actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2008, 17:33
Hanne Vennekens Hanne Vennekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Geel
Posts: 140
Middelbare scholen werken te weinig aan verkeerseducatie

Middelbare scholen werken te weinig aan verkeerseducatie

Verkeers- en mobiliteitseducatie krijgt in de middelbare scholen minder aandacht dan in de basisscholen. Bovendien gaat het in hooguit een op de vijf scholen om een permanente inspanning. Naarmate de leerlingen ouder worden, neemt die permanente aandacht bovendien af. Dat blijkt uit onderzoek van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) en VAB, waarvan de cijfers werden aangehaald bij de voorstelling van het fietseducatieproject www.traphetaf.be.

Educatie
In het secundair onderwijs werkt de helft tot zes op de tien scholen met projecten rond verkeerseducatie. Het aantal scholen dat zo'n inspanning doet, varieert volgens de leeftijd van de leerlingen tussen 52 tot 60 procent.

Inspanningen
Permanente inspanningen rond verkeers- en mobiliteitseducatie zijn er in slechts een op de vijf scholen. De aandacht daarvoor neemt bovendien af naarmate de leerlingen ouder worden. In de eerste graad (eerste en tweede jaar) werkt nog 21 procent van de scholen permanent rond verkeerseducatie, in de tweede graad (derde en vierde jaar) gaat het om 19 procent en in de derde graad (vanaf het vijfde jaar) blijft slechts 17 procent over.

Contrast
"Verkeers- en mobiliteitseducatie in het secundair onderwijs is nog steeds het zwakke broertje", concludeert het onderzoek. "Dat staat in schril contrast met het kleuter- en lager onderwijs, waar steeds meer aandacht gaat naar ervaringsgerichte verkeerslessen." Volgens VSV, VAB maar ook de Fietsersbond blijkt gebrek aan educatief materiaal een van de hinderpalen in het secundair onderwijs.

Eindtermen
Verkeer en mobiliteit zijn wel opgenomen in de vakoverschrijdende eindtermen, maar dat houdt geen resultaatsverbintenis in van de scholen. Bij de lancering van www.traphetaf.be werd daarom gepleit voor het opnemen van verkeerseducatie in de vakgebonden eindtermen, zodat scholen ervoor moeten zorgen dat leerlingen zoiets onder de knie hebben.

Fietsgedrag
"Wie op school moet slagen voor het theoretisch rijbewijs en als toekomstig automobilist leert rekening houden met fietsers, moet zich uiteraard ook de principes van veilig fietsgedrag eigen maken", luidt het. Eerst de fiets en dan de auto wordt dan de logische volgorde. (belga/dea)

bron : www.demorgen.be : http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/O...seducatie.dhtml
15.10.2008
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th October 2008, 20:59
kizzer kizzer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2007
Locatie: berlaar
Posts: 37
Ik vind dat er inderdaad te weinig verkeerseducatie gegeven wordt op school.
Toen ik in de lagere school zat was er enigsinds nog aandacht voor verkeerseducatie, maar op de middelbare school heb ik hier weinig van ondervonden. Wat ik ook gemerkt heb is dat veel jongeren weinig tijd steken in het leren kennen van de verkeersregels. Ze willen zo snel mogelijk hun rijbewijs halen en hier zo weinig mogelijk energie in steken. Daarom vind ik het ook zo nodig om meer verkeerseducatie te introduceren in het middelbaar onderwijs.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st October 2008, 11:16
jelledebelder jelledebelder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Heist o/d Berg
Posts: 93
In het basisonderwijs krijgen jonge kinderen een voldoende, degelijke lessenreeks die hen de basiskennis over het verkeer aanleert. Ze gaan zich verantwoordelijk gedragen met de fiets of te voet, want de juf heeft gezegt dat ze dan 'meewerken aan een veiligere wereld'. Op dat moment zijn kinderen nog haast volledig bëinvloedbaar door de ouders en de leerkracht.

Maar vanaf het middelbaar onderwijs vind ik dat er te weinig EXTRA energie wordt gestopt in de verkeerseducatie van jongeren.

