actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2010, 16:45
Lieselotte.Busch Lieselotte.Busch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 87
Meer doden op Vlaamse wegen

BRUSSEL - Het aantal doden bij verkeersongevallen op de Vlaamse wegen is in de eerste helft van dit jaar met 3,7 procent gestegen, van 189 naar 196 slachtoffers. In Wallonië is er dan weer een sterke daling.
Na een stagnatie in 2009 is het aantal verkeersdoden in de eerste helft van 2010 met 6,5 procent gedaald. Het aantal letselongevallen ging met ongeveer 3 procent naar beneden, tot zo'n 22.400.

De goede Belgische cijfers zijn echter niet gelijkmatig verdeeld. In Vlaanderen ging het aantal dodelijke slachtoffers licht omhoog, terwijl Wallonië een forste terugval van -14,9 procent mocht optekenen. De opmerkelijke daling ten zuiden van de taalgrens brengt de nationale eindbalans op het laagste aantal doden ter plaatse (375 in totaal) sinds de start van de verkeersveiligheidsbarometer.

Volgens bevoegd staatssecretaris Etienne Schouppe zijn de Waalse cijfers deels te verklaren als herstel van een minder goed jaar 2009. 'Toen liet het Waals gewest een stijging optekenen en het Vlaams gewest een daling', verduidelijkt hij.

Andere cijfers die nog in het oog springen, zijn die met betrekking tot de dodelijke vrachtwagen- en weekendongevallen. Zo werd een daling van maar liefst 23,1 procent opgetekend bij de vrachtwagens, terwijl ook het aantal weekenddoden met 11,9 procent naar beneden ging.

Met 42 procent van alle doden ter plaatse blijven weekendongevallen echter een belangrijk probleem. Schouppe buigt zich daarom over een nieuw actieplan voor weekendongevallen. Tegelijk hoopt hij dat de nieuw ingevoerde speekseltest en het alcoholslot de ongevallencijfers verder naar beneden helpen.

www.gva.be

Mening:
Ik vind de titel wel lichtjes overdreven. Er zijn ook positievere cijfers terug te vinden.
Maar toch blijf ik dit een groot probleem vinden. In Wallonië zijn ze op dit gebied beter bezig dan wij. Ik vind het belachelijk dat er nog zoveel slachtoffers moeten vallen. Als iedereen nu voorzichtiger rijdt is er toch geen enkel probleem? Moeten er dan slachtoffers blijven vallen voordat wij, vlamingen, gaan inzien dat we gevaarlijk rijden. Er lopen acties die handelen over veilig rijgedrag en toch blijft het aantal verkeersdoden stijgen.
Vooral weekendongevallen spelen een grote rol, deze zijn dan al wel gedaald toch blijft het belangrijk dat er hieraan gewerkt wordt. Ik vind dat iedereen zijn verantwoordelijk moet opnemen en niet achter het stuur mag kruipen als je onder invloed bent van drugs of alcohol of als je vermoeid bent. Ik hoop ook dat de speekseltest de ongevallencijfers drastisch naar beneden gaan halen!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st October 2010, 14:47
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
[QUOTE=Lieselotte.Busch]BRUSSEL -
De goede Belgische cijfers zijn echter niet gelijkmatig verdeeld. In Vlaanderen ging het aantal dodelijke slachtoffers licht omhoog, terwijl Wallonië een forste terugval van -14,9 procent mocht optekenen.

Een dikke proficiat! MINDER verkeersslachtoffers in Wallonië. Goede Belgische cijfers. Nabestaanden van verkeersslachtoffers zullen dit graag horen. Moeten Walen nu echt tevreden zijn en zich in de handen wrijven? Ik word woest van zo'n cijfers. Eigenlijk zou de teller op 0 moeten staan. Eerder mogen we niet tevreden zijn. De kans om betrapt te worden moet 100 % worden, de straffen MOETEN oerdegelijk en onverbiddelijk streng zijn. Dronken achter het stuur en een ongeval met doden? Rijbewijs levenslang afnemen. Betrapt op dronkenschap of onder invloed achter het stuur? Rijbewijs afnemen en auto in beslag nemen voor geruime tijd. Wedden dat dit effect zal hebben?

Geldboetes zijn goed voor de kas, maar hebben weinig effect op lange termijn. De rijken kunnen het zich veroorloven en liggen er niet van wakker. Anderen zullen er eventjes hartzeer van hebben, maar eens de boete betaald is, liggen ze er niet meer van wakker. Ik wil maar zeggen, probeer de oorzaak weg te nemen (dronkenschap, roekeloos rijden, ...) door de fouten te bestraffen en er zullen minder doden op de weg vallen.

Dokter Beaucourt (UZA/Antwerpen) heeft jarenlang rondgereisd met zijn dia-voorstellingen over weekendongevallen. De gruwelbeelden van verminkte lichamen hebben hun effect gemist. Blijkbaar zijn jongeren er praktisch immuun voor geworden. We worden dagelijks met gruwel om de oren geslagen. Zet maar even de tv op.

Natuurlijk mogen we de roekeloze vrachtwagenchauffeurs niet vergeten. Welke toeren zij soms uithalen, is je reinste waanzin.

Nu stel ik mij de vraag, we hebben een leger politieagenten, we hebben om de zoveel meter flitspalen en toch waan je je hier in de Wild West!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.