actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2009, 14:59
nick.moons nick.moons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 110
Leterme legt morgen eed af

Leterme legt morgen eed af


Koninklijk begeleider Wilfried Martens heeft zijn taak volbracht.

Jean-Luc Dehaene wordt een soort van 'opdrachthouder van de koning'.

Didier Reynders benadrukt dat hij steeds werkt met Maingain.

Olivier Maingain wil Brussel uitbreiden in ruil voor de splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde.HLN update Koninklijk begeleider Wilfried Martens heeft met de voorzitters van de vijf federale meerderheidspartijen een akkoord bereikt over de aanpak van de communautaire impasse. Yves Leterme legt morgen de eed af als premier.

Werkgroep met Dehaene
De meerderheidspartijen hebben een akkoord over een formule waarbij het dossier B-H-V verhuist naar een werkgroep onder leiding van premier Yves Leterme. Ex-premier Jean-Luc Dehaene wordt belast met het voorstellen van oplossingen, en zou op die manier niet moeten functioneren als raadgever van Yves Leterme. De koning zal Dehaene benoemen tot een soort van 'opdrachthouder van de koning'.

Dehaene zal in eerste instantie alleen werken, en regelmatig verslag uitbrengen bij de partijvoorzitters en de premier. De uiteindelijke beslissing zal tegen Pasen genomen worden door de partijvoorzitters en de eerste minister, om tegen de zomer te kunnen worden goedgekeurd door Kamer en Senaat.

De Franstalige liberalen hebben al laten verstaan dat ook zij zullen streven naar een akkoord, een van de eisen van CD&V. "Maar wij hebben die belofte altijd al gedaan", zegt MR-voorzitter Didier Reynders, die er fijntjes aan toevoegt dat dat hij onder premier Herman Van Rompuy nooit een voorstel hierover zag.

Maingain
Het blijft nog de vraag of FDF-voorzitter Olivier Maingain voor de Franstalige liberalen mee aan tafel zit in de werkgroep rond B-H-V. Reynders benadrukte nog dat hij "steeds werkt met Maingain", die gisteren de uitbreiding van Brussel nog oprakelde als voorwaarde voor de splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde, tot grote woede van de Vlaamse partijen en N-VA in het bijzonder. Voorzitter Bart De Wever noemt het "een ramp voor Vlaanderen" als Maingain mee aan de onderhandelingstafel zou zitten.

"De CD&V heeft in 2005, samen met de N-VA, nog moord en brand geschreeuwd over het bijna-akkoord dat Verhofstadt bereikt had met de Franstaligen. En nu zouden zij gaan onderhandelen met de man die zegt dat dat bijna-akkoord nog maar een begin is en dat er nog veel meer toegevingen aan de Franstaligen gedaan moeten worden?" vraagt De Wever zich af. N-VA blijft erbij dat het wetsvoorstel over de splitsing van B-H-V gewoon gestemd moet worden.

Wat nu?
Intussen lijkt het er steeds meer naar uit te zien dat de hele regering ontslag zal moeten nemen als gevolg van het vertrek van de eerste minister. Niet iedereen binnen de meerderheid deelt deze mening. In elk geval kan een eventuele eedaflegging van de volledige nieuwe regering ten vroegste morgen plaatsvinden aangezien een aantal regeringsleden momenteel in het buitenland zit, onder meer aan de zijde van prins Filip in Marokko.

Zoals het er nu naar uitziet worden Wilfried Martens en mogelijk nog Jean-Luc Dehaene vandaag nog op het paleis verwacht, maar wanneer is nog niet bekend. Dan volgt nog de herschikking van de regering. Yves Leterme zou als minister van Buitenlandse Zaken vervangen worden door Steven Vanackere, die als vicepremier minister van Buitenlandse Zaken wordt. In zijn plaats zou Inge Vervotte haar oude bevoegdheden terug opnemen, namelijk Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven.

