actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th January 2011, 11:35
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Vergoedingen pedofilieslachtoffers leiden tot failliet bisdom Milwaukee

Het katholieke aartsbisdom van de Amerikaanse stad Milwaukee heeft zich failliet laten verklaren, na het afspringen van pogingen om met meerdere pedofilieslachtoffers van eenzelfde priester een financiële schaderegeling te treffen. Het aartsbisdom heeft tot 50 miljoen dollar aan schulden uitstaan en koos voor een "chapter 11"-regeling. Dat blijkt uit het faillisementsdossier.
In de voorbije 20 jaar betaalde het aartsbisdom van Milwaukee al 29 miljoen dollar uit "in een poging deze tragedie op te lossen", verduidelijkte de aartsbisschop Jerome Listecki. Hoeveel slachtoffers een vergoeding kregen zei hij niet.

200 jongeren misbruikt
Door het inroepen van de faillissementswet kan het aartsbisdom "al zijn verplichtingen op een correcte en evenwichtige manier nakomen", verduidelijkte aartsbisschop Jerome Listecki. De pedofiele priester in kwestie, Lawrence Murphy, zou in de jaren '50 tot '70 bijna 200 jongens misbruikt hebben in een school voor dove kinderen in Milwaukee.

Het aartsbisdom "zal de beschikbare fondsen gebruiken voor het vergoeden van slachtoffers waarvan de klachten niet afgerond raakten, in kader van een unieke procedure onder toezicht van het gerecht, zodat ze allemaal evenwaardig behandeld zouden worden", verduidelijkte de aartsbisschop voorts.

Ratzinger op hoogte
Volgens een financiële audit van vorig jaar is het aartsbisdom betrokken bij dertien klachten rond seksueel misbruik. Een poging tot oplossing in der minne met meerdere slachtoffers sprong recent echter af.

De New York Times publiceerde in maart van vorig jaar documenten die bewezen dat topmensen in het Vaticaan op de hoogte gebracht waren van het bewuste misbruik, zonder dat ze ooit iets ondernamen tegen de pedofiele priester. Onder hen was ook kardinaal Ratzinger, die later tot paus Benedictus XVI benoemd werd.

Datum: 05/01/2011
Bron: De Morgen

Eigen mening:
De laatste tijd hoor je bijna niet anders dan pedofilie door geestelijken. Dat de bisdommen hun slachtoffers een schadevergoeding geven vind ik al het minste dat ze kunnen doen. De slachtoffers zullen therapie nodig hebben, ze moeten de gebeurtenissen voor de rest van hun leven meedragen,... Het faillissement van het Bisdom in dit artikel vind ik dus eigenlijk niet erg. Geestelijken hebben het zelf zover gebracht en nu moeten ze ervoor boeten. Het is natuurlijk erg voor diegenen die er niets mee te maken hebben en voor de mensen die gelovig zijn en niet op de hoogte waren van deze gruwelijk feiten. Maar ik zou liever niet aangesloten zijn bij een bisdom waar schijnheilige priesters ( en andere geestelijken) die jonge kinderen hebben misbruikt.
Dat er zoveel van deze feiten in de doofpot zijn gestopt vind ik ook niet kunnen. Ik begrijp wel dat er mensen zijn die elkaar willen beschermen. Maar is pedofilie dan niet vreselijk genoeg om te beseffen dat dit verzwijgen enkel in het voordeel is van het monster en in het nadeel van het slachtoffer is? Al wie op de hoogte was zou ook een straf moeten krijgen vind ik.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th January 2011, 12:01
Sander.Bogaerts Sander.Bogaerts is offline
Don't jugde me.
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Balen
Posts: 66
Citaat:
Orgineel gepost door Eva Thijs
Geestelijken hebben het zelf zover gebracht en nu moeten ze ervoor boeten.


Meervoud en iedereen. Groep gestraft wegens het individu. Was dat niet een opvoedingsstijl gebruikt in communistische landen. Het collectief is belangrijker dan het individu. En het collectief moest dus gestraft worden voor de fouten van een individu. We hebben het er vorig jaar breed over gehad. En als ik me goed herinner waren we het er toen mee eens dat dit niet zo positief was. Hadden we dit vergeleken met dictatuur en dergelijke. Dus wil je overgaan naar onmenselijke handelingen als het om geestelijke gaat? Want ik zie je niet zeggen dat alle opvoeders moeten boeten. En daar zijn recent ook meerdere klachten over gemeld. Of alle huisvaders die, statisch gezien in grote aantallen zijn, aan misbruiken doen.

Ik keur het alles behalve goed, wat ze doen. En van mij mogen ze zwaar gestraft worden voor wat ze doen. Maar alle geestelijken laten boeten omdat er "rotte appels" tussen zitten is incorrect in mijn ogen. Straffen we een hele klas omdat drie uit twintig leerlingen moeilijk doet? Zo ver ik weet doen we dat ook niet. (Je kan zeggen dat het niet te vergelijken valt, maar ik vergelijk het maken met fouten en het toepassen van straffen, niet de gradatie van de fout noch de straf)

Zoals ik al zei; ik keur het gedrag niet goed. En ik ben voor het opleggen van sancties en al zeker voor het afstraffen zij de gedrag gesteld hebben. Maar niet dat de hele gemeenschap wordt afgestraft voor de handelingen van enkelen in die gemeenschap.
__________________
"These are my principles. If you don't like them, I have others." - G. Marx.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th January 2011, 13:15
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Het leidt daar in Milwaukee wel tot meer transparantie:
Als ze daar dan met het mandje rondgaan voor centjes, dan weet je waar dat geld naartoe gaat...
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.