actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2009, 10:12
Nathalie.Tilemans Nathalie.Tilemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Berlaar
Posts: 69
Gennez: "Liever geen 'reshuffle' in regering, maar verkiezingen"

De mogelijke aanstelling van Herman Van Rompuy (CD&V) tot president van Europa heeft twee kanten. Enerzijds wordt er doorgaans fier gereageerd op het feit dat een Belg die topjob krijgt. Anderzijds heerst er grote onduidelijkheid hoe het dan verder moet in België. Sp.a vindt alleszins dat nieuwe verkiezingen tot de mogelijkheid behoren.

Een nieuwe noodzakelijke 'reshuffle' binnen de federale regering, is voor sp.a-voorzitster Caroline Gennez geen goede oplossing. In 'De Ochtend' op Radio 1 pleit Gennez voor nieuwe verkiezingen.

Samenvallende verkiezingen

Die zouden de discussie over de nieuwe federale premier makkelijker moeten maken. Bovendien biedt die optie het voordeel dat er samenvallende verkiezingen kunnen zijn in 2014 als er vervroegde verkiezingen worden georganiseerd in juni 2010.

Eerder dan vervroegde verkiezingen ziet het er naar uit dat Yves Leterme terugkeert naar de Wetstraat 16. Gennez is daar echter niet happig op. Leterme heeft immers een zwak communautair profiel. "Ik vrees dat we dan weer naar totale chaos en instabiliteit gaan", klonk het.

Njet aan Reynders

Ook Didier Reynders kan niet op de genade van Gennez rekenen. "Hij is de slechtste minister van Financiën uit de naoorlogse geschiedenis", meent Gennez. Hem als premier van België is dus geen optie.

Gazet van Antwerpen 9-11-2009

Dat Herman Van Rompuy (CD&V) mogelijk president van Europa wordt, lijkt me een goede zaak. Dan heeft België de kans om zich eens te bewijzen ten opzichte van Europa. Het kan het beeld van België misschien wel opkrikken, en dat kunnen we wel gebruiken.
Dat dit als gevolg zou kunnen hebben dat Yves Leterme weer premier wordt, vind ik niet kunnen. Die heeft al bewezen van in het begin dat hij het niet goed aanpakt. Hij heeft al twee kansen gehad deze termijn, en twee keer liep het mis. Een derde kans is niet echt nodig lijkt mij...

Als men echter dan zelf maar een andere premier gaat aanstellen, dan vraag ik me af of het eigenlijk wel nut heeft gehad dat we zijn gaan stemmen op 7 juni 2009... Ze doen toch gewoon hun eigen zin.
Opnieuw gaan stemmen lijkt me inderdaad dan de beste oplossing.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th November 2009, 11:12
satchahelsen satchahelsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: grobbendonk
Posts: 31
Als Herman Van Rompuy president van Europa zou worden zou inderdaad heel goed zijn voor het imago van België,België kan op deze manier laten zien dat het heel wat meer in zijn mars heeft.
Ik vindt dat er verkiezingen moeten komen voor een nieuwe premier in België omdat ik vind dat men rekening moet houden met de stem van de bevolking bij deze keuze.
Laat ons hopen dat we dit keer een goede keuze maken,Yves Letherme was een voorbeeld van hoe het niet moet. Hij heeft zijn beide kansen zelf verpest,ik vind het dan ook niet meer dan normaal dat hij niet opnieuws premier van België wordt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th November 2009, 11:17
Vanhoof.Stef Vanhoof.Stef is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 71
Hallo democratie

Ik denk dat Gennez wel eens een punt kan hebben. Als Van Rompuy vertekt als eerste minister zijn er 2 grote mogelijkheden. Ofwel komt er een herorganisering in het federaal parlement en bijhorende ministersposten ofwel komen er vervroegde verkiezingen.
Ik veronderstel dat de partijen die nu aan de macht zijn opteren om te herorganiseren. Er zijn al voldoende namen gecirculeerd als Premier, Leterme(CD&V + Minister van Buitenlandse zaken), Thyssen (CD&V), Reynders (MR + minister van Financiën ). Maar is dit wat het volk wil. Hoeveel keer is er al gewisseld of vervangen van post in deze federale regering? In hoevere werd er rekening gehouden met de stemmingen.
Zoals Gennez aanhaald kunnen er inderdaad beter verkiezingen gehouden worden. Dan weet toch iedereen(lees; politieke landschap) wat het volk wil. Waarom zijn er anders verkiezingen. Nu is er een te grote schrik dat er koppen zullen rollen.
Tegnwoordig moet de bevolking het maar bekijken hoe het komt. De partijen wisselen onderling gewoon de postjes zonder inspraak (hallo democratie?).

Voor Van Rompuy was er al genoeg onduidelijkheid en chaos dus laten we het nu wel voldoende aanpakken en zorgen dat ons landje weer degelijk bestuurt kan worden. Dit kan volgens mij alleen via verkiezingen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.