actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2006, 09:45
sarabollen
Gast
 
Posts: n/a
Wegblijvende kiezers niet altijd beboet

Onderstaand artikel las ik vandaag (maandag 27/11) op www.standaard.be.
Een belangrijke vraag die ik daarbij had was:
Als mensen niet beboet worden wanneer ze gaan stemmen, dan kunnen we toch ook niet meer spreken van een stemplicht? Bovendien is het op deze manier wel erg gemakkelijk voor hen. Ik ben er zeker van dat zij volgende keer bij de verkiezingen opnieuw niet aanwezig zullen zijn. En dat dan met een heleboel anderen die tegen hun goesting gaan stemmen... We krijgen dan toch een heel vertekend beeld als democratisch land met stemplicht?



Wegblijvende kiezers niet altijd beboet

Luik, Verviers en Spa zijn de drie Waalse gemeenten die het hoogste percentage kiezers hebben dat niet is gaan stemmen bij de gemeente- en provincieraadsverkiezingen van 8 oktober. In Luik bleef 13,13 procent van de kiezers thuis, in Verviers 12,92 procent en in Spa 12,88 procent.
Het Waalse gewest telt vijftien gemeenten met meer dan 10 procent thuisblijvers, waaronder Bergen (11,53 pct), Charleroi (11,35 pct), Seraing (11,22 pct) en Namen (10,87 pct).

Mensen die hun stemplicht niet vervullen, riskeren voor een politierechter te verschijnen, die een berisping of een boete van 25 tot 50 euro kan geven (of van 50 tot 125 euro in geval van recidive). In theorie geeft de voorzitter van het stembureau de namen van de wegblijvers aan de vrederechter door, die ze op zijn beurt aan de procureur des konings doorspeelt.

Maar de praktijk is anders. Zo heeft de procureur des konings van Verviers, Robert André, geen enkele naam ontvangen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th November 2006, 21:20
jefdaemen's Avatar
jefdaemen jefdaemen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Massenhoven
Posts: 136
Of we nu gaan stemmen of niet, veel maakt het niet uit. Partijen zullen altijd coalities blijven vormen om aan de macht te blijven. Partijen die niet aan de macht mogen komen zullen dat ook niet kunnen... van een echte democratie is er in België sowieso al geen sprake.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th November 2006, 22:29
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Dat vind ik toch een zeer rare conclusie. Democratie betekent dat het land geregeerd wordt door vertegenwoordigers die door het volk worden verkozen. Mijnsinziens is dat ook in het geval van een coalitie zo, ook al is dat misschien een (riante) coalitie van meerdere partijen. Zolang er een meerderheid gevormd wordt, wil dat zeggen dat een meerderheid aan mensen daadwerkelijk ook deze vertegenwoordigers daar gestemd heeft.

Dat mensen dan niet gaan stemmen, om even terug te koppelen naar het artikel, vind ik persoonlijk verkeerd. Ze ondermijnen de democratie, want ze zorgen er voor dat er een verkeerd beeld wordt geschetst. (nu ja, het blijft een kleine minderheid) In mijn ogen moeten deze mensen dus inderdaad wel degelijk een boete krijgen.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.