actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2009, 08:16
ines.van.hove ines.van.hove is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 70
Frank De Winne op weg naar huis

De Sojoez die Belgisch astronaut Frank De Winne naar de aarde moet terugbrengen, heeft zich dinsdagmorgen vroeg losgemaakt van het Internationaal Ruimtestation ISS. De landing van de Sojoez in Kazachstan is voorzien omstreeks 08.16 uur Belgische tijd.

De Canadees Robert Thirsk en de Rus Roman Romanenko vergezellen onze landgenoot Frank De Winne voor de terugreis naar de aarde. Bengelend aan een grote parachute zal de landingscapsule van het ruimteschip Sojoez TMA-15 landen in de steppen van Kazachstan, waar het trio op 27 mei naar de ruimte was vertrokken.

De Winne vloog als astronaut van het Europese ruimteagentschap ESA naar het ISS. Hij was er lid van een internationale crew, die tijdens zijn verblijf enkele keren van samenstelling veranderde.

Voor het eerst bestond de bemanning van het ruimtestation uit zes leden. Begin oktober werd De Winne als eerste Europeaan gezagvoerder van het Expeditie 21-team.

Cirque du Soleil

De missie van onze landgenoot kreeg de naam OasISS, een verwijzing naar de waterproblematiek op onze planeet. Naast een pak wetenschappelijk werk - onder meer in de Europese onderzoeksmodule Columbus -, onderhoudsklussen en educatieve evenementen zag De Winne een va-et-vient van ruimteschepen.

Drie keer bracht een Amerikaans ruimteveer een bezoek aan het ISS. De Winne kon zo onder meer zijn Zweedse ESA-collega Christer Fuglesang begroeten. De Russen stuurden enkele onbemande Progressruimtecargo's om het station te bevoorraadden, en de bemande Sojoez TMA-16 met onder meer ruimtetoerist Guy Laliberté van het Cirque du Soleil aan boord.

Japan lanceerde dan weer zijn eerste onbemande ruimtevrachtboot HII Transfer Vehicle (HTV) naar de kosmische buitenpost. De Winne speelde een belangrijke rol bij het vakkundig aanhaken van het ruimtetuig aan het station, een hoogtepunt in zijn missie. Twee weken geleden zag De Winne het ruimtestation weer een stukje groter worden met het aanmeren van de kleine Russische onderzoeksmodule Poisk.

Bron : Knack - 01/12/2009

Mening : Frank De Winne zal over 5 minuutjes terug op de Aarde landen. Ik snap niet hoe hij zo lang in de ruimte wilt hangen (behalve voor de vergoeding die niet min zal zijn). Ik zou dit er in ieder geval nooit voor over hebben. Hiermee wil ik zeggen dat ik wel bewondering heb voor Frank De Winne. Het is ook leuk voor België dat deze man uit dit land komt, we kunnen trots op hem zijn. Ruimtereizen kosten veel geld dus ik hoop dat er enige wetenschappelijke vooruitgang geboekt is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2009, 08:50
Tine.Suykerbuyk Tine.Suykerbuyk is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Essen
Posts: 75
Frank De Winne veilig geland

Frank De Winne veilig geland

MOSKOU - Na een verblijf van zes maanden in het Internationaal Ruimtestatdion ISS, is Frank De Winne weer op aarde. De Sojoez TMA-15, die de Belgische astronaut en twee reisgezellen naar onze planeet moest terugbrengen, is dinsdagochtend rond 8u15 veilig geland op een vlakte in Kazachstan. Het Russische vluchtleidingscentrum Tsoup heeft radiocontact gehad met de astronauten.

Naast De Winne bevonden zich in de Sojoez de Russische gezagvoerder Roman Romanenko en de Canadese boordingenieur Robert Thirsk. In het ISS zijn de Amerikaanse gezagvoerder Jeffrey Williams en de Rus Maxim Soerajev achtergebleven.

De drie thuiskomers stellen het in het algemeen goed, vernam het vluchtleidingscentrum van Romanenko. De bergingsteams, die door lage en dichte bewolking slecht zicht hadden op de afdaling van de capsule, zijn ter plaatse.

