|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Akkoord tussen Vlaamse regering en Noriant
Akkoord tussen Vlaamse regering en Noriant
Het bouwconsortium Noriant mag een deel van de werken aan de Oosterweelverbinding uitvoeren, als de Europese Comissie hiermee akkoord gaat. Noriant en de Vlaamse regering hebben daarover een akkoord bereikt. De Oosterweelverbinding is de nieuwe Scheldekruising die de Antwerpse ring moet sluiten. De tunnelconstructie moet het sluitstuk worden van het masterplan dat de mobiliteitsknoop in en rond Antwerpen moet ontwarren. Maar het dossier zelf raakte meermaals in de knoop. Eerst voorzagen de plannen in een brug, maar die werd in een referendum weggestemd. Nu komt er een reeks tunnels. De werken waren al toegewezen aan Noriant, maar met de gewijzigde plannen was niet duidelijk of dat kon doorgaan zonder juridische problemen. Anderzijds kon Noriant met grote schadeclaims dreigen als het alsnog de werken niet mocht uitvoeren. Alle partijen hebben nu een akkoord bereikt. Noriant krijgt de werken op Linkeroever aan de toltunnel onder de Schelde toegewezen, als ook Europa hiertegen geen bezwaar maakt. Die beslissing kan een jaar op zich laten wachten, maar intussen blijft de aanbestedingsprocedure bevroren. Zegt Europa "nee", dan moet alles opnieuw aanbesteed worden. De Vlaamse regering keurde ook het akkoord met de stad en de haven van Antwerpen goed over de meerkost van de nieuwe Oosterweelplannen. Stad en haven leggen samen 352 miljoen euro op tafel. Ook de heraanleg van het noordelijke deel van de Leien, inclusief 10 km nieuwe tramlijnen en het Operaplein, komt in een stroomversnelling. In Limburg komt er een elektrische sneltram tussen Hasselt en Maastricht. Die zou op termijn 6,8 miljoen reizigers per jaar moeten kunnen vervoeren. Blog DS, 23-09-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
||||
|
||||
stRaten-generaal: 'Europa zal dit nooit goedkeuren'
stRaten-generaal: 'Europa zal dit nooit goedkeuren'
Volgens Manu Claeys van actiegroep stRaten-generaal is de beslissing van de Vlaamse regering om bouwconsortium Noriant te laten starten met de bouw van een deel van de Antwerpse Oosterweelverbinding, slechts "een truc om de zaak over de volgende verkiezingen heen te tillen". Claeys is ervan overtuigd dat de Europese Commissie nooit haar toestemming zal geven voor het project, omdat de aanbestedingsprocedure opnieuw gestart moet worden na het schrappen van de Lange Wapperbrug. "Wij maken ons sterk dat Europa dit nooit zal goedkeuren", zegt Claeys in een eerste reactie. "De aanvraag tot bouwvergunning spreekt nog steeds van een Oosterweelverbinding met Lange Wapper, maar dit is een heel ander project. Bovendien zijn er wel 17.000 bezwaren ingediend die nooit bekeken zijn". De hoop van stRaten-generaal berust er echter vooral op dat de Europese Commissie de aanbestedingsprocedure terug naar af zal fluiten. "Je kan dit project niet zomaar halverwege in twee knippen. Aannemers die eerst niet deelnamen omdat ze het niet zagen zitten om de Lange Wapper te bouwen, hebben geen kans meer gekregen om zich alsnog aan te melden. Europa zal die redenering zonder enige twijfel volgen", is Claeys overtuigd. "In feite spant de Vlaamse regering nu ook de kar voor het paard. Er zijn nog zo veel problemen met de Oosterweelverbinding, maar zij willen toch al een deeltje beginnen bouwen. Als dat al zou lukken, wordt dat een zoveelste zinloze investering", besluit Claeys. Blog DS, 23-09-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |