|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Begeleiders NMBS moeten beter werken door nieuwe software
19 april 2011 Bron: BELGA / Auteur: wle
De NMBS heeft een contract afgesloten met de softwareontwerper Giro voor de verbetering van de kwaliteit en de efficiëntie van de treinbegeleiders. Dat schrijft Le Soir dinsdag. De vakbonden zijn verrast. Het was het bedrijf Giro dat ook de omstreden Georoute van bpost heeft ontworpen. Het programma voor de NMBS heet "Hastus-Rail" en moet in een eerste fase helpen bij het harmoniseren van de planning van het werk van de begeleiders. Die taak ligt nu nog bij de lokale planningsverantwoordelijken. Hastus-Rail moet de planning van het werk gevoelig sneller maken: van enkele weken naar enkele uren. De aanpassingen zullen volgens de NMBS geleidelijk aan ingevoerd worden. Zowel Jos Digneffe (ACOD-Spoor) als Luc Piens (ACV-Transcom) laten in een eerste reactie weten niet op de hoogte gebracht te zijn over het programma. De vakbondsmensen gaan zich nu informeren over de plannen. "Ik ben absoluut niet tegen technologische vooruitgang, maar het verleden heeft ons geleerd dat de computerprogramma's bij de treinbestuurders allesbehalve foutloos verlopen zijn. Bovendien vrees ik dat door de inzet van dergelijke programma's het rendement van de mensen nog opgedreven zal worden, terwijl die op dit moment al heel erg hoog ligt", liet Digneffe zich in een eerste reactie ontvallen. bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...DMF20110419_014 Eigen mening: Ik denk ook dat computerprogramma’s in sommige gevallen wel kunnen helpen om dingen beter te organiseren maar ik ben er ook van overtuigd dat die programma’s niet alle soplossen. Zeker niet wanneer er rekening moet gehouden worden met heel veel verschillende dingen;, kan zo een programma niet met alles rekening houden en kunnen enkele mensen zo ’n regelingen opstellen. Dus ik denk dat de combinatie: programma’s en menselijke regelingen nog het beste is. |