actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2014, 16:24
Yannick.C*rpentier Yannick.C*rpentier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Turnhout
Posts: 30
‘Vlaming is niet klaar voor zelfrijdende auto’

‘Vlaming is niet klaar voor zelfrijdende auto’

De Vlaamse consument is vandaag nog niet klaar voor de zelfrijdende auto. Dat zegt Maarten Matienko van mobiliteitsclub VAB dinsdag, nadat Nederland maandag het licht op groen zette voor testritten met zelfrijdende wagens tussen het gewone verkeer.
Nederland wil een voortrekkersrol spelen bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s en vrachtwagens. Vlaanderen moet volgens VAB op technologisch gebied mee experimenteren, waarbij bovendien meer inzicht verkregen kan worden in de sturing van verkeersstromen, maar het is niet interessant om de technologie meteen in ons drukke verkeer uit te testen.

'Daarvoor moet de technologie echt op punt staan. Vandaag zijn te veel zaken nog onduidelijk', aldus Matienko. 'Prangender is het bestuderen van de verkeersstromen en hoe sturing een positief effect kan hebben op de mobiliteit. Hoe ontstaan bijvoorbeeld accordeonfiles en hoe kunnen ze vermeden worden? Die inzichten ontbreken nog.'

Maar voorlopig is het volgens VAB vooral het psychologisch aspect van de autobestuurder dat maakt dat die nog niet klaar is om de controle over zijn voertuig af te staan. 'De consument zal zo’n zelfrijdend systeem vandaag snel uitschakelen. Het grijpt te fel in op de keuzevrijheid van de gebruiker.'

Andere knelpunten die nog uitgeklaard moeten worden zijn wie aansprakelijk is in het geval van een ongeval met een zelfrijdende auto en de aanpassing van de verkeersinfrastructuur en bijhorende kostprijs.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141021_01333407

Eigen mening:
Het is wel gevaarlijk om een prototype zelfrijdende auto op de baan te zetten. Stel je voor als er een fout is in de programmering en er vallen gewonden? Het psychologisch aspect lijkt mij iets dat vooral oudere chauffeurs treft. Het is bijna hetzelfde als een GPS die je de weg die jij kan nemen voorstelt. Het artikel haalt wel een interessant knelpunt aan: hoe zit het nu met de reglementering als de "bestuurder" nu geen controle heeft. En hoe zit het nu met rijbewijzen? Je bent zelf niet aan het rijden dus is een rijbewijs dan niet overbodig? Er zijn trage voertuigen en sommige voertuigen voor personen met een handicap waar je geen rijbewijs voor nodig hebt. Voor je het weet is autorijden even gemakkelijk als fietsen!

Laatst aangepast door Yannick.C*rpentier : 21st October 2014 om 16:35.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st October 2014, 16:41
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Dit is inderdaad een bizarre gedachte. Auto's die zomaar uit zichzelf rijden? Ik ben hier persoonlijk niet echt voorstander van. Ik zou het heel moeilijk vinden om de controle over mijn stuur af te geven. Wanneer de auto over zo'n systeem beschikt, is waarschijnlijk ook plots iedereen aan het sms'en, de krant aan het lezen, televisie aan het kijken op de tablet etc. Dit is toch een gekke gedachte? Dit is dan je auto die nu uit zichzelf taxichauffeur speelt. Mag je dan dronken achter het stuur zitten? Moet je dan een rijbewijs hebben? Wat inderdaad als er een ongeval gebeurt? Dit zijn allemaal zeer interessante vragen waar moeilijk een antwoord op te geven valt. Het is een zeer gekke gedachte. Ik denk dat ik het toch voldoende vind om cruise control te gebruiken. De rest hoeft voor mij niet. Dit systeem kan het toch niet altijd juist hebben? Er zijn altijd onverwachte situaties. Dit systeem moet dan niet alleen beschikken over de verkeerssituatie voor u maar moet dan ook nog eens de weg in het oog houden. Waar zijn er werken? Wat als er omleggingen zijn? Hoe hard mag men overal rijden? Dit moet een zeer complex systeem zijn. Ik weet dat pakweg binnen 100 jaar iedereen met zo'n auto zal rijden maar voorlopig neem ik toch liever het stuur in mijn eigen handen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.