actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th April 2010, 20:46
Véronique.Segers Véronique.Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas-Turnhout
Posts: 122
Aliens bestaan zegt Hawking

Aliens bestaan zegt Hawking

datum: 30/04/2010
bron: HLN.be


"Intelligent buitenaards leven zou onze planeet wel eens kunnen zien als een grondstofrijk gebied, klaar om te worden gekoloniseerd en geplunderd."

Aliens bestaan vrijwel zeker en mensen kunnen contact met hen beter vermijden. Dat is de waarschuwing een van 's werelds bekendste en gerenommeerde wetenschappers, Stephen Hawking. Het is volgens Hawking "volledig rationeel" te veronderstellen dat er elders in het universum leven is."Als aliens ons bezoeken, zou het resultaat wel eens vergelijkbaar kunnen zijn met het aankomen van Columbus in Amerika. Dat pakte niet echt goed uit voor de indianen", zegt Hawking (68).

We hoeven alleen maar naar onszelf te kijken om te zien hoe intelligent leven zich heeft ontwikkeld in iets dat we niet graag zouden ontmoeten.

Ook andere wetenschappers houden rekening met de gedachte dat we niet de enige levende wezens zijn in het universum. Een van hen is professor Brian Cox die voor zijn BBC-serie Wonders of the Solar System al op zoek ging de mogelijkheid van naar buitenaards leven. De astronoom Lord Martin Reeds hield vorige maand een lezing over buitenaards leven en zei dat het goed mogelijk was dat er buitenaards leven is, maar dat de mens het mogelijk niet kan herkennen: "Ze kunnen ons recht in het gezicht kijken, terwijl we ze niet zien.

Hij wijst erop dat er honderden miljarden melkwegstelsels zijn, met elk honderden miljoenen sterren. Het is volgens de wetenschapper onwaarschijnlijk dat de aarde de enige plaats is waar zich leven heeft ontwikkeld. Hawking doet zijn uitspraken in een nieuwe tv-serie van Discovery Channel, Into the Universe. Hij heeft er met de samenstellers drie jaar aan gewerkt.

Ook andere grote wetenschappers kwamen recent op de proppen met het idee dat we rekening moeten houden met aliens. Eén van hen is professor Brian Cox die voor zijn BBC-serie "Wonders of the Solar System" al op zoek ging de mogelijkheid van naar buitenaards leven. De astronoom Lord Martin Reeds hield vorige maand een lezing over buitenaards leven en zei dat het goed mogelijk was dat er buitenaards leven is, maar dat de mens het mogelijk niet kan herkennen: "Ze kunnen ons recht in het gezicht kijken, terwijl we ze niet zien."

Bedreiging?
De grote vraag is volgens Hawking hoe de aliens eruit zien en hoe zij zich gedragen. Ze kunnen wonen op planeten of zelfs in die planeten. Hij verwacht dat de meeste microben zullen zijn of eenvoudige dieren. Maar het zou ook kunnen dat er echt intelligent leven bij zit. Levende wezens die een bedreiging kunnen vormen voor het leven op aarde.

Nomaden
Intelligent buitenaards leven zou onze planeet wel eens kunnen zien als een grondstofrijk gebied, klaar om te worden gekoloniseerd en geplunderd. "We hoeven alleen maar naar onszelf te kijken om te zien hoe intelligent leven zich heeft ontwikkeld in iets dat we niet graag zouden ontmoeten." Hawking zegt dat hij zich kan voorstellen dat er aliens zijn die in enorme ruimteschepen wonen, zonder grondstoffen zijn komen te zitten en als nomaden op zoek gaan naar nieuwe gronden.

Niet van de minste
De 68-jarige Stephen William Hawking is niet van de minste. De van oorsprong Britse natuurkundige en kosmoloog is één van de meest vooraanstande en gerespecteerde wetenschappers ter wereld. Dat bereikte hij ondanks een progressieve neurologische aandoening waardoor hij rolstoelgebonden is en slechts via een spraakcomputer kan communiceren.

Tussen de tientallen buitenlandse onderscheidingen zit ook het lidmaatschap van de National Academy of Sciences of the United States. In 2006 kreeg hij de Copley Medal en in augustus 2009 werd Hawking door president Obama onderscheiden met de Presidential Medal of Freedom, de hoogste Amerikaanse onderscheiding voor burgers.

