actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2009, 07:24
marijn.van.de.waeter marijn.van.de.waeter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Retie
Posts: 28
Zes op de tien boetes nooit betaald

Je moet bijna gek zijn om een boete te betalen' — Zes op de tien boetes die rechters uitspreken, worden nooit betaald. Daardoor liep de schatkist vorig jaar zowat 90 miljoen euro mis, geeft minister van Financiën Reynders toe. Zijn diensten komen meestal niet verder dan het sturen van een aanmaning en een aangetekende brief. Deurwaarders komen er zelden tot nooit aan te pas.

Van de 151 miljoen euro is er in 2008 amper 61 miljoen geïnd. Bijna 90 miljoen aan geldboetes blijven dus onbetaald, zo blijkt uit cijfers die Reynders deze week vrijgaf.

'Je moet bijna gek zijn om een geldboete te betalen', zegt Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld). 'Wie niet reageert op het betalingsverzoek en de aangetekende aanmaning ontspringt de dans, want deurwaarders schakelen de ontvangers van Financiën zelden in.'

‘Minister van Financiën Didier Reynders (MR) en minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V) beloofden al meermaals het probleem aan te pakken', aldus Lahaye-Battheu. ‘Maar het blijft bij mooie woorden.'

De Vlamingen betalen hun boetes al een beetje beter. Een jaar geleden raakte bekend dat zeven op de tien strafrechtelijke boetes onbetaald bleven. Uit nieuwe cijfers van 2008 blijkt dat nog maar de helft van alle Vlamingen verzuimt hun boetes te betalen. De Walen doen het nog altijd even slecht.
bron: www.standaard.be

Eigen mening:

Meestal als je een boete krijgt is deze terecht, dus ik vind ook dat je deze dan moet betalen. Maar ik begrijp ook wel dat je niet meer zou betalen als je weet dat er toch geen straffen op staan. Het is dus voor een deel de schuld van de overheid zelf maar eigenlijk zijn het de mensen die hier vooral schuld in treffen. Maar doordat de overheid niet streng genoeg is gebeuren dit soort dingen. Als de overheid nu strenger zou zijn en meer gebruik zou maken van deurwaarders dan ben ik zeker dat hierin een forse daling zou behaald worden. Mensen gaan sneller betalen als ze weten dat er zware straffen opstaan als ze het niet doen. Want een tekort van 90 miljoen euro is toch niet niets.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2009, 10:56
Ashley.Knegtel Ashley.Knegtel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Grobbendonk
Posts: 76
Ik vind het wel belangrijk dat bestuurders die een zeer grote verkeersfout hebben begaan, bestraft moeten worden.
Maar soms kan je ook een boete krijgen voor iets "belachelijk" zoals dat je bijvoorbeeld twee minuten te laat komt aan je auto & je maar betaalt hebt tot een bepaald uur.
Volgens mij is het bij sommige mensen ook gewoon het geval dat ze de boetes niet kunnen betalen, zeker in deze tijden.
Maar ik ben er wel van overtuigd dat als meneer Reynders zou worden bestraft in zijn "eigen schatkist", hij wel meer aanmaningen zou versturen.
Ik denk ook dat ze weinig deurwaarders inschakelen omdat de kostprijs hiervan te hoog is of omdat de boete van zo'n kleine aard is dat het de moeite niet meer is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.