Nabij de capsule wordt een soort veldhospitaal opgetrokken, waarin het trio een eerste medisch onderzoek ondergaat. Later op de dag vliegen ze naar Moskou. De aankomst op het nabije militair vliegveld Tsjkalovski is voorzien om 15.30 uur Belgische tijd.

Een vrij uitgebreide Belgische delegatie, onder wie federaal minister van Wetenschapsbeleid Sabine Laruelle, zijn naar Moskou afgereisd om in het Russisch vluchtleidingscentrum Tsoup de terugkeer bij te wonen.

3 uur en 39 minuten onderweg

De Sojoez TMA-15 was om 04.56 uur Belgische tijd afgemeerd. De luiken tussen het ruimteschip en het ISS waren dichtgegaan om 01.43 uur Belgische tijd.

Om 07.26 uur Belgische tijd, op 354 km hoogte, kwamen de motoren van de Sojoez TMA-15 gedurende 4 minuten 20 seconden tot ontbranding. De capsule bevond zich toen op 19 km van het ISS.

De Sojoez vertraagde daarna vaart en begon af te dalen. Op een hoogte van 200 km werd de landingsmodule afgescheiden van de twee andere modules die opbrandden in de atmosfeer.

Nadien kreeg de Sojoez het commando om te roteren, waardoor het hitteschild in de juiste positie kwam om de immense hitte van de wrijving met de dichte atmosfeerlagen op te vangen. De duik in de atmosfeer begon rond 07.52 uur, op ongeveer 120 km hoogte boven Zuid-Amerika.

Rond 8 uur, op 12 km hoogte, begonnen de valschermen open te klappen. De snelheid van de capsule nam af van 900 tot 360 km per uur. Dankzij zes remmotoren bereikten de drie astraonauten de grond met een snelheid van 7 km per uur.

Gezagvoerder

De Winne was met Romanenko en Thirsk op 27 mei op Bajkonoer gelanceerd en bereikte twee dagen later het ISS. De Belg kreeg later op het jaar, op 9 oktober, het bevel over het ruimtestation en werd zo de eerste niet-Russische of niet-Amerikaanse gezagvoerder van het ISS. Hij bekleedde die functie 46 dagen lang.

Tijdens De Winne's verblijf van zes maanden in het ISS was er druk aankomend en vertrekkend verkeer van ruimteschepen. Spaceshuttles, onbemande Russische bevoorradingsschepen, een andere Sojoez én de eerste onbemande Japanse cargo brachten een bezoek. De Winne werkte actief mee aan het plukken van die laatste, de HTV-1, uit zijn baan en de aanhechting aan het ISS. Het was de eerste keer in de geschiedenis van de spacemeccano dat er op die manier een ruimteschip aanmeerde.

Bron: De Standaard 01/12/2009

Ondertussen is De Winne dus werkelijk geland. Op de radio hoorde ik verslaggeving bij de rechtstreekse beelden die doorgegeven werden door Nasa. De capsule had werkelijk de vorm van een kleine verschroeide 'ton'. Men is eerst op zoek gegaan naar de astronauten, die ze na een tijdje helemaal uitgeput aantroffen. Verder scheelde hen niets.
Volgens mij zijn deze feiten belangrijk voor de wetenschap, omdat zo de aandacht gevestigd wordt op het belang van onderzoek in het heelal. Ik vind het goed dat men met zo'n onderzoek bezig is; het kan niet echt kwaad, dus het kan alleen maar interessante dingen opleveren. Naargelang ik de media gezien en gehoord heb, wordt er ook geen té grote heisa gemaakt rond deze landing, wat volgens mij wel goed is. Feiten als deze moeten niet te sensationeel gemaakt worden. Wel vind ik het goed dat men aandacht besteed aan Frank De Winne, die zo'n beetje Belgische trots is geworden.

Laatst aangepast door Tine.Suykerbuyk : 1st December 2009 om 08:58.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.