actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th May 2012, 13:28
henrothy.robine henrothy.robine is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: beerse
Posts: 81
Voormalige psychiater Kim De Gelder wordt niet vervolgd

DENDERMONDE - Jaak Haentjens, de advocaat van Kim De Gelder, overweegt om in beroep te gaan tegen de beslissing van de raadkamer om de voormalige psychiater van De Gelder buiten vervolging te stellen.


In de zaak van Kim De Gelder, de verantwoordelijke voor de steekpartij in het kinderdagverblijf Fabeltjesland, heeft de raadkamer van Dendermonde dinsdagmorgen de voormalige psychiater van De Gelder buiten vervolging gesteld.

Jaak Haentjens, de advocaat van Kim De Gelder, overweegt in beroep te gaan. 'Volgens mij is er sprake van schuldig verzuim. De ouders van Kim werden weggelachen door de psychiater, die vijf jaar van leed met hun zoon afdeed als een communicatiestoornis', zei Haentjens na afloop van de raadkamer.

Internering

De ouders van De Gelder hadden een klacht ingediend wegens schuldig verzuim, omdat de man volgens hen de feiten zou kunnen voorkomen hebben. Ze hadden de psychiater twee jaar voor de feiten gevraagd om hun zoon gedwongen te laten opnemen, omdat hij psychotisch zou geweest zijn. De psychiater oordeelde dat het niet noodzakelijk was om De Gelder te colloqueren.

De raadkamer heeft nu de psychiater buiten vervolging gesteld, maar de verdediging kan tegen die beslissing nog in beroep gaan bij de Gentse kamer van inbeschuldigingstelling (KI).

Dezelfde KI, maar mogelijk in een andere samenstelling, moet ook oordelen of De Gelder definitief wordt verwezen naar het hof van assisen. 'De twee colleges (van psychiaters en psychologen, nvdr.) die ik heb aangesteld, besluiten onafhankelijk van elkaar dat De Gelder paranoïde schizofreen is. Ik blijf er heilig van overtuigd dat die jongen ontoerekeningsvatbaar is en ik zal er alles aan doen om hem geïnterneerd te krijgen.'

www.standaard.be
Net of psychiatrie en psychologie een exacte wetenschap is. Als psychiater zal je altijd het goede in de mensen proberen te blijven zoeken, ook al zeggen de ouders dat hij gek is. Als je het zo ver gaat drijven, kan je toch ook de ouders in beschuldiging stellen? Als je echt zo bezorgd bent dat hij mensen iets gaat aandoen: sluit hem op in de kelder? Dit klinkt allemaal heel hard maar dit is de fout van De Gelder en De Gelder alleen. Je kan andere mensen hier toch niet van proberen te beschuldigen?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th May 2012, 18:19
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
Ik vind dat Robine hier helemaal gelijk heeft. Een ander kan niet beschuldigd worden voor de daden van Kim De Gelder. Wel vind ik het een beetje dubbel dat een psychiater zijn patiënt niet kan inschatten. Een goede psychiater zou moeten weten waartoe zijn patiënt in staat is. Het is wel jammer dat de psychiater het verkeerde gedrag van Kim De Gelder destijds heeft weg gelachen. Misschien had dit dan wel voorkomen kunnen worden, maar daar mogen we eigenlijk niet aan denken. Gebeurd is gebeurd en Kim De Gelder zal zijn straf niet kunnen ontlopen door een ander te beschuldigen van zijn daden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.