actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd September 2015, 18:09
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
CEO Winterkorn van Volkswagen neemt ontslag

CEO Winterkorn van Volkswagen neemt ontslag

Martin Winterkorn, de topman van het Duitse autoconcern Volkswagen, heeft vandaag bekendgemaakt dat hij ontslag neemt "in het belang van het bedrijf". Winterkorn is het eerste slachtoffer van het schandaal rond het knoeien met de testen voor uitlaatgassen bij het bedrijf in de VS.
"Ik ben geschokt door de gebeurtenissen van de voorbije dagen... en dat een dergelijk gedrag op een zo grote schaal mogelijk was in de Volkswagen Groep. Als CEO aanvaard ik de verantwoordelijkheid voor de onregelmatigheden in de dieselmotoren en daarom heb ik de Raad van Bestuur gevraagd om ontheven te worden van mijn functie als CEO. Ik doe dit in het belang van het bedrijf, ook al ben ik mij niet bewust van enige verkeerd handelen van mijnentwege".

Zo kondigt Martin Winterkorn in een mededeling van de groep Volkswagen zijn ontslag als CEO aan. "Volkswagen heeft een nieuwe start nodig... en ik maakt daarom plaats".

De positie van Winterkorn lag fors onder vuur en leek onhoudbaar na het uitbreken van een enorm schandaal in de Verenigde Staten. Daar zou VW op grote schaal geknoeid hebben met software voor het testen van de uitstoot waardoor de dieselwagens veel milieuvriendelijker leken dan ze in werkelijkheid waren.

Er hangt VW in de Verenigde Staten dan ook een forse boete boven het hoofd en veel klanten -die dachten dat ze een weinig uitstotende wagen kochten- voelen zich bekocht. Het Duitse gerecht onderzoekt nu of Volkswagen gelijkaardige praktijken heeft gebruik in eigen land en wellicht volgen ook andere Europese landen dat. Bovendien heeft de beurskoers van Volkswagen de voorbije dagen fors aan waarde ingeboet en ook dat leidt tot ongenoegen bij de aandeelhouders. De grootste daarvan is nog altijd de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, waar de hoofdzetel in Wolfsburg gevestigd is. Volkswagen is op dit ogenblik het grootste autoconcern.

De man van Audi en de New Beetle

De Duitser Martin Winterkorn (1947) heeft een doctoraat in metaalfysica aan het prestigieuze Max Planck Instituut in Duitsland. Sind 1993 werkt hij voor de groep Volkswagen, onder meer voor kwaliteitscontrole en kon hij toenmalig topman Ferdinand Piëch overhalen om de oude Kever te herlanceren als de New Beetle.

Belga
In 2002 werd Winterkorn de topman van de afdeling Audi, die niet enkel dat merk omvat, maar de Spaanse producent Seat en het Italiaanse luxemerk Lamborghini.

Het succes van Audi lanceerde Winterkorn in 2007 naar de top van de overkoepelende groep Volkswagen, toen daar topman Berndt Pischetsrieder aan de deur werd gezet. Winterkorn kon het succes van Audi doortrekken in de hele Volkswagen Groep die enkele jaren geleden de Japanse concurrent Toyota van de troon stootte als grootste autoconcern ter wereld.

Zijn positie leek zeker tot enkele dagen geleden bekendgemaakt werd dat VW in Amerika software in zijn auto's gestopt had waarmee emissietesten gemanipuleerd konden worden. Winterkorn houdt vol dat hij daarvan niet op de hoogte was en heeft zijn excuses aangeboden, maar dat bleek niet genoeg.

VW riskeert nu een boete van 18 miljard dollar in de VS en is verplicht om 500.000 voertuigen terug te roepen en aan te passen.

Bron: De Redactie - http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/e...5?eid=1.2449447

Mening: Het was te verwachten dat deze man zijn job niet kon behouden na de blootlegging van de schandalige feiten bij Volkswagen. Toch vind ik dat deze CEO meer verantwoordelijkheid mag opnemen. Bij zijn eerste persreactie gisteren kwam zijn houding al erg nonchalant over, als in 'Oeps, iemand heeft een foutje gemaakt, sorry!' Ook nu blijft hij benadrukken dat hij eigenlijk niets verkeerd heeft gedaan en dat hij eigenlijk zijn goed hart toont door op te stappen. De tegenprestatie voor de hallucinante lonen die met top-CEO's gepaard gaan, is in mijn ogen juist de volledige verantwoordelijkheid én aansprakelijkheid over dit bedrijf. Wanneer blijkt dat er fraude is gepleegd, moet deze CEO niet zeggen dat 'het niet zijn schuld was', maar zich diep schamen en hopen dat de wereld hem wil vergeven voor dit wanbeleid.
Deze zaak mag niet aflopen met enkele onbekenden binnen Volkswagen die zondebok spelen en de top die de dans ontspringt. Ik hoop van harte dat dit niet stilletjes doodbloedt, dat men nog lang blijft onthouden hoe Volkswagen de wereld en het milieu probeerde te bedotten en dat er meer mensen binnen de firma volgen die de gevolgen moeten dragen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.