actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st March 2011, 18:46
Sanne.Nuydens Sanne.Nuydens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 79
Leterme: 'Laurent moet kiezen'

Ontslagnemend premier Yves Leterme (CD&V) heeft vandaag in de Kamer maar liefst zeven vragen gekregen over het bezoek van prins Laurent aan Congo. 'De prins zal een duidelijke keuze moeten maken: ofwel het evenwicht tussen zijn rechten en plichten respecteren, ofwel afstand doen van zijn rechten', verklaarde de premier.
Prins Laurent kwam gisteren in een storm terecht, toen bleek dat hij midden maart een reis ondernam naar Congo. Dat was tegen het uitdrukkelijke advies in van de regering in lopende zaken. Volgens de prins ging het om een privé-reis, om de gevolgen van de ontbossing in Congo te bestuderen.

Gerolf Annemans (VB) stak bij het debat tijdens het vragenuurtje over de reis naar Congo van wal. ‘De Coburgers hebben grote zakelijke belangen in Congo, dat ze verbergen met een wetenschappelijk sausje. Laurent is met zijn verboden reis ver over de schreef gegaan. Nu is hij al twee dagen aan het liegen.'

‘We moeten de prins uit zijn lijden verlossen en hem een gewone burger maken’, stelde Peter Luyckx (N-VA). Hij riep de partijen op om het wetsvoorstel dat de N-VA klaar heeft over de dotatie van de prins te steunen. 'Wat weet u nog dat wij niet weten', vroeg Renaat Landuyt (SP.A) aan de premier. Volgens Eva Brems (Groen!) blijven er twee mogelijkheden over: 'responsabiliseren of privatiseren'. 'Ofwel worden er duidelijke voorwaarden aan de dotatie gekoppeld, ofwel worden de dotaties beperkt tot de directe troonopvolger', aldus Brems. Jean-Marie Dedecker (LDD) noemde Laurent 'de best betaalde werkloze van het land'.

'Laat op de hoogte'

De premier overliep eerst een aantal feiten. 'Laurent heeft van 15 tot 22 maart een reis gemaakt naar Congo in het kader van zijn interesse voor duurzame ontwikkeling. Ik ben pas zondagavond 13 maart op de hoogte gebracht', aldus Leterme die ook zei dat hij geen uitleg heeft gekregen over het programma, noch over de personen die Laurent zou ontmoeten.

Leterme heeft de prins verzocht de reis uit te stellen, maar‘ de prins heeft echter geoordeeld het uitdrukkelijke verzoek niet op te volgen’. Feit is dat elke reis moet worden voorbereid door de bevoegde diensten, luidde het.

‘Het statuut van koninklijke prins legt Laurent bepaalde verplichtingen op’, zei Leterme. ‘Hij is dan ook verplicht tot terughoudendheid. Laurent moet zich bewust zijn van een cruciaal evenwicht tussen zijn rechten en plichten'. Volgens Leterme zal Laurent een duidelijke keuze moeten maken: of hij zal het evenwicht moeten respecteren, of hij zal afstand moeten doen van zijn rechten. 'Ik twijfel er niet aan dat hij mijn bemerkingen ter harte zal nemen', aldus Leterme.

Tot slot zei de premier achter de geplande herziening van het systeem van dotaties te staan zoals die werd uitgewerkt binnen de Senaat.

Ontmoeting Kabila

Eerder was al bekend dat Laurent de Conogolese minister van Planning, Kamitatu, had ontmoet, maar een ontmoeting met president Kabila werd gisteren nog in alle toonaarden ontkend door onder meer door de Congolese ambassadeur Henri Mova Sakanyi in België en Pierre Legros, de juridisch adviseur van de prins.

Premier Leterme antwoordde op die vraag in de Kamer dat Kabila de prins inderdaad 'begroet' heeft. ‘Naar de prins mij gisterenavond nog bevestigd heeft, heeft ook president Kabila hem begroet’, zei hij. ‘De prins heeft me verzekerd dat er geen enkel gesprek nog daad van politieke aard heeft plaatsgevonden.’ Daarmee maakte hij een einde aan de speculaties. Hij liet nog weten dat het consulaat noch de ambassade erbij werden betrokken.

Een van de volgende dagen heeft de premier een onderhoud met Laurent 'om de prins aan zijn verplichtingen te herinneren'.

Bron: De Standaard (http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110331_083)

Eigen mening: Prins Laurent gaat in mijn ogen wel erg vaak uit de bocht. Als prins, die in essentie leeft van ons belastingsgeld, vind ik dat hij zijn gedrag wel eens mag aanpassen. Wanneer de regering (en zelfs de koning!) een reis naar Congo afkeuren vind ik dat Laurent thuis moet blijven. Deze reis getuigt van een totaal gebrek aan respect voor de Belgische politiek, frappant voor iemand die ons in het buitenland moet vertegenwoordigen. Hopelijk zal Leterme aan de prins duidelijk maken dat zijn gedrag niet gepast is...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st March 2011, 20:33
Nico.Peeters Nico.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: brasschaat
Posts: 68
De kroon

Dit laat nog maar eens zien dat de koning in ons land uiteindelijk
nog maar een soort van traditie is. De koning en zijn familie mag niets doen
zonder de goedkeuring van de regering.
Het toppunt van al is dat Laurent letterlijk op het matje geroepen wordt.
Laurent wordt voor de keuze gesteld, prins zijn of burger zijn.

Als de hele koninklijke familie al zo weinig invloed heeft, waarom ze dan
een speciaal statuut geven. Het zijn mensen zoals ons. Dat ze blauw bloed
hebben (of toch de meesten) weet iedereen. Maar omdat ze toevallig in deze familie geboren zijn betekend toch niet dat ze beter dan iemand anders zijn?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.