actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th October 2014, 13:53
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Speed in crèche: stagiaire in verdenking gesteld en vrijgelaten

De 18-jarige stagiaire met wiens zakje speed peuters in een kinderdagverblijf in Aalst vandaag konden spelen, is in verdenking gesteld voor het bezit van verboden middelen en vrijgelaten zonder voorwaarden. Dat bevestigt het parket van Oost-Vlaanderen, afdeling Dendermonde. Door het voorval werden vanochtend twaalf peuters preventief naar het ziekenhuis overgebracht. Uiteindelijk bleken ze allemaal ongedeerd.

De stagiaire werd vanavond voor de onderzoeksrechter geleid. Die stelde haar in verdenking voor het bezit van verboden middelen en liet haar vrij zonder voorwaarden.

Dat laatste kan niet op begrip rekenen van de Aalsterse burgemeester Christoph D'Haese (N-VA). "Ik respecteer de scheiding der machten, een onderzoeksrechter beslist soeverein, maar ik ben ontgoocheld dat er niet met meer zorg omgegaan wordt met de fysieke en psychische integriteit van jonge kinderen", zegt hij. "Dit staat in schril contrast met de onwaarschijnlijkheid van de feiten, de maatschappelijke commotie en de wet op de voorlopige hechtenis."

Hoe het spul in handen van de kinderen kwam, wordt nog onderzocht. Lindsey D.G. bekende aan haar stagebegeleidster, die net op bezoek was, dat zij de *eigenares was van het zakje speed. De twaalf betrokken kinderen - allemaal peuters tussen 0 en 3 jaar oud - werden voor de zekerheid overgebracht naar het Algemeen Stedelijk Ziekenhuis in Aalst. Na een urinetest bleek dat geen enkel kindje van de gevaarlijke harddrugs had gesnoept. Het pakketje zou niet open zijn geweest.

De 18-jarige stagiaire heeft zelf al een dochtertje van anderhalf, dat wordt *opgevoed door haar moeder. Lindsey D.G. zelf studeert de richting 'Zorg voor kinderen' in Aalst.

De onderzoeksrechter vond het niet nodig om persoonlijk naar haar *verhaal te luisteren en de leerlinge werd dus niet voorgeleid. Hij stelde haar wel in verdenking voor het bezit van speed. Daardoor riskeert ze vijf jaar cel. Mogelijk wordt de aanklacht nog verzwaard, omdat ze kinderen onder de twaalf in gevaar bracht. In dat geval kan haar straf oplopen tot 20 jaar.

"Onaanvaardbaar"

Burgemeester D'Haese. ©BELGA
Burgemeester van Aalst Christophe D'Haese (N-VA) benadrukt dat er alert gereageerd werd door de eigen begeleidsters van het stedelijk kinderdagverblijf.

"De directie en stageverantwoordelijke werden onmiddellijk verwittigd", zegt hij. "De kinderen zijn uit voorzorg naar het ziekenhuis overgebracht met hun begeleidsters, zo vertrouwd en rustig mogelijk. Ook de ouders werden onmiddellijk verwittigd. Er was op geen enkel moment paniek."

"De kindjes uit de andere leefgroepen kwamen nooit in de buurt van het bewuste zakje en liepen bijgevolg dan ook geen enkel risico", zegt het stadsbestuur. Om mogelijke ongerustheid weg te nemen, gaf het stadsbestuur alle ouders uit het kinderdagverblijf een brief mee met informatie over wat er precies gebeurde.

Christoph D'Haese zegt verder dat het probleem bij een extern iemand lag. "Ik vind dat het kinderdagverblijf niet gestigmatiseerd mag worden, want het personeel doet dagelijks het maximale om het voor de kinderen zo goed mogelijk te maken."

"Volstrekt onaanvaardbaar"
De Aalsterse burgemeester vindt het voorval "volstrekt onaanvaardbaar". "Het verwondert me ergens niet, want ik waarschuw al langer voor een ongebreidelde permessiviteit tegenover het bezit van verboden middelen, en niemand stelt zich daar vragen bij. Ik hoop dat ik in het parket en de gerechtelijk overheid een partner kan vinden, want je ziet wat er gebeurt als bezit niet strafbaar gesteld wordt."

Kind en Gezin zegt informatie van de politie ontvangen te hebben dat de zaak goed werd aangepakt door het kinderdagverblijf. "Wij zullen met de instelling kijken wat er is gebeurd, wat de aanleiding was en welke garanties gegeven kunnen worden dat dit niet meer kan voorvallen", zegt woordvoerster Leen Dubois (Kind en Gezin).

Bron: De morgen, 17/10

Mening:Ik begrijp absoluut niet waarom deze persoon in kwestie vrijgelaten wordt zonder voorwaarden. Deze stagiaire heeft verschillende peuters in gevaar gebracht door een zakje speed mee te nemen naar deze crèche. Dit is onaanvaardbaar zoals de burgemeester van Aalst zegt. Ik vind dat dit meisje zo snel mogelijk opgenomen moet worden in een afkickcentrum want zij is niet enkel een gevaar voor de maatschappij, maar ook voor zichzelf. Vooral dat zij zelf een moeder is, vind ik zeer verontrustend. Een afkickcentrum alleen zal niet helpen, vrees ik omwille van dat zij als tiener zwanger is geworden en nu in contact is met drugs.
Wat de onderzoeksrechter heeft bezield om ze direct vrij te laten zonder voorwaarden snap ik niet! Dit meisje moet gestraft worden en wel zo snel mogelijk!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2014, 18:39
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 143
Zoals Britt hier al aangaf, begrijp ik inderdaad ook niet dat het meisje in kwestie meteen is vrijgelaten. Dit meisje heeft echt hulp nodig!
Ik kan begrijpen dat het meisje de speed niet opzettelijk aan de peuters gaf, en dat er misschien verzachtende omstandigheden kunnen zijn, maar hier niets aan/mee doen is onaanvaardbaar.
Ten eerste is het onaanvaardbaar omdat je (sorry voor mijn taalgebruik) echt wel een oen moet zijn om speed in een crèche binnen te brengen. Dan mag het nog verstopt zitten in een rugzak of dergelijke, zoiets hoort absoluut niet!
Ten tweede is het onaanvaardbaar omdat de verdachte nu een fout signaal krijgt. Ze denkt "Ah, daar ben ik goed vanaf gekomen, zo erg zal het dus wel niet zijn.".
En ten derde vind ik het nog onaanvaardbaar om een persoon die drugs gebruikt/bezit terug in de maatschappij, en terug naar haar kind thuis te sturen zonder dat het probleem wordt aangepakt. Misschien moet het meisje in kwestie niet meteen gecolloqueerd worden, maar een afkickprogramma lijkt me toch aangewezen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.