actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th January 2008, 22:55
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Belg koopt massaal diesels

Belg koopt massaal diesels


BRUSSEL - Het aantal inschrijvingen van wagens met een dieselmotor is in 2007 gestegen met 2,5procent. Meer dan drie op de vier nieuwe personenwagens zijn diesels. Diesel kost minder dan benzine, maar is nadelig voor het milieu.



De voorbije tien jaar is het aantal inschrijvingen van nieuwe wagens met een dieselmotor met meer dan de helft toegenomen. In 1997 was 49,8procent van de nieuwe wagens een diesel, eind 2007 was hun aantal gestegen tot 77procent. De stijgende brandstofprijzen en het lagere verbruik van dieselauto's zullen er ongetwijfeld nog meer mensen toe aanzetten om een dieselwagen aan te schaffen.

Een andere belangrijke oorzaak van de groeiende dieselmarkt is het groeiende aantal leasewagens. Meer dan een op de twee nieuwe wagens zijn leasewagens en ondernemingen opteren haast altijd voor dieselmotoren.

Op het totale wagenpark van bijna vijf miljoen wagens is nu iets meer dan de helft (54 procent) een diesel. In 1996 had nog maar een op de drie wagens een dieselmotor op een wagenpark van 4,3 miljoen voertuigen.

België zit daarmee in Europa aan de top van het aantal dieselwagens. De dieselbrandstof is hier nog altijd aanzienlijk goedkoper dan benzine.

Bij de aankoop is een dieselwagen wel duurder, maar dat prijsverschil -500 tot 1.000 euro- merk je vooral bij kleine wagens. In de middenklasse is het prijsverschil verwaarloosbaar.

Het prijsverschil wordt groter als de dieselauto is uitgerust met een milieuvriendelijke roetdeeltjesfilter. Die kan de concentratie vervuilend stof, verantwoordelijk voor smog, fors reduceren.

De wagens van de grote middenklasse zijn almaar meer standaard voorzien van een roetdeeltjesfilter. Dat is voor een aantal merken nog recent. Slechts weinig automobilisten zijn bereid een paar honderd euro extra te betalen voor een roetdeeltjesfilter.

'De Belg is helaas weinig milieubewust. Hij wil graag een milieuvriendelijke wagen, maar het mag niets kosten. De constructeurs moeten de filter standaard inbouwen, zodat er geen keuze meer is', zegt Tony Verhelle, hoofdredacteur van AutoGids.

Automobilisten kunnen bij de aankoop van een dieselwagen met roetdeeltjesfilter (met een CO2-emissie van minder dan 130gram per kilometer) een premie van 200euro van de overheid krijgen, maar die financiële tegemoetkoming geldt uitsluitend voor particulieren en niet voor bedrijfswagens.

Dieselwagens zijn voordelig als je veel rijdt. De VAB berekende dat wie jaarlijks minder dan 10.000 kilometer rijdt en vooral korte afstanden van minder dan 10 kilometer aflegt, geen voordeel doet bij de aankoop van een diesel.


DS, 10-01-2008 (Jan Muylaert)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th January 2008, 20:53
BjornBlommé BjornBlommé is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: balen
Posts: 55
Ik rij zelf met beide auto's. Qua rijgedrag zijn ze beiden "gelijkwaardig". Qua brandstofprijs heb ik wel mijn favorietje! Aan het tankstation betaal ik voor diesel 0,5€ per liter minder dan naft. Dit wil zeggen dat ik per tankbeurt rond de 20€ bespaar met mijn dieseltje... (Lang leven de Diesel).

Ik heb daarnet op het nieuws een reportage gezien over de nieuwe "elektrische" auto. Ik vind dit wel een "leuke" uitvinding! Alleen moet het concept beter uitgewerkt worden (qua batterij opladen, snelheid) maar naar het schijnt zijn de Japanners hier volop mee bezig!!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.