actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2008, 21:02
Laurianne Laurianne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: Schilde
Posts: 93
Dreigend tekort aan leraars

Aansluitend artikel: Wie studeert nu 6 jaar om wiksunde te geven?

Het gaat over licentiaten.

Twee jaar geleden werd de academische lerarenopleiding hervormd. In plaats van een half jaar duurt de opleiding nu een heel jaar, o.a. door meer stages en praktijklessen.

Er zijn steeds minder studenten die deze opleiding kiezen. Diegene die het toch doen zullen echt gemotiveerd zijn om in het onderwijs te stappen.

Er is tegenwoordig al een tekort aan leekrachten wiskunde en fysica.

Bron: De Nieuwe Gazet
Datum: 21 oktober 2008
Bijgesloten Plaatje(s)
 
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th October 2008, 13:22
Silke De Roover Silke De Roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Pulderbos
Posts: 49
Dat is voor ons natuurlijk goed nieuws. Begin september stond ook in de krant dat Godsdienst een vak was dat men ook niet meer al te veel koos. Hopelijk is er wanneer wij afgestudeerd zijn ook nog een tekort aan leerkrachten, want dat is soms wel moeilijk om werk te vinden als leerkracht heb ik al gehoord. Dus blijven we maar hopen dat het terkort toeneemt als wij afgestudeerd zijn eee
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th October 2008, 15:36
Jente.Roosenbroeck Jente.Roosenbroeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 77
Begrijpelijk

Dit is inderdaad goed nieuws voor ons
Natuurlijk zal het dalende aandeel van studenten voor de lerarenopleiding liggen aan de verlengde opleiding etc.
Maar ik denk ook dat het ligt aan de mentaliteit van de jongren de dag van vandaag. Ze worden steeds meer en meer opstandiger en onhandelbaar.
Ze worden frank en denken dat ze 'het van het' zijn. We weten allemaal hoe wij vroeger waren. De jongeren van vandaag zijn denk ik 3x zo erg.

Leerkracht zijn is niet enkel het aanbrengen van leerstof, maar je hebt hierbij ook een groot aandeel in de opvoeding van de kinderen.
Ik denk dan ook dat deze opleiding en job onderschat worden.

Vandaag de dag moet je echt al erg gemotiveerd zijn om leerkracht te (willen) worden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th October 2008, 20:53
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
Een tekort aan licentiaten verbaast me nu eens niks . Zoals eerder al aangehaald: wie studeert er nu zes jaar om les te gaan geven? Goed, welliswaar als licentiaat, maar het is algemeen bekend dat je als licentiaat in het onderwijs pakken minder verdient dan anderen met hetzelfde diploma! Waarom zou je in godsnaam een extra zesde jaar naar de universiteit gaan om achteraf zoiso een pak minder te verdienen? Logisch dat er een hele boel studenten afknappen... Enkel diegenen die met als motivatie "ik wil leerkracht worden" zijn gekomen, zullen deze stap durven en willen zetten.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 30th October 2008, 21:20
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Citaat:
Orgineel gepost door Silke De Roover
Dat is voor ons natuurlijk goed nieuws.


Ik denk niet dat een tekort aan licentiaten goed nieuws is voor ons. In principe zijn we niet gemachtigd om les te geven in de derde graad ASO. Oké, bij gebrek aan zullen wij misschien meer aanbiedingen krijgen, maar of dat dan goed is? Zonder iemand naar het hoofd te willen stoten, denk ik toch dat het niveau van een licentiaat een stuk hoger ligt dan van een regent. En dus vind ik het geen goed idee om steeds meer regenten in te schakelen in die hoogste graad. Ik denk dat dat het niveau niet ten goede komt en ook de houding van leerlingen misschien niet.
Ik denk dat we allemaal wel ooit de overgang tussen regenten en licentiaten 'gevoeld' hebben. Vaak wordt dat gepresenteerd als iets slechts, maar uiteindelijk maakt het u ook volwassener en zelfstandiger als er iemand voor de klas staat die 'niet meer achter uw gat loopt'. Al wil ik hiermee natuurlijk niet zeggen dat regenten achter leerlingen hun gat moeten lopen!
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 31st October 2008, 19:38
Britt Janssens Britt Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 67
Citaat:
Orgineel gepost door Believing Bart

Ik denk dat we allemaal wel ooit de overgang tussen regenten en licentiaten 'gevoeld' hebben.


