actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th May 2011, 11:31
vinceloots vinceloots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: arendonk
Posts: 54
Darmbacterie stopt malaria in mug

Darmbacterie stopt malaria in mug

3 reacties
E-mail bericht
Bookmarken/Delen
17/05 Onderzoekers zijn erin geslaagd een bacterie te isoleren in de darmflora van muggen die een belangrijke rol kan spelen in de strijd tegen malaria. Muggen die de bacterie dragen, blijken resistent voor de parasiet die malaria verspreidt.


Onderzoekers van de Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health in Zambia ontdekten dat Enterobacter, een bacterie die in de ingewanden van een deel van de muggen voorkomt, dodelijk is voor Plasmodium falciparum, de parasiet die malaria verspreidt. Ze publiceerden hun resultaten in het gezaghebbende tijdschrift Science.

De onderzoekers vingen de muggen in de buurt van het onderzoekscentrum in Macha, in het zuiden van Zambia. Bij ongeveer een kwart van de in het wild gevangen exemplaren bleek de bacterie voor te komen.

"We hadden al vroeger aangetoond dat bacteriën in de ingewanden van muggen het immuunsysteem kunnen activeren en zo de ontwikkeling van de malariaparasiet kunnen tegenwerken", zegt George Dimopoulos, hoofdauteur van de studie en hoogleraar aan het Johns Hopkins Malaria Research Institute. "In deze studie tonen we aan dat sommige bacteriën de ontwikkeling van de parasiet rechtstreeks kunnen blokkeren."

De ontdekking kan een belangrijke bijdrage leveren aan de strijd tegen malaria. "We zijn bijzonder verheugd over deze ontdekking, omdat ze kan verklaren waarom sommige muggen meer resistent blijken tegen de parasiet dan andere", zegt Dimopoulos. "Mogelijk kunnen we met die kennis nieuwe methoden ontwikkelen tegen de verspreiding van malaria." De onderzoekers denken bijvoorbeeld aan een strategie waarbij de muggen worden blootgesteld aan de bacterie, waardoor de resistentie toeneemt.

IPS


bron;http://www.gva.be/nieuws/wetenschap...ria-in-mug.aspx

mening:
Het zou de “ redding “ van de landen betekenen die leiden onder het malaria probleem. Er zullen minder mensen omkomen bij gebrek aan verzorgen tegen de levensbedreigende ziekte. Het geeft ondermeer Afrika de kans om terug te ademen en zich uit de economisch kuil te trekken waarin ze zich al langtijd bevinden. Het zou een heropleving kunnen verwezenlijken . Natuurlijk is niet enkel malaria de oorzaak van de economisch instabiliteit in Afrika. Er zijn nog verschillende andere factoren die hier invloed op hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th May 2011, 11:59
Ann Wulleman Ann Wulleman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Brecht
Posts: 76
Malaria gestopt?

Dit vind ik persoonlijk een zeer mooi onderzoek. Het zou zoals Vincent zegt 'DE redding' zijn voor alle landen waarin Malaria voorkomt. Het zou goed zijn dat die mensen eindelijk een hulpmiddel hebben gevonden om toch te kunnen overleven.

Langs de andere kant vraag ik mij dan ook weer af wat het kostplaatje is van deze hele opgave? Nu wetenschappers dit fenomeen ontdekt hebben gaan ze dit waarschijnlijk nog meer willen onderzoeken en vanuit het nieuws weet je dat zo'n hele operatie veel tijd en VOORAL veel geld vraagt. In Afrikaanse landen is er meestal niet al te veel geld om zoiets te kunnen financieren. Dus dan komt het weer aan op het belastingsgeld dat de Europese en Amerikaanse burger moet betalen.

Maar als het effectief Malaria uit de wereld zou verhelpen, dan vind ik het wel de moeite waard om er over na te denken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th May 2011, 12:30
marie.vanhoof marie.vanhoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 74
Dit onderzoek zou inderdaad DE redding kunnen zijn. Ongeveer twintig procent van de kindersterfte in Afrika kan toegeschreven worden aan malaria en ook zwangere vrouwen lopen een zeer groot risico om te overlijden aan de gevolgen van deze ziekte. Ik vrees echter ook dat het kostenplaatje zeer hoog zal zijn.

Maar wat dan met het volgende?
- De muggen steken omdat ze bloed nodig hebben om eitjes te kunnen leggen. Malaria wordt dan ook alleen door vrouwtjesmuggen overgebracht.
- Het feit dat de meeste slachtoffers in Afrika vallen, is niet alleen een gevolg van het klimaat. Armoede zorgt ervoor dat er onvoldoende middelen voor de bestrijding van de mug en de behandeling van de ziekte beschikbaar zijn. Stilstaande plassen, vervuild water in sloppenwijken, kweekvijvers voor de mug, zijn een gevolg van gebrek aan afdoende infrastructuur en hygiëne.

Ik vind dat we deze zaken zeker niet uit het oog mogen verliezen. Deze mensen hebben meer nood aan wat meer infrastructuur en middelen tegen de bestrijding van deze mug, dan zo'n duur onderzoek dat ze toch niet kunnen betalen. Ik vond de schenking van muskietennetten door Music for Life overigens een zeer mooi initiatief!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st May 2011, 11:06
Igna.Dergent's Avatar
Igna.Dergent Igna.Dergent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 83
Het zou inderdaad een mooie oplossing zijn voor de malaria-problematiek.
En over dat kostenplaatje: wetenschap kost nu eenmaal geld...

Het is daar zulke onderzoeken en wetenschappers dat wij nu zo leven, dus ik vind dat iedereen hiertoe de kans mag krijgen.

Leven is duur...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.