Hawking is het meest bekend vanwege zijn werk op het gebied van zwarte gaten en singulariteiten in de kosmologie. Een belangrijke ontdekking, gedaan samen met Roger Penrose, was dat een singulariteit op het moment van de oerknal in de algemene relativiteitstheorie onvermijdelijk was.

Een tweede belangrijke ontdekking was de hawkingstraling, die wordt uitgezonden door zwarte gaten en deze kan doen "verdampen", een van de dingen die men daadwerkelijk hoopt te bewijzen door middel van de experimenten in de Large Hadron Collider. Ook ontwikkelde Hawking het begrip imaginaire tijd in de kosmologie. Met deze imaginaire tijd hoopt hij singulariteiten zoals bij de oerknal en in zwarte gaten te kunnen oplossen.

Simpel
Hawkings grootste talent is misschien wel het vertalen van complexe materie zodat die begrijpelijk wordt voor een doorsnee lezers- en kijkerspubliek. Bij het grote publiek is Hawking, behalve door zijn handicap, vooral bekend geworden door A Brief History of Time, een bestseller waarin hij de stand van zaken in de kosmologie beschrijft. Vanaf augustus 2006 werkt Hawking, samen met zijn dochter Lucy, aan een drietal kinderboeken. Daarin wil hij "denkbeelden en ideeën over relativiteit en kosmologie in de vorm van verhalen beschrijven". Het eerste boek heeft de titel 'George's Secret Key to the Universe' en verscheen in 2008 in het Nederlands onder de titel "De geheime sleutel naar het heelal". (mvl)


---------------------------

mening/evaluatie:

Elke logisch denkende mens kan vermoeden (net zoals Dhr. Hawking) dat er nog ander leven bestaat in het heelal, zoals bijvoorbeeld aliens. Maar wat zijn dan aliens...? Het is absurd om te denken dat wij de enige 'levenden' zijn in het universum. Men hoeft daarom echter niet te geloven dat er rare groene mannetjes bestaan met vliegende schotels.
De aliens moeten van heel ver komen om onze wereld te komen bezoeken. Om dergelijke afstanden binnen te overbruggen moeten zij op technologisch vlak veel verder zijn geëvolueerd dan de mens!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th April 2010, 18:29
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Doordachte reactie Veronique.
Het lijkt me inderdaad vrij voor de hand liggend dat er ook op andere planeten intelligent leven kan zijn ontstaan. Maar ik betwijfel ten zeerste of zij de technologie om zo ver te reizen zouden kunnen ontwikkelen. Het hangt er natuurlijk wel van af hoe zij geëvolueerd zijn. Ik denk dat de kans groter is dat ze op 'the blob' lijken dan op ons... En misschien zijn zo'n wezens wel in staat om de kosmische straling en het gebrek aan voedsel en zuurstof te overbruggen. Dat zou het toch gemakkelijker moeten maken om ruimteschepen te bouwen.
Maar vliegende schotels met groene/grijze humanoïde wezens in? Don't think so.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th April 2010, 19:36
Véronique.Segers Véronique.Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas-Turnhout
Posts: 122
Citaat:
Orgineel gepost door Véronique.Segers
datum: 30/04/2010
bron: HLN.be



Datum is fout --> 25/04/2010
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th April 2010, 20:09
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
Ik denk niet dat je ook maar iéts kan uitsluiten, dus ook geen groene mannetjes. Beetje vreemd om er rotsvast van overtuigd te zijn dat er nog intelligent buitenaards leven is maar dan tegelijkertijd niet willen aanvaarden dat deze wel eens groen zouden kunnen zijn met 2 benen en 2 armen... Omdat we het zo in de films voorgeschoteld krijgen, is het fout? Alles is mogelijk. Misschien zijn die intelligente buitenaardse wezens wel kwallen met een girafnek en een gewei (en feesthoedje ).

Als ik dit zo lees, denk ik dat, als aliens ons zouden ontdekken, we een vogel voor de kat zijn. De afstand tussen de sterren is zo groot dat je sowieso sneller dan lichtsnelheid moet kunnen reizen om een rondreis als "nomade aliens" in stand te kunnen houden. De dichtstbijzijnde ster bevindt zich op 4,3 lichtjaar van ons, dat wil zeggen dat je tegen lichtsnelheid 4,3 jaar onderweg zou zijn van deze ster naar onze ster. De melkweg bestaat uit miljarden sterren en heeft een diameter van 20.000 lichtjaar. Om simpelweg van de ene naar de andere kant te reizen, zou een buitenaards wezen ook 20.000 jaar onderweg zijn. Dat is dan maar 1 sterrenstelsel, en er zijn er miljarden die véél verder van elkaar liggen dan de diameter van ons sterrenstelsel. Willen aliens ons bereiken (of wij hen) zullen ze sowieso veel scherpere technologie moeten hebben dan wij op dit moment. Een manier om de lichtsnelheid te overbruggen is nog zeer ver verwijderd en de startrek theorie van "wormgaten" is voor ons dus ook niet mogelijk.

