actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2010, 17:26
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Nederlandse ouderorganisatie wil "Sint" boycotten

Nederlandse ouderorganisatie wil "Sint" boycotten

http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20101019_072

HILVERSUM - De Nederlandse ouderorganisatie Ouders & Coo roept ouders op in november en begin december niet met hun kinderen naar een bioscoop te gaan waar de film "Sint" van regisseur Dick Maas draait.
Kinderen lopen volgens de organisatie het risico dat ze ongewild "gruwelijke beelden" te zien krijgen van de film van regisseur Dick Maas. De komische horrorfilm gaat over een bloeddorstige Sinterklaas die kinderen onthoofdt.
Ouders & Coo is niet de eerste die over de film klaagt. Na klachten onderzoekt de Reclame Code Commissie of de poster en de trailer van de film niet te schokkend zijn voor kleine kinderen.

Een woordvoerder van Pathé, de grootste bioscoopketen, liet in een reactie weten het nut van de oproep van Ouders & Coo niet in te zien. "De bioscopen zijn hier helemaal geen partij in. We zijn niet de makers van de film en ook niet van de posters."

"Sint" gaat in Vlaanderen op 31 oktober in première op het Brugse Razor Reel Festival. Ook in ons land weerklinkt protest. Het Belgisch Sinterklaasgenootschap liet al weten dat er maatregelen moeten komen tegen de film.



Dit is waarschijnlijk nét waar de regisseur van gedroomd heeft: een beetje controverse en dus extra aandacht voor zijn nieuwe film.
Ik snap wel dat deze oudervereniging ongerust is, de Sint is hét prototype van de dikke kindervriend, en opeens zie je daar een trailer waar diezelfde Sint moordlustig op wraak zint.
Maar om er nu maatregelen tegen te treffen?
Als ouder heb je zelf wel onder controle wat je kind ziet, en ik denk niet dat je je zevenjarige naar de cinema in de buurt gaat nemen om deze film te zien.
Er zal reclame gemaakt worden, waarschijnlijk, maar dan is het toch je taak als ouder om dat een beetje te plaatsen? Iets in de trant van:
'dit is een film voor volwassenen, en die gaat over Sinterklaas, maar het is maar een film, dus niet echt, en het is ook maar om te lachen...' Zoiets?
Afin, een hoop gedoe om niets denk ik!
Trouwens, dat die ouders dan ook maar klagen over de geweldadige reclame op tv voor geweld-en actiefilms om 4 uur in de namiddag, dat vind ik persoonlijk 'erger' dan deze film over de Sint.

(Grappige invalshoek trouwens, een moordlustige Sint!)
Hieronder is een link naar de trailer voor de liefhebbers:
http://www.youtube.com/watch?v=Xv3G...player_embedded
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th October 2010, 20:19
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=31035

Citaat:
Allereerst: wat de mensen bezield hebben om deze film nog maar te maken blijft me een raadsel. De filmproducenten weten toch dat Sinterklaas net iets is wat kinderen aantrekt? Willen ze de kinderen dan bang maken van iets wat net leuk voor ze zou moeten zijn? En ten tweede: naast het feit dat het absoluut sociaal onverantwoord zou zijn om deze film te laten uitkomen in de zalen, is dit toch wel het stomste onderwerp van een film waar ik ooit van gehoord heb! Is dit dan het soort films waar we in de toekomst zullen naar kijken? Is de inspiratie van de filmproducers dan zodanig uitgeput? Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik zal niet kijken naar zulke nutteloze films!


Ik denk dat je niet mag vergeten dat dit géén film voor kinderen is.
Ik ben nu niet zo'n voorstander van gore slasher-films, maar om dan elke keer serieus van leer te trekken als er zo'n film uitkomt...
De filmmakers willen (in mijn ogen) gewoon spelen met het idee van zo'n braaf kindericoon, en dit in een heel ander daglicht plaatsen. In die zin vind ik het juist wél origineel. Ieder zijn smaak natuurlijk, en als je zulke films maar niets vindt, ga er dan niet naar kijken.
Ik kan er niet aan doen, maar ik vind de reactie van die oudervereniging een beetje kleinburgerlijk... Leven en laten leven, niet?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th October 2010, 21:28
Steffi.Vissers Steffi.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 23
Citaat:
Orgineel gepost door Lien.Kennis
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=31035



Ik denk dat je niet mag vergeten dat dit géén film voor kinderen is.
Ik ben nu niet zo'n voorstander van gore slasher-films, maar om dan elke keer serieus van leer te trekken als er zo'n film uitkomt...
De filmmakers willen (in mijn ogen) gewoon spelen met het idee van zo'n braaf kindericoon, en dit in een heel ander daglicht plaatsen. In die zin vind ik het juist wél origineel. Ieder zijn smaak natuurlijk, en als je zulke films maar niets vindt, ga er dan niet naar kijken.
Ik kan er niet aan doen, maar ik vind de reactie van die oudervereniging een beetje kleinburgerlijk... Leven en laten leven, niet?



