actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th May 2011, 20:00
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
Prisoner rights to vote

Prisoner rights to vote

Vandaag hadden we ons listening exam van Engels waarvoor we naar een debat van The BBC moesten luisteren. Het debat gaat over de gevangen of zij al dan niet het recht mogen hebben om te stemmen. Ik vond het heel interessant en daarom wil ik zelf ook eens mijn mening geven.

De 5 deelnemers van het debat zijn Jacqui Smith (voormalig Minister van Buitenlandse Zaken), Mehdi Hasan (uitgever New Statesman), Douglas Murray (Neoconservatieve auteur en journalist), Francis Maude (staatssecretaris van het Britse ministerie van Algemene Zaken) en Sir Menzies Campbell (politiek leider Liberal Democrates).
Iedereen haalt wel een andere reden aan om voor of tegen te zijn. En dat maakt het interessant. Zo zijn Jacqui Smith en Douglas Murray duidelijk tegen, Mehdi Hasan en Francis Maude duidelijk voor en Sir Menzies Campbell houdt het neutraal door vanuit de houding van het parlement te spreken.

Ik zelf ben 80% voor en 20% tegen.
Mehdi Hasan en Francis Maude geven argumenten waar ik me volledig in kan vinden. Francis Maude zegt dat je aan de staat van een gevangenissysteem kunt zien wat voor beschaving een land hanteert. Dit vind ik een mooie vergelijking die me tegelijkertijd verontrust, want ook in België is het niet al te goed gesteld met de gevangenissen en de gedetineerden. Daarnaast vertelt hij ook wat meer over de reden van de overbevolking in de gevangenissen. Het is volgens hem geen teken dat het land te veel criminelen heeft, maar eerder een teken dat veel veroordelen na hun vrijgeven makkelijk terug daar belanden. En hier heeft Mehdi Hasan iets aangehaald als waarom dit zo is. Veel van die mensen, mede door hun rechten af te nemen, krijgen niet meer dezelfde kans om terug lid te worden van een samenleving. Ze hebben het heel moeilijk na een tijd in de gevangenis om terug deel uit te maken van een gemeenschap.

Anderzijds ben ik ook 20% tegen stemrecht voor gevangen, omdat sommigen zware misdaden begaan hebben waaruit blijkt dat ze niet functioneren in een samenleving. Ik vind dat die mensen inderdaad hun rechten dan deels verliezen. Zelf ben ik van mening dat dit enkel is voor zware gevallen, dus voor bepaalde gevangenissen of afdelingen. Ik zie niet zoveel problemen in het pick-and-choose als het samen met een eerlijk proces als extra straf wordt gezien.

Maar ik ben wel 100% voor de belangrijkste mensenrechten, ook voor gevangen en zwaar gedetineerden. Iedereen heeft recht op eten en drinken, hygiënische leefomstandigheden, privacy, eerlijk proces, gelijke behandeling, etc. Maar al de rechten die ze uitoefenen zijn onder toezicht en dus net dat beetje beperkter als buiten de gevangenis.


Bron:
http://www.youtube.com/watch?v=MURH0_l__ZQ
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd May 2011, 17:47
hannes.corten hannes.corten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Antwerpsesteenweg 474 2390 Malle
Posts: 69
Ik ben hier volledig tegen. Een mens kan een misstap begaan in zijn leven, en een zeer zwaar misdrijf plegen. Je kan in een vlaag van woede iets doen waar je later zeer veel spijt van hebt, maar op dat moment zelf kon je er niets tegen doen. Je wist echt niet meer wat je deed. Je krijgt daarvoor natuurlijk een gevangenisstraf, maar moet daar dan nog bovenop een extra straf komen dat je niet meer mag stemmen?

Daarnaast zijn er bij de gevangenen ook verschillende politieke visies, daar twijfel ik niet aan. Zelfs wanneer dit niet zo was, zouden er nog te weinig gevangenen zijn om echt 'hun' stempel te drukken op de politiek.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd May 2011, 18:50
Stef.Van.Bauwel Stef.Van.Bauwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Hulshout
Posts: 66
Mijn mening hierover is simpel. Hoe kan een mens terug integreren in de maatschappij als je hem zijn rechten ontneemt? Je hebt niets om naar uit te kijken, je krijgt geen kans om je mening op politiek vlak mee te laten tellen. Ik geef toe dat sommige misdrijven alles behalve kleine misstappen zijn. Maar is dit een reden om mensen rechten te ontnemen? Zoals Hannes zegt zijn er mensen die in een vlaag van woede controle verliezen en dingen doen waar ze spijt van hebben. Het zijn ook maar mensen, die fouten maken. In dit geval zware fouten maar verdient niet iedereen een tweede kans als ze echt willen veranderen?

Ik denk dat het hier vooral belangrijk is om te kijken naar welke misdaad er begaan is want er kwam ook naar voren dat zelfs de kleinste misdrijven zoals het stelen van een prul leidt tot verlies van je stemrecht. Volgens mij is dit een beter systeem om toe te passen op zware criminelen die het vertrouwen nogmaals schaden door nogmaals een misdrijf te plegen. Maar ja, langs de andere kant is dit systeem ingeburgerd in Groot-Brittannië en sommige dingen zijn nu eenmaal moeilijk om te veranderen. Ik denk dat Groot-Brittannië een soort van externe steun moet krijgen bij het aanpakken van dit probleem want anders zie ik weinig verandering in de toekomst.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.