Daarom denk ik dat ALS aliens ons ooit bezoeken, ze sowieso een pak zullen voorstaan op onze technologie met inderdaad de spijtige gevolgen van dien. Anders zouden ze ons nooit kunnen bereiken. Wie is er nu 20.000 jaar (voor andere sterrenstelsels misschien zelfs 100 miljoen jaar) onderweg voor wat grondstoffen? Dan passeren ze ondertussen planeten genoeg... En het is niet dat onze aarde nu zo speciaal is hé. Je zegt net dat buitenaards leven mogelijk is, dus zowel planten als dieren. Als er toch op zoveel planten buitenaards leven is, wil dat net zeggen dat onze aarde helemààl niet speciaal is. Een beetje zoals een stuk groen in een dorp: daar bouwen wij ook liever een huis op. En voor de grote hoeveelheden vloeibaar water zal het ook niet zijn want dat is in vaste toestand genoeg terug te vinden (en wie weet is het zelfs vergif voor de aliens?)!

Waarom zouden ze ons niet uitbuiten voor onze grondstoffen? We zijn zelf toch niet bekwaam genoeg om met onze eigen planeet om te springen dus waarop zouden ze dan wachten? Tot we onszelf uitroeien? De enige reden die ik in dat scenario kan bedenken is dat andere planeten voor hen misschien korter bij zouden liggen.

Laatst aangepast door Ivan.Verwerft : 27th April 2010 om 20:21.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 28th April 2010, 08:18
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Ivan.Verwerft
Beetje vreemd om er rotsvast van overtuigd te zijn dat er nog intelligent buitenaards leven is maar dan tegelijkertijd niet willen aanvaarden dat deze wel eens groen zouden kunnen zijn met 2 benen en 2 armen... Omdat we het zo in de films voorgeschoteld krijgen, is het fout?

Al het leven op aarde is ontstaan en geëvolueerd tot wat het nu is, door toevallige mutaties die voordeel opleverden voor het organisme en de overdracht van deze voordelige kenmerken aan de nakomelingen (via het DNA). Dat die kenmerken voordelig waren heeft te maken met de levensomstandigheden hier op aarde en de interactie met andere organismen. De kans dat zich op een totaal andere planeet net dezelfde keten van toevallige mutaties onder net dezelfde omstandigheden voor doet is zo goed als onbestaande. Op 2 benen lopen biedt evolutionair gezien niet de meeste overlevingskansen. De enige reden waarom wij het dan toch gehaald hebben is door het (wederom door toevallige mutaties) vergroten van onze hersenen.
Overigens, de kans dat zoiets als 'DNA' bestaat op een andere planeet is misschien nog kleiner. En wie kan voorspellen welke richting 'evolutie' dan uit kan gaan...

Ik denk dus dat je tweede suggestie meer kans maakt dan humanoïde aliens, inclusief het feesthoedje
Citaat:
Daarom denk ik dat ALS aliens ons ooit bezoeken, ze sowieso een pak zullen voorstaan op onze technologie met inderdaad de spijtige gevolgen van dien. Anders zouden ze ons nooit kunnen bereiken. Wie is er nu 20.000 jaar (voor andere sterrenstelsels misschien zelfs 100 miljoen jaar) onderweg voor wat grondstoffen? Dan passeren ze ondertussen planeten genoeg... En het is niet dat onze aarde nu zo speciaal is hé.

