actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th November 2011, 23:36
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Booischot
Posts: 98
Crevits' winterplan moet ellende op de baan voorkomen

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits een winterplan voor de komende maanden voorgesteld. Na twee bijzonder strenge winters en een pak bijhorende verkeersellende is de planning grondig bijgestuurd.

Zo is de zoutvoorraad drastisch verhoogd. Zo starten de strooidiensten van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met een beginvoorraad van 42.000 ton zout. Dat is 10.000 ton meer dan vorige winter. Bedoeling is ook dat er "efficiënt" wordt gestrooid. Daarvoor worden 180 strooiwagens ingezet die zijn uitgerust met een automatisch strooisysteem waarbij de hoeveelheid zout bijvoorbeeld wordt aangepast aan de breedte van de weg. Mocht er toch een zoutschaarste zijn, dan gelden nieuwe strooiafspraken.

Pekelsproeier
Er komt ook een proefproject in Kortrijk waarbij AWV een aangepast voertuig met een pekelsproeier en sneeuwschop zal inzetten om de fietspaden vrij te maken. Er is gekozen voor pekel in plaats van zout omdat pekel sneller inwerkt dan zout.

Ook De Lijn is voorbereid op de winter. Zo rijden de meeste bussen al jaren met banden die voorzien zijn op winterse omstandigheden. Om een aantal winterproblemen in het tramverkeer te voorkomen, zullen er ook 's nachts een aantal trams blijven rijden om bovenleidingen ijsvrij te houden en sneeuwophopingen te voorkomen.

De Lijn heeft met AWV ook de afspraken verfijnd over het strooien op een aantal punten die belangrijk zijn voor het tram- en busverkeer.

Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/c...00005746039.htm
Knack, dinsdag 15 november 2011, Belga/INM
--------------------------------------------------

Het winterplan van Hilde Crevits belooft veel goeds: meer zout, minder gladheid, minder verkeersongevallen, minder slachtoffers, … Maar ik vraag mij af of het er in praktijk ook allemaal zo mooi zal uit zien. Vorige jaren zei men altijd ‘klaar te zijn voor een strenge winter’, maar ik herinner mij stapvoets verkeer, vele zouttekorten en voorkombare verkeersongevallen. Ik erger mij ook vaak aan het inefficiënt gebruik van het zout. Ik heb al gemerkt dat er op kleine rustige baantjes vaak even veel gestrooid wordt als op grotere banen, waar veel meer gestrooid zou moeten worden. Ik begrijp niet waarom de bevoegden voor de strooiacties dit niet efficiënter laten verlopen. Wanneer ik met mijn familie op skivakantie ga en we het winterlandschap binnenrijden, valt het mij steeds op hoe immens veel sneeuw daar valt en hoe vlot het verkeer daar nog steeds gaat. En het minste dat de thermometer hier onder nul gaat staat heel België al stil. Hilde Crevits stelt hier een veelbelovend winterplan voor, ik ben eens benieuwd…
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.