actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th April 2016, 22:22
Hendrik.S*uvillers Hendrik.S*uvillers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Thuis
Posts: 83
Parket eist zware boete voor kledingwinkel die plastische chirurgie verlootte

Het parket Halle-Vilvoorde heeft een geldboete van 48.000 euro gevorderd tegen kledingketen ZEB, en een geldboete van 6.000 euro tegen haar zaakvoerder, omdat de keten een reclamecampagne voerde waarbij voor 5.000 euro aan plastische chirurgie verloot werd.

De Federale Overheidsdienst Volksgezondheid uitte meteen na het verschijnen van de campagne, begin juni 2015, haar ongenoegen. Het parket besloot daarop ZEB en zijn zaakvoerder voor de correctionele rechtbank te dagen. Volgens het parket bestaat er immers een wetsartikel dat expliciet bepaalt dat het verboden is om eender welke vorm van reclame te maken voor plastische chirurgie, en gaat het dus om verboden reclame.

ZEB maakte na de beslissing van het parket wel een einde aan de reclamecampagne en zette de hoofdprijs om in 5.000 euro aan kledij. Daarbovenop werden nog vijf extra waardebonnen van 1.000 euro verloot onder de deelnemers.

Maar dat mocht niet baten. Vandaag eiste het parket zware geldboetes tegen de keten en haar zaakvoerder.

Volgens de verdediging van ZEB is het verhoor van de zaakvoerder problematisch, omdat de man niet werd bijgestaan door een advocaat. Bovendien had zijn actie ook niet de bedoeling om plastische chirurgie te bevorderen, maar was de reclamecampagne alleen een manier om de problematiek van de sperperiode aan te kaarten, aldus de verdediging. Zij pleitte dan ook de vrijspraak. Het vonnis valt op 4 mei.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160407_02224543

Reactie:
Ik vind dat hier veel te veel aandacht geschonken worden aan de acties die winkelketen ZEB opzet. En het is net door de reacties op die acties dat ZEB nog meer reclame krijgt. Dus daarom alleen al, vind ik dat hier geen rechtzaak moet voor aangespannen worden. Wat de prijs op zich betreft 'voor 5000 € aan plastische chirurgie', daar kan ik mij niet echt druk in maken. Ik heb ook al wel eens dingen gewonnen die mij totaal niet interesseren. Een kilo pensen, terwijl ik absoluut geen pensen lust. Een bon van 20€ van een nagelstudio, wat moet ik daar in godsnaam gaan zoeken? Als ik niet enthousiast ben over een prijs, geef ik hem aan iemand die er wel blij mee is. En als ik er wel iets mee kan, ben ik blij omdat ik iets gewonnen heb. Zo eenvoudig is dat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.