Op de middelbare school komen (bijna alle) jongeren in hun puberteit terecht, w.w.z. dat ze veel meer bëinvloed gaan worden door hun leeftijdsgenoten in plaats van door de ouders of de leerkrachten. Dit zorgt in de meeste gevallen voor rebellie. Velen van hen gaan verkeersregels als iets stoms, onnodig ervaren. Verkeer is dan voor hen een opportuniteit waardoor ze kunnen opvallen, indruk maken. Ze willen een positieve bevestiging krijgen van hun leeftijdsgenoten. Hiermee denken ze een 'coole' status te verwerven.

Bijgevolg gaan (te) veel jongeren hun basiskennis t.o.v. het verkeer verwaarlozen. Daarnaast hopen de meeste 16 tot 18-jarigen zo snel mogelijk met een hippe brommer of auto over onze wegen te scheuren, zonder dat ze voldoende weten van hoe ze zich nu juist in het verkeer dienen te gedragen. Hierdoor brengen ze zichzelf én anderen in gevaar.

Enkel door tegen rebelse jongeren in te gaan met verkeersveiligheidcampagnes (doen-activiteiten op school, sprekers, choquerende beelden) kunnen de middelbare scholen de situatie alleszinds verbeteren. Secundaire onderwijsinstellingen mogen de moed vooral niet opgeven en men moet volharden in verkeersonderwijs. Op die manier redden de scholen niet alleen de jongeren zelf, maar ook anderen waaronder de (weinige) echt verantwoordelijke weggebruikers.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th November 2008, 14:24
Smolders.Lizzy Smolders.Lizzy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 50
Het is inderdaad zo dat in de lagere school het thema "Verkeer" belangrijk is. Er wordt elke maand gedurende een aantal lessen tijd aan besteed. Er zijn ook scholen die met hun leerlingen naar het verkeerspark gaan, zodat de theorie ook kan toegepast worden in de "realiteit". De leerlingen kunnen er oefenen wat ze geleerd hebben, en leren zo een goede fietshouding aan te nemen.

In het middelbaar wordt er geen extra tijd meer aan besteed, en wordt er veel dat je in de lagere school geleerd hebt vergeten. Dat is wel spijtig.
Elke school zou een verkeersproject moeten hebben. Zeker als ze het theoretische rijbewijs willen integreren in het onderwijspakket. Dus een oproep aan de scholen integreer een project over verkeer.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 4th November 2008, 18:40
Sanne.Etienne Sanne.Etienne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Oostmalle
Posts: 74
Een heer in het verkeer

Ik ben het er niet zo mee eens dat er in de lagere school WEL veel rond verkeer wordt gedaan. Ja, je leert wanneer je een straat mag oversteken en wanneer niet en dat je gebruik moet maken van het zebrapad, voetpad, fietspad... Maar bij mijn weten heb ik nooit geleerd wat voorrang van rechts betekent. En ik denk wel dat kinderen, jongeren dit wel degelijk moeten kennen. Want dit geldt ook voor voetgangers en fietsers tegenwoordig. Men blijft wel een zwakke weggebruiker, maar de voorrang van rechts blijft gelden. Dit heb ik nooit geleerd en er is een accident van gekomen ook. Hier op het kruispuntje bij mij om de hoek, ik reed met mijn fietsje door en een autobestuurder reed ook gewoon door.
Ik denk ook dat de verkeerseducatie voor een deel begint bij de ouders. Zij moeten hun kinderen erop attent maken hoe ze bijvoorbeeld de weg naar school afleggen. Maar ook als ze gewoon op stap zijn.
In het secundair onderwijs zou ik nog een stapje verder durven gaan. Leerlingen verantwoordelijkheid geven. Laat ze eens een toer uitstippelen die enkele leerlingen zelf moeten begeleiden op een veilige manier. Want door in de klas te zitten en een beetje de regels uitleggen, gaan ze die niet onthouden. Het is belangrijk om alles in het echt eens mee te maken. Laten zien wat het belang is van voorrang van rechts, want er zijn nog ongelooflijk veel mensen die er nog altijd met hun klak naar smijten. Als leerlingen de ernst van het verkeer leren inzien zullen ze de verkeersregels beter onthouden en zal ook de betrokkenheid van de activiteit van de leerlingen hoger zijn.
Dus ik ben ook absoluut vóór meer verkeerseducatie!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.