actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th December 2006, 16:32
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Gerard Bodifée ,,beledigd'' door homofobieprijs

Gerard Bodifée ,,beledigd'' door homofobieprijs


,,Ik zou nog homofoob worden. We hebben blijkbaar te maken met een groep die geen enkele kritiek meer verdraagt.'' Gerard Bodifée reageert heftig op de prijs die hij kreeg van de Holebifederatie.


DE Holebifederatie reikte zaterdag haar homofobieprijs uit aan wetenschapper en filosoof Gerard Bodifée. De prijs gaat ieder jaar naar een persoon die zich negatief heeft uitgelaten over holebi's.

Bodifée krijgt de prijs omdat hij zijn positie als wetenschapper zou hebben misbruikt om ,,foutieve ideeën over holebiseksualiteit voor te stellen als algemene waarheid''. Daarmee haalde hij het van Vlaams Belang, dat een ,,haatcampagne tegen holebi's'' voert.

,,Weet je wat ik heb gezegd?'', reageert Bodifée scherp. ,,Dat het recht van een kind op een mama en een papa belangrijker is dan het recht op adoptie van een minderheidsgroep. Mag ik dat niet zeggen? Ik wil daar een discussie over. Maar in de plaats daarvan krijg ik deze belediging.''

Volgens Bodifée toont deze ,,belachelijke'' prijsuitreiking aan dat we in een gevaarlijke tijd leven. ,,We mogen blijkbaar niet meer van mening verschillen. Ik kom op voor de vrijheid van meningsuiting. Blijkbaar mogen veel mensen wel iets denken, maar mag niemand dat openbaar zeggen. Dat is een ongezonde evolutie, want voor een samenleving is het belangrijk om te discussiëren, om ideeën te toetsen.''

,,Nu moet je verplicht progressief zijn. Dat merk je ook in de media. Over het homohuwelijk bijvoorbeeld lees en hoor ik alleen maar argumenten pro. De argumenten contra bestaan toch ook? Maar die krijgen we niet te horen, hoewel die bij veel mensen leven. Ik vrees dat we meer en meer in een totalitair mentaliteitsregime leven.''

Dat hij de homofobieprijs krijgt, ,,verbaast en beledigt'' Gerard Bodifée. ,,Ik heb heel veel respect voor verschillen tussen mensen. Ik vind dat we mekaar moeten respecteren in het verschillend zijn. Ik heb ook vrienden die homo zijn, ik heb dus helemaal niets tegen holebi's. Maar ik zou nog homofoob worden als ik zie dat dit een beweging is die geen enkele kritiek meer duldt.''

Overigens vond zaterdag niet alleen de uitreiking van de homofobieprijs plaats. De Holebifederatie reikte ook de homofolieprijs uit. Die gaat jaarlijks naar een persoon die zich verdienstelijk heeft gemaakt voor de emancipatie van holebi's. Daarbij haalde Saddie Choua het van de senatoren die de openstelling van adoptie voor holebi's hebben gestemd.

Choua maakte de documentairefilm ,,Mijn zus Zahra'' (zie ook DS 19 september) . Daarin vertelt ze het verhaal van haar lesbische zus Zahra Choua. In de film toont ze de manier waarop een Marokkaans gezin op holebiseksualiteit reageert.

Een bijzondere vermelding was er voor de overleden zanger Robert Long, die mee het taboe rond holebi's heeft doorbroken.


DS, 18-12-2006
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th December 2006, 16:58
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Volgens Bodifée toont deze ,,belachelijke'' prijsuitreiking aan dat we in een gevaarlijke tijd leven. ,,We mogen blijkbaar niet meer van mening verschillen. Ik kom op voor de vrijheid van meningsuiting. Blijkbaar mogen veel mensen wel iets denken, maar mag niemand dat openbaar zeggen.

Als hij zo hard achter deze mening staat, vind ik wel dat hij had moeten zeggen "goed, als die mensen mij die prijs willen geven, is dat hun zaak. Dat is dan hun mening, zij hebben daar evenveel recht op als ik op de mijne".

Ok, de term homofoob op hem plakken voor die uitspraak is uiteraard onterecht en het hele concept van die homofobieprijs vind ik ook wel wat overdreven, maar zijn reactie vind ik eigenlijk wel lichtjes hypocriet.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th December 2006, 17:54
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Als hij zo hard achter deze mening staat, vind ik wel dat hij had moeten zeggen "goed, als die mensen mij die prijs willen geven, is dat hun zaak. Dat is dan hun mening, zij hebben daar evenveel recht op als ik op de mijne".


En dan zouden die op hun beurt ook weer kunnen zeggen dat zijn mening over hun mening wel mag, maar dat het bijgevolg hun mening is dat zijn mening over hun mening toch wel een beetje hypocriet is?

