actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd October 2014, 15:40
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
"Handelsboycot onder druk van westerse homolobby's nefast voor economie"

"Handelsboycot onder druk van westerse homolobby's nefast voor economie"

Opnieuw een antihomowetgeving invoeren in Oeganda zou wel eens zware economische gevolgen kunnen hebben voor het land. Dat stelt de Oegandese president Yoweri Museveni, notoir holebihater. De negatieve gevolgen zouden te wijten zijn aan mogelijke "handelsboycots" van het Westen, aldus de voormalige guerrillero die bij gratie van datzelfde Westen al 28 jaar aan de macht is in Kampala.

Door druk "van buitenaf" heeft Oeganda na een vonnis op 1 augustus van het Grondwettelijk Hof in Kampala al een antihomowet geschrapt. De hoogste rechtbank beriep zich toen echter niet op universele waarden, maar op een technisch detail: het parlement beschikte niet over het vereiste quorum toen het de wet goedkeurde.

Volgens Museveni, in een opiniestuk in de grootste krant van het land, New Vision, heeft het bevriezen door het Westen van de hulp aan Oeganda geen nadelige gevolgen gehad, maar een handelsboycot "onder druk van de homolobby's in het Westen" zou wel negatieve economische consequenties hebben. Museveni beschuldigt Washington en Brussel ervan, "de markt te politiseren".

Dat er een nieuwe wetgeving tegen holebi's zit aan te komen in Oeganda, lijkt desondanks waarschijnlijk. Omdat het Hof zich niet over de inhoud van de wet heeft uitgesproken, willen veel parlementariërs het wetsontwerp ter zake opnieuw ter stemming voorleggen. Die wetgeving voorziet bijzonder zware straffen voor "tegennatuurlijk" seksueel gedrag. Museveni zelf stelt dat de bestaande wetgeving al voldoende is om in het bijzonder zijn minderjarige onderdanen "te behoeden" voor homoseksualiteit.

Bron: De Redactie, 03/10/14, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...2?eid=1.2108737

Eigen mening: In 2014 vind ik het nog altijd raar dat er zo'n zware straffen staan op "tegennatuurlijk seksueel gedrag". In deze tijd zou dit niet meer mogen. Staan wij in onze culturen misschien verder in ons denken omtrent deze zaken?
Het is wel positief dat ze al denken aan het afschaffen van dergelijke wetten omdat dit economisch slechte gevolgen kan hebben, maar ik vind dat deze wetten om andere redenen moeten worden afgeschaft. Als men deze wetten enkel afschaft voor economische redenen is er denk ik iets mis, dan gaat het niet meer om de mensen in het land zelf, maar eerder over welvaart en rijkdom.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th October 2014, 16:31
Charlotte.L*Dreff Charlotte.L*Dreff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Zoerle-Parwijs
Posts: 30
Handelsboycot onder druk van westerse homolobby's nefast voor economie

Ik snap Jorn volledig wanneer hij zegt dat hij het raar vindt dat er nog steeds zware straffen staan op niet-heteroseksuele contacten en dat het in deze tijd niet meer zou mogen. Ik ga hier ook mee akkoord, maar langs de ene kant verbaasd mij dat eigenlijk ook niet. Hoe ruimdenkend sommige mensen ook zijn, zo conservatief zijn andere mensen dan weer. Het heeft niet per se te maken met het feit dat het een Afrikaans land is en daarom meer traditiegebonden is. Kijk maar naar Frankrijk, bijvoorbeeld. Elk jaar komen de Fransen wel in het nieuws met anti-homocampagnes. Frankrijk is bij mijn weten zeker geen Afrikaans land of dergelijke maar zou een ‘modern’, ‘vooruitstrevend’, Europees land moeten zijn. Dan vind ik het eigenlijk zelfs nog knap van Oeganda, een minder goed ontwikkeld land ten opzichte van Frankrijk, dat ze nadenken over het schrappen van de anti-homowet omdat ze merken dat ze hier alleen maar hun eigen ruiten mee inslaan. Op het eerste zicht kan dit verkeerd overkomen zoals ‘ze doen dit voor een goede economie’. Natuurlijk is dit ook zo, maar er zit meer achter. Wat schuilt er achter het luik economie? Handelsbanden en connecties tussen andere landen en zo verder. Het zijn de mensen waarmee zij handelscontacten hebben die dit niet vinden kunnen… In Oeganda bekijken ze het nog met een conservatieve bril maar ze zijn toch al geneigd om in functie van de economie water bij de wijn te doen, ook al staan ze er niet helemaal achter. Toch vind ik het al een stap in de juiste richting want het zijn namelijk de mensen die andere mensen tot inkeer of op andere gedachten kunnen brengen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.