actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2010, 14:28
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
"Tentsletje" is Woord van het Jaar 2010

"Tentsletje" is verkozen tot Woord van het Jaar 2010. Dat heeft Van Dale Uitgevers bekendgemaakt. "Pedopriester" en "ontdopen" vervolledigen de Vlaamse top 3. In Nederland werd er gekozen voor het woord "gedoogregering".

Van 16 november tot en met 10 december kon er gestemd worden op de 10 genomineerde woorden. Er kon gestemd worden in 5 categorieën (jongerentaal, lifestyle, sport/amusement, economie en politiek).

Tentsletje, een woord uit de categorie jongerentaal, haalde het uiteindelijk met 25% van de stemmen. Het woord verwijst naar "een meisje dat bijvoorbeeld op een festival met verschillende mannen seksuele betrekkingen heeft in haar tentje". Het woord werd gelanceerd in een Journaalreportage over de festivalenquête van Studio Brussel.

De Woord van het Jaarverkiezing werd in voorgaande jaren gewonnen door de woorden ontvrienden (2009), swaffelen (2008) en bokitoproof (2007).

Het Nederlandse Woord van het Jaar ligt dan weer in de politieke sfeer. De "gedoogregering" benoemt immers de regering-Rutte die gedoogd wordt door de omstreden islamofoob Geert Wilders.

In de 5 categorieën met door het publiek ingezonden woorden zijn dit de winnaars in Vlaanderen.

Jongerentaal
1. tentsletje
2. kakaboulet
3. ruttentutten

Lifestyle
1. ontdopen
2. cougar
3. ipadden

Sport/amusement
1. sportelen
2. nillies
3. octopusvoorspelling

Economie
1. zakgeldfederalisme
2. knoflookcrisis
3. staatsschuldcrisis

Politiek
1. tsunamiverkiezing
2. preformateur
3. verduidelijker

Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...unsten/1.924232

Mijn motivatie:
Ik vind dit relevant nieuws omdat ik dit een leuke actie vind. Zo zie je dat er in een jaar tijd toch wel wat woorden bijkomen die toch het een en het ander betekenen. Je ziet vooral woorden die de actualiteit beheersen. Ik vind het positief dat je op de site van Van Dale, wanneer je gaat stemmen, ook de verklaringen van het woord krijgt. In de wereld van de pers en media is het misschien makkelijk om deze woorden te begrijpen, maar ik kan begrijpen dat de bevolking bijvoorbeeld niet goed weet wat men met een tsunamiverkiezing bedoelt. Dan is het handig dat je daar de betekenis ook telkens van mee krijgt wanneer je er voor gaat stemmen. Daarom vind ik deze actie ludiek, maar toch wel nuttig.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th December 2010, 18:29
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
"'Tentsletje' als woord van het jaar maakt seksisme sexy"

"'Tentsletje' als woord van het jaar maakt seksisme sexy"
Tentsletje: Meisje dat bv. op een festivalcamping met verschillende mannen seksuele betrekkingen in haar tentje heeft.
Het Vrouwen Overleg Komitee (VOK) is niet te spreken over de shortlist die woordenboekmaker Van Dale voorlegde aan het brede publiek voor de verkiezing van het woord van het jaar 2010.

De verkiezing van "tentsletje" maakt seksisme sexy en biedt een uitgelezen excuus om zonder schroom nog eens "sletten" te gebruiken om vrouwen met wisselende seksuele partners te labelen, zo luidt het dinsdag in een persbericht van VOK.

Cougar
Een ander woord dat voorkomt op de shortlist is "cougar", een rijpere vrouw die seksuele relaties aanknoopt met jongere mannen. "Het is geen toeval dat oudere mannen die het aanleggen met jongere vrouwen of jongens die op festivals met de ene na de andere de tent induiken, niet opduiken in dergelijke lijstjes", zo luidt het.

"Mannen mogen wisselende seksuele contacten hebben, maar vrouwen die hetzelfde doen, zijn nog altijd sletten. Het is niet het gedrag waar het ons om gaat, maar wel de manier waarop het benoemd wordt en de ongelijkheid daarin", aldus VOK.

Een seksistisch woord zou volgens VOK nooit de shortlist mogen halen, net zo min als dat zou kunnen voor een racistisch woord. (belga/mvdb)

Bron: De Morgen, 14/12/10, 17u52, http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...isme-sexy.dhtml

Mening: Ik vind de verkiezing van 'woord van het jaar' op zich een heel leuk initiatief van Van Dale. De uitslag daarentegen vind ik ontzettend vreemd. Het feit alleen al dat woorden als 'tentsletje' of 'pedopriester' opgenomen worden in Van Dale is fout. Zoals het bovenstaande artikel zegt zijn ze niet alleen seksistisch, maar ook beledigend.
Spijtig genoeg vind ik de woorden die in Nederland verkozen zijn een pak leuker en minder saai dan die bij ons. 'Daggeren', 'chillaxen' of 'pingen' klinkt toch veel beter dan bijvoorbeeld 'ontdopen' of 'zakgeldfederalisme' bij ons? In Nederland heeft het woord 'gedoogregering' de wedstrijd gewonnen. Dat zegt natuurlijk alles over de huidige politieke toestand bij onze Noorderburen. Maar zegt 'tentsletje' dan iets over onze Belgische cultuur? Laat ons hopen van niet!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th December 2010, 19:23
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Citaat:
Orgineel gepost door Jasmien.Mertens
Het feit alleen al dat woorden als 'tentsletje' of 'pedopriester' opgenomen worden in Van Dale is fout.


Het woord wordt enkel in het Van Dale jaarboek opgenomen, met een overzicht van allerlei 'nieuwe' woorden van het afgelopen jaar. Enkel wanneer het veel gebruikt zal worden zal het in het woordenboek verschijnen. Thank God
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th December 2010, 20:23
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Citaat:
Orgineel gepost door Jasmien.Mertens

Ik vind de verkiezing van 'woord van het jaar' op zich een heel leuk initiatief van Van Dale. De uitslag daarentegen vind ik ontzettend vreemd. Het feit alleen al dat woorden als 'tentsletje' of 'pedopriester' opgenomen worden in Van Dale is fout. Zoals het bovenstaande artikel zegt zijn ze niet alleen seksistisch, maar ook beledigend.
Spijtig genoeg vind ik de woorden die in Nederland verkozen zijn een pak leuker en minder saai dan die bij ons. 'Daggeren', 'chillaxen' of 'pingen' klinkt toch veel beter dan bijvoorbeeld 'ontdopen' of 'zakgeldfederalisme' bij ons? In Nederland heeft het woord 'gedoogregering' de wedstrijd gewonnen. Dat zegt natuurlijk alles over de huidige politieke toestand bij onze Noorderburen. Maar zegt 'tentsletje' dan iets over onze Belgische cultuur? Laat ons hopen van niet!


Ik weet niet of iemand weet wat 'daggeren' betekent, maar echt proper is da ook niet hoor... (diegene die bekend zijn met het fenomeen Oh Oh Cherso weten waarschijnlijk wel waarover het gaat...)
Maar eerlijk gezegd was tentsletje zeker ook niet mijn eerste keus, het Nederlands heeft zo veel andere mooie woorden.

Mijn persoonlijke favoriet voor dit jaar was trouwens 'klokkenluiderssite'
(over WikiLeaks): een mooi woord dat treffend de lading dekt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.