actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2013, 17:55
Shana De Laet Shana De Laet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Lichtaart
Posts: 26
Train je taalspieren met deze workout voor dt-fouten

Loop je de muren op van dt-fouten? Dan biedt dit filmpje van WeZooz Academy soelaas. Het online leerplatform bokste een potige workout in elkaar die in enkele minuutjes de vuistregels voor correct dt-gebruik uitlegt.

Er is maar één manier om de dt-regels onder de knie te krijgen: trainen! Onder dat motto neemt WeZooz je mee naar de gym waar de regeltjes in ware bootcamp-stijl gedrild worden.

De video is onderhoudend en voor veel mensen een geheugensteuntje, maar ons lijkt het vooral een handige manier om hardnekkige 'dt-plegers' met een linkje even bij de les te houden. Het is in elk geval een pak constructiever dan gefrustreerd naar de slecht gespelde e-mails in je inbox te zitten schreeuwen.

Bron: De morgen (http://www.demorgen.be/dm/nl/983/Ni...dt-fouten.dhtml), 13/12/13

Eigen mening: Zelf ben ik ontzettend slecht in de dt-regel. Hij is mij op school al voldoende uitgelegd, maar toch hadden ze hier door het jaar heen meer oefeningen op moeten maken voor mij. Vandaar dat ik dit wel een zeer leuk artikel vind. Hoe vaker je de regels oefent, hoe beter je ze zullen lukken. Ik geloof dat dit wel een motiverend filmpje is voor de leerlingen tijdens het onderwijs. Wanneer je dit filmpje vaak laat herhalen, gaan ze hier ook beter op scoren.

Laatst aangepast door Shana De Laet : 13th December 2013 om 18:01.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th December 2013, 10:13
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Dit filmpje is een leuke manier om de dt-regels bij leerlingen aan te leren. Ik zou het dan ook zeker gebruiken in lessen Nederlands. De dt-regels worden op een simpele, maar duidelijke manier uitgelegd (tegenwoordige tijd, vraagstelling, gebiedende wijs) en het concept van een workout vind ik zeer aantrekkelijk naar leerlingen toe. Wat ik ook goed vind in het filmpje, is dat de fouten verbeterd worden op het einde en dat ze verwijzen naar een ander filmpje waarin ze verdergaan met de workout rond dt (verleden tijd en wederkerende werkwoorden). Daarnaast wordt er ook gewerkt met werkwoorden die te maken hebben met de workout, zoals helpen en volharden. Zelf heb ik goede lessen gehad omtrent dt-regels en ik heb er dan ook nooit problemen mee gehad. Ik word er vaak echt gek van hoeveel dt-fouten ik lees bij leerlingen en zelfs medestudenten. Toch verwijt ik hen niets, want ik vind het, zelfs als leerkracht Nederlands, moeilijk om te kunnen achterhalen waarom zij zulke fouten maken. Waar loopt het eigenlijk mis? Ik denk dan ook dat de regels uit het filmpje vrij duidelijk zijn, zodat leerlingen ze zeker kunnen noteren en leren. Daarnaast moet er natuurlijk ook op geoefend worden. Dt-regels kunnen moeilijk zijn en dat kan ik als leerkracht Nederlands zeker begrijpen, maar oefening baart kunst.
__________________
- Some people are so poor, all they have is money
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.