actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th October 2010, 22:11
Vanhoof.Stef Vanhoof.Stef is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 71
Exclamation Roken verhoogt de kans op Alzheimer

Roken verhoogt de kans op Alzheimer

Een Amerikaanse studie, gepubliceerd in het tijdschrift Archives of Internal Medicine, wijst uit dat het risico op dementie bij zware rokers dubbel zo groot is als bij niet-rokers.

Dat roken de oorzaak kan zijn van verschillende soorten kanker, ziekten van hart en bloedvaten en aandoeningen op de luchtwegen, is al langer bekend. Dat rokers vaker tekenen van dementie vertonen op latere leeftijd, bleef echter steeds onderwerp van discussie. Nu pas verschijnt een wetenschappelijke studie die onderzocht wat precies de invloed van roken op dementie is.

Wetenschappers onderzochten de gegevens van meer dan 21.000 mensen die tussen 1978 en 1985 deelnamen aan een grootschalig gezondheidsonderzoek. Hierin werden ze onder meer bevraagd over hun rookgewoonten. Tussen 1994 en 2008 werden diagnoses verzameld waarin werd vastgesteld of ze al dan niet kampten met dementie.

Uit het onderzoek bleek dat het risico op verschillende soorten dementie sterk steeg wanneer de ondervraagden aangaven twee pakjes sigaretten per dag te roken. De ziekte van Alzheimer, de meest voorkomende vorm van dementie, werd bij rokers meer dan 100 procent vaker aangetroffen.

De resultaten tonen aan dat ook onze hersenen niet zijn opgewassen tegen schadelijke langetermijngevolgen van roken.

Bron:

knack.be - - 26 oktober 2010

Eigen mening:

De persoon die ooit als eerste een positief effect van roken kan vinden zal ongetwijfeld eerst aan voldoende tegen onderzoeken onderworpen worden wanneer we dit er ook weer bij krijgen. Waarom zou een mens nu de dag nog roken, een gigantisch groter risico op tal van ziektes zoals kankers, hartziektes, aandoeningen op luchtwegen en nu nog dementie erbij. Je zou echt gek zijn om te beginnen met roken, neem daar nog eens bij dat je overal vies bekeken zal worden, in elke publieke ruimte buiten moet roken en de hoge prijzen.

Dat roken een invloed heeft op dementie lijkt misschien niet zo verassend terwijl dat dat toch wel is. Nooit is er bewezen geraakt dat sigaretten al dan niet invloed hebben op de hersenen. Bij deze is dit hiaat ook weer opgevuld en opnieuw in het nadeel van de roker. Jammer aan dit artikel is wel dat er niet meer cijfer materiaal naar voren komt. Dit is toch wel belangrijk bij zulke studies. Er wordt gezegd dat Alzheimer stijgt met 100 procent als men 2 pakjes rookt per dag, graag had ik een vergelijkend cijfer gezien met de personen die Alzheimer hebben en niet roken (controle groep) en om het onderzoek nog beter te maken had ik ook onderzoek gedaan naar de gevolgen van passief roken en de gevolgen voor dementie. Dit terzijde, ik zou als roker in de toekomst toch maar eens een paar keer nadenken voor ze een volgende sigaret opsteken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th October 2010, 22:50
Lieselotte.Busch Lieselotte.Busch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 87
Ik ben het eens met Stef, er had wat meer cijfermateriaal in het artikel mogen zitten. Zodat je een betere vergelijking kon maken. Maar toch is er weer een negatief effect gevonden van roken! Namelijk dat het op lange termijn onze hersenen aantast. Dit vind ik toch wel zeer verontrustend aangezien veel mensen roken. Wat ik niet begrijp is dat je op de dag van vandaag niet stopt met roken. Het heeft alleen maar negatieve gevolgen en er bestaan verscheidene hulpmiddelen om te stoppen met roken die effectief werken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th October 2010, 23:10
Niels.VanHoof Niels.VanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Itegem
Posts: 13
Roken bevorderd geheugen en concentratie

Geachte,

je hebt groot gelijk als je zegt dat roken ongezond is en dat er verschillende risico's aan vast hangen. Maar het beweren dat er geen positief effect is aan het hele gebeuren van roken is gewoon weg niet waar.

Uit studie blijkt dat het roken van een sigaret de hersenactiviteit bevorderd en zodanig goed is voor uw geheugen en concentratie. Dus hier is uw positief effect !

En daarna wil ik ook nog eens op in gaan in het weeral eens stigmatiseren en marginaliseren van de roker.

Waarom zou een mens vies bekeken worden als hij een sigaret wilt roken ? Gewoon omdat dat de laatste mode trend is “ het afbreken van de roker” ?

Ga eens enkele decennia terug in de tijd toen het nog sociaal aanvaard was te roken, bijvoorbeeld de papa die een sigaret opsteekt na het lekkere avond eten, die o zo stoere acteur die na het reden van die dame in nood zijn pakje Marlboro boven haalt en er één opsteekt ! Elke film werd er gerookt, op elke straat hoek zag je iemand er één opsteken en in elk café werd er gretig gelurkt aan dat “kanker staafje” . Roken is een levenswijzen dat al eeuwen terug gaat en zal blijven bestaan.

Dit gezegd zijnde. De volgende keer als ik er één op steek zal ik niet stil staan bij de gevolgen , daar heb ik al bij stil gestaan toen ik er mee begon ! Maar jij zou ook eens moeten na denken dat bij slechte eet gewoonten en overvloedig drank gebruik ook zware gevolgen zijn ( er sterven nog altijd meer mensen aan cholesterol problemen dan aan de gevolgen van roken) en zo zijn er nog wel een aantal zaken. Misschien zou men op die mensen die daar schuldig aan zijn ook eens moeten fixeren, en in een hokje van de maatschappij duwen .
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th October 2010, 23:54
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door Vanhoof.Stef
Waarom zou een mens nu de dag nog roken, een gigantisch groter risico op tal van ziektes zoals kankers, hartziektes, aandoeningen op luchtwegen en nu nog dementie erbij.


Wellicht omdat het gewoon lekker is?

Citaat:
Jammer aan dit artikel is wel dat er niet meer cijfer materiaal naar voren komt. Dit is toch wel belangrijk bij zulke studies. Er wordt gezegd dat Alzheimer stijgt met 100 procent als men 2 pakjes rookt per dag, graag had ik een vergelijkend cijfer gezien met de personen die Alzheimer hebben en niet roken (controle groep) en om het onderzoek nog beter te maken had ik ook onderzoek gedaan naar de gevolgen van passief roken en de gevolgen voor dementie.


Als een artikel gepubliceerd wordt in Archives of Internal Medicine, dan mag je er van uitgaan dat het betrouwbaar is.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.