Ten slotte zou er nog een vergadering komen met Jean-Luc Dehaene, premier Leterme en de partijvoorzitters van de meerderheid over de modaliteiten van de opdracht van Dehaene. Dat zou gebeuren op zeer korte termijn. (belga/sam)
------------------------------------------------------------------
mening:
Yves Leterme wordt terug benoemd als eerste minister. Dit is voor hem een tweede kans om zich te bewijzen. Ook het groot probleem rond B-H-V zou men gaan oplossen en men gaat proberen om tegen Pasen een akkoord te hebben bereikt. Ik hoop echt dat ze dit kunnen waar maken, want de grote problemen rond B-H-V blijven maar aanslepen. Het zal dus afwachten worden wat de regering gaat beslissen en hopelijk komen ze er nu wel uit en kan het dossier B-H-V worden afgesloten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th November 2009, 16:23
Kristof.Vermeiren Kristof.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 68
Stuur een bericht via MSN naar Kristof.Vermeiren
Er waren al een hele tijd geruchten dat Yves Leterme terug eerste minister zou worden. Deze geruchten blijken nu waarheid te worden.
Ik persoonlijk vind het geen goed idee dat de job van eerste minister terug naar Yves Leterme gaat. Ik ben van mening dat wanneer je in de politiek één keer hebt afgedaan, je veel moeite zult hebben om het vertrouwen van de mensen en de mede-politica terug te winnen. Leterme heeft in het verleden toch wel enkele misstappen begaan (bv. het Fortis-dossier). Ik hoop voor hem dat hij gaat bewijzen dat er toch een capabele eerste minister in hem zit. Dit zal geen simpele job zijn, hij komt na een van Rompuy-tijdperk wat best succesvol was. In ieder geval, ik wens hem het beste toe!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th November 2009, 19:30
liesel.vertommen liesel.vertommen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Berlaar
Posts: 64
Ik ben ook niet helemaal tevreden met Leterme als eerste minister. Hij is er de vorige keer niet in geslaagd om zijn taak goed uit te voeren, dus ik denk niet dat hij dat nu wel kan. Van mij moesten ze nieuwe verkiezingen organiseren. Leterme heeft de verkiezingen van 2 jaar geleden wel gewonnen, maar ik ben benieuwd of dat nu ook nog het geval zou zijn.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th November 2009, 09:07
Diewert.Alaerts Diewert.Alaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Tessenderlo
Posts: 32
Ja, ik weet het toch niet hoor. Yves Leterme terug als eerste minister?
Ik ben eens benieuwd hoe hij het er dit maal vanaf gaat brengen. De eerste keer was namelijk niet zo'n groot succes.
Hij heeft toch enkele grote fouten gemaakt. Denk maar aan het "Fortis-dossier."
Nu na H. Van Rompuy, die toch wel vrij succesvol was, tijdens zijn korte periode als premier. Zal het niet makkelijk zijn , maar iedereen verdient een tweede kans.
Het vertrouw is er niet, maar wat niet is kan nog komen.
Succes premier Leterme !
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 25th November 2009, 10:51
Jolien.Belmans Jolien.Belmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Grobbendonk
Posts: 40
Franstalige kranten: 'Twee linkerhanden'

Franstalige kranten: 'Twee linkerhanden'

La Libre Belgique: 'Twee linkerhanden'

'Het is gebeurd. We kunnen er niet aan ontsnappen', zet Jean-Paul Duchâteau meteen de toon in La Libre Belgique. 'Tien dagen geleden riepen de Franstaligen (en met hen vele Vlamingen) nochtans in koor dat een nieuwe regeerperiode onder Leterme niet kon.' La Libre sneert naar de 'hypocrisie van de PS en CDH, die maar niet willen toegeven dat ze de nominatie van Didier Reynders als premier hebben verhinderd'.

De krant is ongenadig voor Leterme. 'Het is misschien wreed, maar noodzakelijk te herhalen dat deze man twee linkerhanden heeft en dat er weinig kans bestaat dat dit verandert.' La Libre vindt dat de opeenvolging van 'nederlagen, onhandigheden en stupiditeiten' nog moeilijk als 'malchance' omschreven kunnen worden. 'Leterme heeft niet langer nood aan één kruk (Dehaene, nvdr), maar aan twee. En wat valt er dan nog te besturen?'

Le Soir: 'De verstandigste oplossing'

'Dit is niet de beste oplossing, maar ook niet de slechtste', begint Béatrice Delvaux haar commentaar in Le Soir. 'Dit is gewoon de verstandigste oplossing, gezien de omstandigheden.' De krant trekt zich op aan de komst van Jean-Luc Dehaene als BHV-ontmijner. 'Zijn aanwezig
verzekert de Franstaligen dat BHV 'op de oude manier' aangepakt zal worden', klinkt het. Bovendien kan CD&V op die manier Leterme behoeden voor definitieve 'collatorale schade'.

Want BHV verdwijnt uit het dagelijkse politieke leven, zodat de regering zich op andere zaken kan concentreren. Le Soir is bovendien blij dat CD&V hiermee resoluut kiest voor een onderhandelde oplossing en niet langer voor 'het diktaat van de splitsing zonder toegevingen'. Bovendien maakten ook enkele Franstalige partijen de jongste dagen openingen. 'Er is meer vertrouwen tussen de noord-zuid partners', besluit Delvaux.

Bron: De Standaard
25 november 2009

Motivering
De maatschappelijke relevantie van dit artikel schuilt in de mogelijke beïnvloeding die kranten lijken uit te oefenen in verband met onze Belgische politiek. Het lijkt me duidelijk dat het niet de hoofdredacteurs zijn van de kranten die bepalen wie premier wordt van het land. Wat betreft onze eerste minister, begrijp ik dat de Franstaligen niet staan te springen om de terugkeer van Yves Leterme.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.