Die overgang waar jij het over hebt, heb ik persoonlijk niet gevoeld. Het niveau van de leerstof ging geleidelijk omhoog, maar niet plots. Ook qua manier van lesgeven voelde ik geen of zeer weinig verschil. Er zaten nog even veel individuele opdrachten, groepsopdrachten, creatieve verwerkingen van de les, ... als in de eerste en tweede graad.
Als men echt een tekort heeft aan licentiaten, zou ik voorstellen om regenten 1 jaar extra te laten volgen om het diploma en bijhorende loon te krijgen van een licentiaat. Op dat jaar zou men dan alleen nog lessen van het vak zelf krijgen en geen algemene vakken meer, omdat de regent alles al kent van leerplannen en lesvoorbereidingen en dergelijke.
Op dat jaar kan men het niveau wel opkrikken naar het niveau van een derde graad ASO, als men op een fatsoenlijk tempo doorwerkt.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 31st October 2008, 21:35
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Dat vind ik op zich natuurlijk geen slecht idee. (De economie van de 3de graad zegt me wel wat) Maar ik denk niet dat onze 'echte licentiaten' daar zo blij mee gaan zijn. Ik veronderstel dat zij hun opleiding toch wel als veel zwaarder beschouwen dan de opleiding voor regent. (Zonder te beoordelen of dit wel of niet waar is.)

Maar dus: geen slecht idee als er écht een zwaar tekort dreigt. Natuurlijk eens je zo'n systeem inbouwt, zullen er misschien nog minder 'echte licentiaten' afstuderen...
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 1st November 2008, 12:02
liesanne.adriaenssens liesanne.adriaenssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mortsel
Posts: 115
In dit artikel van 'de Morgen' gaan ze zelfs nog een stapje verder. Niet enkel is er een tekort aan leerkrachten maar zal het lesgeven zelf ook minder en minder belangrijker worden. De lessen zullen voornamelijk bestaan uit educatieve computerspelletjes.
---

Belgische leerkrachten denken dat het onderwijslandschap ingrijpend zal veranderen tegen 2020. Dat blijkt uit een rondvraag bij 2.120 Nederlandstalige en Franstalige leerkrachten in opdracht van Van In, uitgever van educatieve materialen.

Vrees voor tekort
Drie op vier leerkrachten denken dat hun rol zal evolueren van lesgever naar mentor van leerlingen. Daarnaast verwacht 60 procent van de Nederlandstalige en 81 pct van de Franstalige ondervraagde leerkrachten in de toekomst een tekort aan leerkrachten. De helft van de ondervraagden denkt dat de leerkrachtenopleiding in de toekomst aan de universiteit georganiseerd zal worden en vindt dat ook wenselijk.

Educatieve computerspelletjes
In de klas van de toekomst zal informatie- en communicatietechnologie prominent aanwezig zijn, meent 66 pct van de ondervraagde leerkrachten. De helft van de ondervraagde leerkrachten vindt dit ook wenselijk. Voorts verwacht ruim de helft van hen dat educatieve computerspelletjes meer ingang zullen vinden in de klas, dat meertalig onderwijs eerder de norm zal worden en dat het onderwijs zijn aanbod meer zal afstemmen op de arbeidsmarkt.

Heel wat leerkrachten vrezen tot slot de trend waarbij scholen een publieke score krijgen op basis van doorlichtingen. Liefst 66 pct van de Nederlandstalige leerkrachten vindt dit een negatieve trend. (belga/svm)

[http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/O...randeren.dhtml]
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.