actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th March 2015, 13:04
e*ize.vandenbrande e*ize.vandenbrande is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulderbos
Posts: 91
Tropische ziekten op weg naar Europa

Tropische ziekten die door muggen of andere insecten worden overgedragen op de mens, rukken op naar Europa. Oorzaak daarvan is de opwarming van de aarde, maar daarnaast ook de import en export van producten. Dat zeggen Britse onderzoekers.

Volgens de onderzoekers zal er de komende decennia een grote toename zijn van dat soort infectieziekten. Het gaat dan bijvoorbeeld om malaria, dengue of het West-Nijlvirus; drie ziekten die door muggen worden overgedragen.

Normaal zijn de winters in Europa te koud om de larven van de malaria of de dengue-mug te doen overleven. Maar door de klimaatsverandering stijgt de temperatuur. Als de temperatuur met 2 graden Celcius stijgt, kan de geografische spreiding van de denguemug tegen 2030 bijvoorbeeld toenemen met 30 procent, stellen de onderzoekers.

Toch is dat niet de enige oorzaak. Volgens de onderzoekers speelt ook de verstedelijking een rol, samen met migratie en socio-economische ontwikkelingen. Zo blijken geďmporteerde autobanden een ideale voedingsbodem voor muggen te zijn. Muggenlarven kunnen namelijk makkelijker overleven in de sporen van de banden tussen regenwater en bladafval.

Bron: www.standaard.be

Eigen mening:

Op zich verontrust dit bericht mij niet zo. Malaria is een gekende ziekte, waarbij snel kan ingegrepen worden. De andere ziekten zijn mij niet bekend, maar door deze waarschuwing verwacht ik van de wetenschap dat ze actief op zoek gaan naar middelen om deze ziekten te bestrijden. Om een cru voorbeeld te geven, de medische wereld ging pas met man en macht op zoek naar een vaccin/geneesmiddel voor ebola wanneer deze ziekte in het Westen opdook. Ik ben er van overtuigd dat dit nu niet anders zal zijn. Uiteraard vind ik het een grove fout dat ze dit zolang hebben laten aanslepen, ze zullen bij soortgelijke uitbraken nu wel sneller ingrijpen. Het is aan het Westen om deze ziektes nu al te bestrijden, en niet te wachten tot ook Europa hiermee te maken krijgt. Hopelijk volgen de instanties deze zaken goed op en waarschuwen ze wanneer nodig.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th March 2015, 16:42
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
Ik sluit me aan bij Elize. Het grootste gevaar bij de drie ziektes die volgens het artikel onze kant opkomen, ligt in het feit dat de behandeling in tropische landen de wensen overlaat (hoewel er geen specifieke behandeling tegen de ziektes bestaat, kunnen de symptomen wel geminimaliseerd worden). Een geval van zo'n ziekte in Europa zal sowieso vakkundig opgevolgd worden en bijlange niet zo risicovol zijn als in Afrikaanse landen.
Bovendien zal de wetenschap inderdaad verrassende sprongen voorwaarts maken, wanneer zulke ziektes plotseling ook Europa bedreigen. Misschien betekent de komst van zulke ziektes in de westerse Wereld dan wel eindelijk een oplossing op globaal gebied.
Ten slotte blijft het in dit artikel bij vrij vage voorspellingen, waarvan de waarschijnlijkheid in mijn ogen niet al te hoog ligt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.