actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th May 2012, 19:40
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Gen maakt borstkanker bij jonge vrouwen agressiever

Belgische artsen hebben het gen kunnen opsporen dat borstkanker bij vrouwen onder de 45 jaar opvallend agressief maakt. Ze werken nu aan een therapie die speciaal op deze vrouwen gericht is, meldt Het Nieuwsblad op Zondag.

Dokter Hatem Azim, onderzoeker en oncoloog bij het Jules Bordet-instituut in Brussel, bekeek samen met zijn collega's de dossiers van bijna 3.500 vrouwen met borstkanker. Volgens zijn bevindingen is borstkanker bij vrouwen onder de 45 jaar bijzonder, omdat de ziekte bij hen gepaard gaat met agressieve tumoren. Die jongere patiënten lopen ook een groter risico om later te hervallen.

Grote rol
Het gen RANKL werd in grote hoeveelheden aangetroffen bij jonge vrouwen met borstkanker, en de wetenschappers stellen dan ook dat het een grote rol speelt bij de uitzaaiing van de kanker naar de botten. "Als we al onze informatie bijeenleggen, lijkt het interessant om de behandeling van jonge borstkankerpatiëntes aan te passen en ook specifiek dit gen aan te vallen", luidt het.

Klinische studie
Azim plant een klinische studie waarbij jonge borstkankerpatiëntes een week voor hun operatie twee injecties krijgen die het gen moeten stilleggen. De bedoeling is om dan te kijken welk effect dat heeft op de tumor en de uitzaaiingen. De studies zouden later dit jaar beginnen in drie Belgische centra. "Dat kan leiden tot een betere, meer persoonlijke therapie voor deze jonge vrouwen", besluit de onderzoeker.

eigen mening: Dit vind ik toch wel verontrustend al ben ik ook blij dat ze dit ook blijven onderzoeken. Dat is toch wel belangrijk.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th May 2012, 19:07
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Dit artikel roept bij mij dubbele gevoelens op: langs de ene kant maakt het me ongerust, langs de andere kant ben ik blij dat de artsen dit gen hebben kunnen opsporen. Ik ken zelf een vrouw die borstkanker heeft gehad en heb haar ziekte dus ook van dichtbij meegemaakt. Deze vrouw is ook jonger dan 45 jaar en bij haar is de ziekte jammer genoeg terug gekomen. Daarnaast zijn er in mijn familie al een aantal personen gestorven aan verschillende soorten kankers. Ik ben dus zelf ook enorm bang om ooit kanker te krijgen en dan doet het me deugd om een artikel als dit te lezen. Gewoon het feit dat je weet dat de wetenschap hier steeds in vooruit gaat en je jaar na jaar beter geholpen zal kunnen worden als je kanker krijgt( jammer genoeg niet in alle gevallen...).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.