoeksbureau Ipsos in opdracht van milieuorganisatie Greenpeace België.

De peiling werd bij 1.009 Belgen tussen 18 en 64 jaar oud uitgevoerd. Zesenzestig procent vindt het een goede zaak dat de drie oudste kernreactoren (Doel 1 en 2 en Tihange 1) tegen 2015 sluiten, 61 procent steunt een totale uitstap tegen 2025. Dan moeten de vier andere commerciële reactoren (Doel 3 in 2022, Tihange 3 in 2023 en Doel 4 en Tihange 3 in 2025) dicht.

"Deze peiling toont niet alleen dat de burgers ten laatste tegen 2025 van kernenergie af willen, maar ook dat de voorziene sluitingsdatum voor de drie oudste reactoren in 2015 moet worden gerespecteerd", zegt Eloi Glorieux, energiecampagnainer van Greenpeace België. Hij benadrukt dat een levensduurverlening, zelfs met maar enkele jaren, absoluut niet aan de orde mag zijn.

In 2009 liet de milieuorganisatie door Ipsos een vergelijkbaar onderzoek uitvoeren. Op twee jaar tijd is het draagvlak voor de kernuitstap gegroeid, zo blijkt nu. Toen was namelijk 40 procent voorstander van de sluiting in 2015, 37 procent was tegen. Voor de sluiting tegen 2025 was 37 procent voorstander en 39 procent tegenstander.

Ipsos merkt nog op dat ongeveer 10 procent van de respondenten geen opinie innam in de peiling van 2011. In 2009 was dat nog ongeveer 24 procent.

Bron:
25/11/2011
www.gva.be (http://www.gva.be/nieuws/binnenland...ernuitstap.aspx)

Mening:
Ik ben ook van mening dat de kernreactoren gesloten moeten worden en sta dus ook achter de kernuitstap die men in 2003 heeft opgesteld.

Daarnaast snap ik dat meer en meer mensen hier achter staan. In het artikel wordt dan ook vermeld dat in 2009 minder mensen hier achter stonden. Dit komt, denk ik, door de kernramp in Japan. De mensen worden zich er meer en meer van bewust dat we voorzichtig moeten omspringen met kernenergie. Als we dit willen doen kunnen we het ons niet veroorloven om verouderde kernreactoren open te laten. Het is dus nodig dat we deze sluiten en dat we groene energie meer en meer introduceren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2011, 14:29
jessica.vanlooy jessica.vanlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Herentals
Posts: 23
Twee Belgen op de drie willen kernuitstap

Als men met een oplossing kan komen die de kernenergie perfect kan vervangen, vind ik het ook niet erg dat de kernreactoren zouden toegaan. Ik heb echter het gevoel, zoals Ilja ook al zei, dat met de kernramp in Japan iedereen in paniek is geslagen en zegt van: "Alle kernreactoren moeten sluiten!". Dit vind ik een beetje hals over kop. Dat kernenergie gevaarlijk is en dat er veel risico's aan vasthangen, daar bestaat geen twijfel over, maar hebben we een vervanger klaar voor deze energie? Ik ben eens benieuwd wie er allemaal in paniek zou slagen, als ze een deel van hun luxe moeten laten vallen als gevolg van de sluiting van de kernreactoren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th November 2011, 14:47
Daan.Nijs Daan.Nijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Retie
Posts: 42
Het is een goede zaak om deze centrales te sluiten, maar zolang men geen alternatief is, zal kernenergie toch moeten blijven bestaan. Ik denk dat de gemiddelde Vlaming die ondervraagd werd maar half weet wat kernenergie inhoud. EN dat kernenergie een slecht imago krijgt door de naam waar iedereen bang voor is en gaat associëren met Tsjernobyl en Fukushima. Ik ben geen tegenstander van kernenergie. Het is momenteel een van de betere energiebronnen die we hebben. En dus zolang er geen alternatief is moet er voor mij geen kerncentrale sluiten.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th November 2011, 15:00
Peter.Van.Loock Peter.Van.Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 67
Mooi voorbeeld van de uitdagingen waar we als maatschappij voor staan inzake milieu en onze aarde.
Iedereen weet dat het beter zou zijn, moesten we alvast stoppen met kernafval te produceren.. Wat we met de bergen tonnen moeten doen die hier om de hoek in Mol staan opgestapeld is dan nog een ander verhaal.
Maar of het realistisch is, is inderdaad een andere zaak. Is alles sluiten om dan energie te moeten invoeren uit het buitenland waar het eventueel ook met kernenergie of nog erger, steenkoolcentrales, geproduceerd wordt een oplossing? Houden we dan ook even de politieke gevolgen buiten beschouwing wat het zou beteken als we van andere landen afhankelijk worden voor energie..
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 25th November 2011, 17:35
Kathleen.Schrijvers Kathleen.Schrijvers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Schilde
Posts: 23
Dit is een moeilijke kwestie, vind ik. Mijn eerste intuďtieve reactie is : "Ja, goed! Sluiten maar, die kerncentrales, weg met die rommel!"
Maar dit is natuurlijk een naďeve, weinig doordachte reactie.
Feit is nu eenmaal dat we momenteel niet genoeg alternatieven hebben. Kernenergie is momenteel een noodzakelijk kwaad, waar we moeilijk vanaf kunnen stappen. Daarom is deze kwestie zeker iets dat bovenaan de politieke agenda geplaatst moet worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.