Je moet niet nuanceren om te nuanceren. Misschien moeten we gewoon stoppen met de politiek correcte onzin, die als enige "verdienste" heeft dat ze alle duidelijkheid binnen een debat op voorhand fnuikt.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th December 2006, 18:34
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Kenny
Je moet niet nuanceren om te nuanceren. Misschien moeten we gewoon stoppen met de politiek correcte onzin, die als enige "verdienste" heeft dat ze alle duidelijkheid binnen een debat op voorhand fnuikt.

Kenny, ik nuanceer niet om te nuanceren. De uitreiking van die 'prijs' stelt toch gewoon de mening van de holebivereniging voor? Zij zijn het niet akkoord met zijn uitspraken en ze laten dat op deze manier blijken. Zoals ik al zei vind ik het niet de meest geschikte manier (net zoals jij ben ik ook voorstander van een debat waarin meningen op een volwassen en duidelijke manier kunnen uitgewisseld worden), maar daar heb ik het ook niet over.
Dat hij zo verbolgen reageert, vind ik niet stroken met zijn uitspraak dat iedereen recht heeft op een eigen mening en deze ook vrijelijk moet kunnen uiten.

Je moet overigens ook niet overdrijven met het afwijzen van politieke correctheid. Poliek correcte uitspraken doen om de politieke correctheid ervan is natuurlijk belachelijk, maar meestal bevatten politiek correcte uitspraken bepaalde waarden die belangrijk zijn voor de persoon die de uitspraken doet. Ze heten niet voor niets politiek correct hé...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 18th December 2006, 20:18
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Kenny, ik nuanceer niet om te nuanceren. De uitreiking van die 'prijs' stelt toch gewoon de mening van de holebivereniging voor? Zij zijn het niet akkoord met zijn uitspraken en ze laten dat op deze manier blijken. Zoals ik al zei vind ik het niet de meest geschikte manier (net zoals jij ben ik ook voorstander van een debat waarin meningen op een volwassen en duidelijke manier kunnen uitgewisseld worden), maar daar heb ik het ook niet over.
Dat hij zo verbolgen reageert, vind ik niet stroken met zijn uitspraak dat iedereen recht heeft op een eigen mening en deze ook vrijelijk moet kunnen uiten.


Ik lees nergens dat hij zegt dat die groep haar mening niet mag uiten. Bodifee reageert op iets waarvoor hij geen enkel begrip kan opbrengen, nl. dat hij die prijs krijgt voor zo'n futiliteit. Het is niet omdat hij daartegen reageert, dat hij hypocriet is. U vraagt hem om het volgende te zeggen: "goed, als die mensen mij die prijs willen geven, is dat hun zaak. Dat is dan hun mening, zij hebben daar evenveel recht op als ik op de mijne"
Waarom, als ik vragen mag? Draagt dat iets bij tot het debat? Neen, het is dus niks meer dan een nuancering om te nuanceren.

Het is tegelijk ook de aandacht afsnoepen van waar het werkelijk om gaat: een holebifederatie die blijkbaar veel onverdraagzamer is dan de persoon die zij de onverdraagzaamheidsprijs toekent. Oh ironie.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 18th December 2006, 21:22
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Kenny
Ik lees nergens dat hij zegt dat die groep haar mening niet mag uiten.

Dat zégt hij idd niet en dat bedoelt hij waarschijnlijk ook niet, maar dan gaat hij ervanuit dat die 'prijs' niet staat voor de mening van de holebivereniging. Wat volgens mij wel is. Voor jou én hem is die uitspraak misschien een futiliteit, maar de holebivereniging hecht aan het onderwerp van die uitspraak erg veel belang dus voor hen is dat helemaal geen futiliteit.

Citaat:
Waarom, als ik vragen mag? Draagt dat iets bij tot het debat?

Dat draagt idd niets bij tot het debat, maar de vereniging voor de prijsuitreiking veroordelen evenmin denk ik.

Citaat:
Het is tegelijk ook de aandacht afsnoepen van waar het werkelijk om gaat: een holebifederatie die blijkbaar veel onverdraagzamer is dan de persoon die zij de onverdraagzaamheidsprijs toekent. Oh ironie.

Daar geef ik jou (en Bodifée) gelijk in hé. Ik ben niet akkoord met die prijsuitreiking en al helemaal niet met het feit dat de vereniging niet gewoon aan hem heeft gevraagd om zijn mening te verantwoorden of er eventueel over in debat is gegaan. Ik ben alleen niet helemaal akkoord met Bodifées reactie erop.
Hell, ik kan hem zelfs volgen in zijn uitspraak over de adoptie.

Je hoeft me trouwens niet aan te spreken met u, dat doe je in de klas tenslotte ook niet
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 19th December 2006, 08:38
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
'k Kan er ook niet goed bij, allé zeg, den Bodifee een fobie-prijs geven. Hij heeft heel even in twijfel getrokken of een kind mischien niet liever een papa en mama heeft dan papa papa en mama mama (Waar ik kan inkomen, is een volgens mij terechte vraagstelling) en ineens is hij een homofoob. Ze moeten toch eens opzoeken wat een fobie is, want Bodifee is allé, toch genen onverdraagzame mens he.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.