Op zich heb ik niets tegen horrorfilms. Ikzelf hou er niet van, maar voor de mensen die zulke films graag kijken, geen probleem. Maar waarom moet het net over een onderwerp dat kinderen aantrekt? Ik vind dat je als ouder bijna geen controle hebt over wat kinderen te zien krijgen. Ze zetten de computer op, of zelfs de tv, en ze krijgen dingen te zien die misschien niet leeftijdsgeschikt zijn. Wat kan je daar als ouder tegen beginnen? En het gezegde 'het is maar een film', hielp bij mij indertijd niet veel. Ik hoop enkel maar dat men voldoende controle zal doen op wie de film kan bekijken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th October 2010, 21:54
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Maar waarom moet het net over een onderwerp dat kinderen aantrekt?

Mij interesseert het ook niet zo, maar ik heb zo'n vermoeden dat films over zulke onderwerpen net wel interessant zijn voor liefhebbers van het genre getuige het succes van IT (clowns), Chucky (poppen) en zo zijn er waarschijnlijk nog wel een hele hoop. Tom & Jerry (kat en muis) niet te vergeten natuurlijk!
Bekijk overigens ook eens "Sint Inc." van de Neveneffecten, hilarische 'take on' het Sint-concept
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th October 2010, 23:30
Davy.Lostermans's Avatar
Davy.Lostermans Davy.Lostermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 51
Alweer de zoveelste overdreven reactie van een soort "vrouwenbeweging". Je moet als ouder al heel stom zijn om uw kind naar die film te laten kijken of mee te nemen naar de bioscoop.
Als het een film is waar er een nipslip van een kwestie van een seconde gebeurt of iemand net een litertje teveel bloed over zich heen krijgt, dan staan ze daar al met de vermanende vinger te zwaaien. Er is hier altijd wel een publiek voor te vinden voor dit soort films en het wordt in het belachelijke getrokken dus, waar zit het gevaar. Een kind zal hier inderdaad het onderscheid niet kunnen maken en kan natuurlijk een trauma veroorzaken. Laat u kind dan thuis!Tegenwoordig zien kinderen nu eenmaal meer geweld en horror op het televisiescherm om er een trauma aan over te houden.

Maar als je natuurlijk een meer creatieve manier zoekt om aan te tonen wat er gebeurt als je niet zoet bent...tja "wie stout is, krijgt de roe" klinkt dan plots veel aantrekkelijker in dit geval. Alhoewel het tegenwoordig met de perikelen in de kerk wat uit de hand loopt, zal dit misschien ook wel wat gewaagd klinken. Dus zet je schoentje of anders...

Laatst aangepast door Davy.Lostermans : 19th October 2010 om 23:36.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 20th October 2010, 10:36
ellen.snoeckx ellen.snoeckx is offline
Student
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 77
Wat een onzin...
Gewoon omdat het nu een keer over sinterklaas gaat beginnen ze te mekkeren. In principe is er geen enkel verschil met eender welke andere horrorfilm. Je stuurt je kind toch ook niet naar zo'n horrorfilm als het er nog te jong voor is? Awel, stuur je kind dan ook niet naar deze sinterklaasfilm als het er niet klaar voor is. Het is zo simpel als het groot is.

Nergens staat vermeld dat het een film voor kinderen is hè, het is toch duidelijk dat dit bedoeld is voor volwassenen? Je kan die film toch niet verbieden omdat het niet kindvriendelijk is? Als je dat met elke film in de bioscoop, tv, ... gaat doen, dan zul je niet veel films meer overhebben...

Maar ja, sinterklaas komt er in voor dus "oh nee...". *zucht*, naar mijn mening is dit klagen om te klagen...
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 3rd December 2010, 11:13
Steffi.Vissers Steffi.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 23
Citaat:
Orgineel gepost door Steffi.Vissers
Op zich heb ik niets tegen horrorfilms. Ikzelf hou er niet van, maar voor de mensen die zulke films graag kijken, geen probleem. Maar waarom moet het net over een onderwerp dat kinderen aantrekt? Ik vind dat je als ouder bijna geen controle hebt over wat kinderen te zien krijgen. Ze zetten de computer op, of zelfs de tv, en ze krijgen dingen te zien die misschien niet leeftijdsgeschikt zijn. Wat kan je daar als ouder tegen beginnen? En het gezegde 'het is maar een film', hielp bij mij indertijd niet veel. Ik hoop enkel maar dat men voldoende controle zal doen op wie de film kan bekijken.



Bij nader inzien klasseer ik dit artikel in de categorie "boecht". Dit is voor niemand maatschappelijk relevant en is enkel gericht op sensatie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.