Als buitenaardse wezens technologisch gezien zo ver staan dat ze tot bij ons kunnen geraken duidt dit op 2 kenmerken van dat volk: 1. Een ongelooflijke intelligentie (of een ongelooflijk lange geschiedenis) en 2. Een zeer grote drang om te ontdekken gecombineerd met een grote nieuwsgierigheid. Zonder beide voorwaarden is de kans op zo'n vergevorderde technologie zeer klein. En als inderdaad aan beide voorwaarden voldaan is, zullen ze volgens mij echt niet naar hier komen om ons af te maken, maar eerder om ons te bestuderen en eventueel zelfs allianties met ons te sluiten en kennis uit te wisselen. Om zo ver te geraken zou je een volk van wetenschappers moeten zijn. Hoewel - zoals ik in mijn eerste post al zei - op andere planeten de evolutie wel eens kenmerken zou kunnen hebben opgeleverd die voordelen bieden bij het reizen door de van gevaarlijke straling doordrenkte kosmos.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 29th April 2010, 12:42
Gertjan.Buyle Gertjan.Buyle is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Zandhoven
Posts: 103
Om deze discussie wat extra "stof" te geven wil ik nog even meegeven dat zelf op de klassieke manier reizen door het heelal helemaal niet zolang hoeft te duren. Het is namelijk zo dat naarmate je de snelheid van een ruimteschip opdrijft, er een fenomeen ontstaat dat tijdsdistilatie heet. (Albert Einstein) Dit houdt in dat wanneer je met een ruimteschip vertrekt (de snelheid van je schip wordt opgedreven tot quasi de lichtsnelheid) de tijd zal vertragen. Concreet wil dit zeggen dat je het volledige heelal (+- 13 miljard lichtjaar) kan oversteken in 45 jaar(!) De tijd voor de "thuisblijvers" zal evenwel dezelfde blijven waardoor de tijd die op de thuisplaneet verstreken is 13 miljard jaar bedraagt.

Als we dan het volgende gedachte experiment volgen is het helemaal niet onmogelijk dat er een bedreiging van aliens uitgaat. Op een willekeurige planeet in het universum bestaat een beschaving die iets ontwikkelder is dan de onze. Zij vertrekken met een kolonie in de vorm van een min of meer "klassiek" ruimteschip richting aarde om deze groene planeet te koloniseren. De (ruimte)tijd die ze daarvoor nodig hebben zal een tiental jaar bedragen alvorens ze hier aankomen. Op hun planeet zullen er weliswaar miljoenen jaren voorbij gegaan zijn. Maar aangezien dat ze niet gaan terugkeren, heeft dat geen belang. Als zij op de aarde aankomen, vinden ze misschien een planeet die bruist van (menselijk) leven, in plaats van de ondertussen uitgestorven dino's... Of zij dan werkelijk ons vriendelijk begroeten is dan nog maar de vraag...

Mensen die geïnteresseerd zijn over de wonderen van het heelal raad ik twee relatief eenvoudige boeken aan:

"Waarom sterren en appels vallen." van Ulf Danielsson
"Perfect universum." van Paul Davies
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 1st May 2010, 10:16
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Gertjan.Buyle
Om deze discussie wat extra "stof" te geven wil ik nog even meegeven dat zelf op de klassieke manier reizen door het heelal helemaal niet zolang hoeft te duren. Het is namelijk zo dat naarmate je de snelheid van een ruimteschip opdrijft, er een fenomeen ontstaat dat tijdsdistilatie heet. (Albert Einstein)

Interessante theorie Gertjan.

Ik ben een bioloog en geen fysicus, dus de relativiteitstheorie is niet echt mijn vakgebied, maar ik kende dit proces al wel, hoewel ik niet wist hoe het heette.
Er schiet me hier plots wel iets intrigerends binnen: ik was vroeger fan van de avonturen van Jommeke van Jef Nys, hopelijk voor iedereen wel bekend, en in het album 'Opstand in Kokowoko' komen er ook buitenaardsen naar onze planeet omdat ze Jommekes hulp nodig hebben. Jommeke en zijn vrienden gaan mee in het ruimteschip (in cryo-slaap) en wanneer ze na hun avontuur terug thuiskomen blijken er voor hun ouders tientallen jaren verstreken te zijn terwijl dat voor Jommeke en zijn vrienden maar enkele dagen is geweest (+ de cryoslaap natuurlijk) en zij dus niet verouderd zijn geweest.
Zou Jef Nys bekend zijn geweest met de speciale relativiteitstheorie?

Stel dat deze theorie klopt (en ik geloof dat dit inderdaad al bewezen is), dan is dat alleen mogelijk als je bijna tegen lichtsnelheid reist en dat zie ik zo voor het eerst nog niet gebeuren. Bij geen enkele beschaving. Warp cores/drives enz gaan volgens mij nog wel even op zich laten wachten.

btw: volgens mij is het tijdsdilatatie ipv distilatie, want dat is dan weer wel een biologisch/scheikundig 'proces'.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.