|
Bekijk Resultaten Peiling: Meer flitspalen gewenst? | |||
Ja, veiligheid voor alles! | 4 | 57.14% | |
Neen, flitspalen zijn pestpalen! | 3 | 42.86% | |
Stemmers: 7. U mag niet stemmen in deze peiling |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Straks 1.400 pestpalen
Straks 1.400 pestpalen
Aan de Parkstraat in Beernem, waar de brug over het kanaal Brugge-Gent naar beneden loopt, staat sinds midden juli geen flitspaal meer. Een bestuurder met een glaasje teveel op reed er tegenaan. Ze wordt zo snel mogelijk vervangen. 'Vergeefse moeite', vindt Philip Van Hamme van de politievakbond NSPV. 'Dat is nu echt eens een voorbeeld van een nutteloze flitspaal. Er gebeuren geen ongevallen langs die weg (volgens de gemeente Beernem gebeurden er wel, maar enkel met blikschade, red.). Ik kan me de frustratie bij bestuurders die daar een boete oplopen dus perfect voorstellen.' Eerder deze week raakte bekend dat Vlaanderen binnenkort 73 nieuwe flitspalen krijgt. De teller zal dan op 1.400 staan. In december 1996 verscheen de eerste paal. De eerste grote aanplantingsgolf was in 2001-2002, onder toenmalig minister van Mobiliteit, Steve Stevaert (SP.A). De flitspaal van Beernem is niet enig in zijn soort. Een vijfde van alle palen is op een irrelevante locatie geplant, schat de politievakbond. Van Hamme: 'De plaatsing van elke paal moet worden gemotiveerd met ongevallencijfers. Maar in de statistieken is nooit helemaal duidelijk of overdreven snelheid wel de oorzaak van een ongeval was. “Onaangepaste snelheid,, luidt de omschrijving. Gaat een auto dan van de weg door een ijzelplek of door een roekeloze bestuurder? Verliest iemand de controle over zijn stuur omdat hij te snel rijdt of onwel wordt?' Het NSPV vermoedt in de 'wildgroei aan palen' een instrument van burgemeesters om zich geliefd te maken. 'Ze zien dat hun buur scoort met zijn palen en willen er in hun dorp meteen ook een. Het gevolg is dat er palen bijkomen zonder dat iemand weet waarom ze daar eigenlijk staan.' De Kortrijkse korpschef Stefaan Eeckhout kan zich levendig voorstellen wat die wildgroei voor zijn zone betekent. Zes nieuwe palen komen er. Vijf ervan zouden niet veel nut hebben. 'Als ik de ongevallencijfers erbij neem van de plaatsen waar nieuwe palen moeten komen, krab ik me toch even in het haar. Op één locatie tel ik in de laatste drie jaar zes ongevallen, met in het ergste geval een paar lichtgewonden. Ik kan alleen maar vaststellen dat wij niet genoeg zijn geconsulteerd door de commissie die de beslissingen over de locaties neemt.' Eeckhout vraagt zich ook af wat het nut is van de flitspalen bij verkeerslichten, die overdreven snelheid en roodrijden registreren. 'Zij zijn verantwoordelijk voor een zeer miniem aandeel van de boetes. De enige weggebruikers die soms een stoplicht negeren, zijn fietsers. Het heeft weinig zin om op kruispunten zo'n dure apparatuur te installeren.' Dat er meer flitskasten dan camera's zijn, wekt ook onvrede. Per honderd palen zijn er achtentwintig camera's beschikbaar, waardoor de politie ze regelmatig moet verkassen en waardoor op elk moment zo'n driekwart van de flitsers zijn werk niet doet. Het valt op hoe de politieagenten, toch verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid, een gevoel delen met veel Vlaamse bestuurders: er staan te veel flitspalen. En ze staan nooit waar dat zou moeten. Het zijn pestpalen. Vlaams Minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) weet dat 'haar' flitspalen, veertien jaar nadat ze werden ingevoerd, nog altijd voor beroering zorgen. 'Dat is altijd zo geweest, en zal altijd zo zijn', zegt haar woordvoerster. 'Vlamingen koesteren voor flitspalen nu eenmaal dezelfde gevoelens als voor hun belastingaangifte.' De minister geeft toe dat palen zonder meer bijpoten een slecht idee is. Daarom komen vandaag de politiezones samen met de minister om te bekijken hoe ze de plaatsing kunnen evalueren. 'Het kan zijn dat de weginrichting ondertussen is veranderd of dat bestuurders hun mentaliteit hebben aangepast, waardoor een flitspaal niet meer zo nodig is.' Op termijn kan het aantal palen zelfs worden teruggebracht. Niet iedereen deelt de ergernis van vele bestuurders over flitspalen, of vindt dat ze op belachelijke plaatsen staan. 'Ze dienen per slot van rekening om levens te redden', zegt Paul Vande Walle van Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK), 'niet om mensen te beboeten.' Als je zeventig kilometer per uur rijdt waar vijftig is toegelaten en de paal flitst niet, mist ze volgens OVK toch haar doel niet. Vande Walle: 'Bij elke flitspaal staat een van onze Save-borden, een geel sint-andrieskruis op een witte achtergrond. De paal en ons bord herinneren bestuurders eraan dat iedere dag mensen worden doodgereden.' DS, 09-09-2010 (Nikolas Vanhecke)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |